دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برخی مایل به علنی کردن نقض برجام نیستند/ بعید نیست برجامیون بازدید از مراکز نظامی را بپذیرند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: جریانی در کشور وجود دارد که برجام را امری مقدس می‌داند و دور از ذهن نیست که برای حفظ آن، اجازه بازدید از مراکز نظامی را به طرف غربی بدهد.
کد خبر : 209111

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از فارس، رضا سراج به واکاوی اظهارات سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر لزوم بازرسی از تأسیسات نظامی ایران پرداخت و اظهار کرد: تفسیر آمریکا از متن برجام که در هم‌افزایی با قطعنامه 2231 و پروتکل الحاقی به تصویب رسیده، این است که این کشور اجازه بازرسی از اماکن نظامی ایران را دارد.


وی افزود: متنی که آمریکایی‌ها برای برجام تنظیم کرده‌اند به گونه‌ای است که اهداف آنان را به صورت دوپهلو در خود جای داده و طرف ایرانی نیز با تعجیل در به سرانجام رساندن برجام، به این نکات پر ابهام توجه نکرده است.


این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: با وجود ابهامات و کژتابی‌های متن برجام، اما در حیطه اجرا نیز شاهد اشکالات فراوان هستیم، ما تعهداتمان را به صورت یکجانبه و بدون اخذ تضمین اجرا کردیم.


سراج مطرح کرد: هدف دولت از پنهان‌کاری در قضیه‌ی برجام این بود که افکار عمومی و مجلس وارد سازوکار نظارتی نشوند.


وی تصریح کرد: در حال حاضر آمریکایی‌ها یک بازی دوگانه علیه جمهوری اسلامی طراحی کرده‌اند؛ بدین ترتیب که عده‌ای معتقد به خروج از برجام هستند و گروهی معتقدند باید هزینه خروج از برجام را به ایران تحمیل کنیم و با موضوع نظارت‌ها، درصدد تحریک ایران به خروج از برجام هستند.


این تحلیل‌گر سیاسی ادامه داد: از آنجا که طبق ارزیابی‌های آمریکایی‌ها جریانی در ایران وجود دارد که با وجود نقض روح و جسم برجام، به هیچ وجه مایل به علنی کردن نقض آن نیست، سناریوی دیگری از سوی آمریکایی‌ها طراحی شده که با ایجاد اشتباه محاسباتی در داخل ایران، ایران را وادار کنند برای حفظ برجام تن به بازدید از مراکز نظامی بدهد.


وی تشریح کرد: هم‌اکنون در داخل کشور زمینه‌هایی برای ایجاد این اشتباه محاسباتی وجود دارد و پالس‌هایی نیز به طرف آمریکایی ارسال شده که عبارت‌اند از تعهدات ایران در FATF و تحریم علیه بخش‌هایی از جریان مقاومت.


سراج افزود: جریانی در کشور وجود دارد که برجام را امری مقدس می‌داند و دور از ذهن نیست برای حفظ آن، اجازه بازدید از مراکز نظامی را به طرف غربی بدهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته