70 درصد وقتم را روی موضوع آب میگذارم
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران بر اهمیت موضوع آب و منابع آبی کشور تاکید کرد و گفت: 70 درصد کشور ما با مساله آب روبرو است به طوری که اگر روند مصرف آب بر همین روال ادامه پیدا کند تا 10 سال آینده تاریخ 8 هزار ساله سرزمینمان با خطر مواجه میشود.
وی افزود: البته نباید مساله بزرگی مثل آب را با مسائل جزئیتری مثل یوزپلنگ مقایسه کنیم زیرا این موضوعات با یکدیگر هم تراز نیستند همچنین بود و نبود آینده کشور به تهدید منابع آبی بستگی دارد. بنابراین نباید مسائل مهم زیست محیطی را قربانی مسائل فرعی کنیم زیرا تا کنون بسیاری از آبهای شیرین فسیلی را از دست دادهایم و تا کنون اهمیتی برای این موضوع قائل نبودهایم.
کلانتری ادامه داد: اهمیت هر یک از موضوعات زیست محیطی بر اساس نوع منطقه متفاوت است به طوری که در مناطق شمالی کشور پسماند جزء اولویتها است و موضوع آب جزء اولویتهای چهارم و پنجم قرار میگیرد بنابراین باید اولویت زیست محیطی هر منطقه را بر اساس نوع جغرافیا و معضلات همان منطقه مشخص کنیم.
وی ادامه داد: حفظ محیط زیست در کلان وظیفه حکومت است و دولت به تنهایی نمیتواند این مشکل را حل کند. بر همین اساس این نسل با استفاده از تکنولوژی منابع آبی و محیط زیست طبیعی کشور را از بین ببرد در آینده هیچ امکان طبیعی از جمله محیط زیست و آب برای نسلهای آینده باقی نمیماند.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید با حقوق شهروندی خود در حوزه محیط زیست آشنا باشند، افزود: سیاست سازمان محیط زیست توسعه پایدار و توسعه متوازن است و در همین راستا تغییراتی تشکیلاتی را ایجاد خواهیم کرد تا نه مانع توسعه واقعی کشور شویم و نه به بهای عدم پیشرفت و توسعه محیط زیست را حفظ کنیم.
کلانتری با اشاره به وجود 4 میلیون و نیم فارغالتحصیل دانشگاهی بیکار در کشور گفت: دولت نمیتواند بیتوجه به این تعداد فارغالتحصیل بیکار سیاستگذاری کند.
وی افزود: در بیرجند کمآبی و ریزگردها معضل اصلی مردم این شهر است و پسماند و زباله به عنوان اولویت در این شهر مطرح نیست. بر همین اساس ما باید با آموزش و ترویج فرهنگ محیطزیست در خانوادهها موضوع محیطزیست را در جامعه توسعه دهیم.
کلانتری ادامه داد: در معدن طلای ورزقان بدون رعایت ضوابط زیستمحیطی از سیانور هم استفاده میکنند که این مساله باعث از بین رفتن پرندگان و طبیعت آن منطقه شده است؛ البته قاضی ابتدا حکم توقف کار معدن را اعلام اما بعد از مدتی مجددا معدن به کار خود ادامه داد. در حالی که محیطزیست متعلق به همه نسلها و آیندگان است و باید به بهترین نحو از این امانت نگهداری شود.
وی با اشاره به موضوع تراریختهها در کشور، ادامه داد: اهمیت تراریختهها نسبت به موضوعات بسیار جزئی است و ما نباید مسائل اصلی کشور را در محیطزیست قربانی مسائل جزئی و فرعی کنیم.
کلانتری یادآور شد: وزارت بهداشت 4 سال قبل ماموریت بررسی و اعلام نظر راجع به سلامتی محصولات تراریخته را به دانشگاه علومپزشکی یزد واگذار کرد که تازه هفته گذشته از سوی این دانشگاه اعلام شد برنج تراریخته از نظر سلامتی مشکلی ندارد، بر همین اساس وزارت بهداشت باید در مورد سلامتی و کاشت محصولات تراریخته مجوزهای لازم را صادر کند، زیرا محیطزیست آنقدر بزرگ است که موضوع تراریختهها یکهزارم مسائل این سازمان را به خود اختصاص میدهد.
رئیس سازمان محیطزیست با اشاره به اینکه تاکنون در این سازمان متخصص مهندسی ژنتیک نداشتیم، افزود: متاسفانه سازمان محیطزیست تاکنون از توان علمی و متخصصان حوزههای مختلف از جمله مهندسی ژنتیک و متخصصان حوزه آلودگی هوا بیبهره بود.
کلانتری در مورد مدیریت آلودگی هوای تهران در دوره جدید شهرداری اظهار کرد: خوشبختانه با انتخاب شهردار تهران، همکاریها و تعامل سازمان محیطزیست با مجموعه شهرداری افزایش خواهد یافت، زیرا آلودگی هوا یکی از مشکلات کلانشهرها است که براساس ریشهیابیهای صورت گرفته علت آلودگی هوای تهران به صنعت خودروسازی، نیروگاههای حاشیه تهران، سردی هوا و تردد شبانه کامیونهای فرسوده در تهران است.
وی اضافه کرد: در نظر داریم با کمک سازمان برنامهریزی و بودجه بخشی از وظایف حاکمیتی خود را به این دستگاه واگذار کنیم و همچنین از توان علمی دانشگاههای بزرگ کشور از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه صنعتی شریف بهره گرفته و فارغالتحصیلان و متخصصان این دانشگاه را به عنوان ناظر از سوی سازمان محیطزیست بر روند خودروسازی و تولید سوخت در پالایشگاههای کشور به کار گیریم.
وی ادامه داد: هماکنون بیش از 51درصد آلودگی هوای تهران مربوط به تردد شبانه کامیونهای فرسوده در تهران است زیرا این کامیونها عمری بیش از 20 سال دارند و از گازوئیل استفاده میکنند. بر همین اساس باید نوسازی و از رده خارج کردن آنها را در دستور کار قرار دهیم. متاسفانه ما تمام تمرکز خود را بر تردد روزانه خودروها در تهران قرار دادهایم در حالی که باید مانع تردد 40هزار خودروی فرسوده در شب شویم و برنامهریزی صورت دهیم که کامیونهای بالای 10 سال حق ورود به تهران را نداشته باشند.
کلانتری ادامه داد: همچنین 20 درصد آلودگی زمستانه تهران مربوط به زمانی است که نیروگاه شهید رجایی با سوخت مازوت کار میکرد. بر همین اساس با دکتر زنگنه در این زمینه صحبتهایی صورت گرفته تا نیروگاه نکا را با نیروگاه شهید رجایی قیاس نکنند و مانع قطع گاز نیروگاه شهید رجایی در فصول سرد شوند.
رئیس سازمان محیطزیست گفت: تهران دیگر جای ترافیک ندارد، زیرا تبدیل به پارکینگ خودروها شده است؛ بر همین اساس باید از دستگاههای بیرونی برای ساماندهی این وضعیت کمک بگیریم.
ادامه دارد...
انتهای پیام/