دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1396 - 16:30

دولت جدید آمریکا درحال تدوین استراتژی جدید در مورد ایران

یک تحلیل‌گر روس در گزارشی نوشت دولت جدید آمریکا و پنتاگون در حال بررسی شیوه‌ای جدید از روابط با ایران هستند.
کد خبر : 208621

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری روسیاالیوم، یوری باگدانف در مقاله‌ای که روزنامه ایزوستیا چاپ روسیه منتشر کرد نوشت: «منابع دیپلماتیک آمریکا و اعضای حزب جمهوری‌خواه گفتند دولت دونالد ترامپ در حال بررسی راهبرد جدیدی برای رابطه با ایران هستند. به‌گفته نمایندگان جمهوری‌خواه، تفکر حاکم بر دولت آمریکا در بازنگری در این راهبرد بعد از تجدیدنظر در راهبردی است که درباره افغانستان اعمال کرد؛ موضوعی که با استقبال مخالفان داخلی سیاست‌های ترامپ همراه شده است. گفته می‌شود رئیس‌جمهوری آمریکا و همراهانش از واکنش مثبت نهادهای دولتی آمریکا و بخشی از موسسات سیاسی مخالف با سیاست‌های ترامپ خوشنود هستند.»


ایزویستیا می‌نویسد: «خط مشی سیاسی ایران نگرانی‌های زیادی را در واشنگتن برانگیخته است. ترامپ و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا بارها گفته‌اند که ایران حامی اصلی تروریسم است ولی فارغ از این اظهارات شدیداللحن، استراتژی مشخصی را نسبت به رابطه با تهران دنبال نکرده‌اند و (مسئولان آمریکایی) می‌گویند امور زیادی همچنان وجود دارند که نامشخص هستند.»


از سوی دیگر یکی از سخنگویان دفاتر دیپلماتیک آمریکا می‌گوید واشنگتن تهران را دشمن اصلی منطقه‌ای خود می‌داند و ممکن است ترامپ به‌زودی سخنرانی‌ای درباره ایران داشته باشد. همچنبن این احتمال وجود دارد که در بیانیه‌ای ایران را به‌عنوان یکی از دو دشمن اصلی آمریکا و حامی اصلی تروریسم معرفی کند و تحریم‌ها علیه تهران را افزایش دهد.


این روزنامه روسی می‌افزاید: «ترامپ به چند ماه زمان نیز داشت تا راهبرد جدید آمریکا را نسبت به افغانستان و جنوب آسیا مشخص کند. او در اوایل می (اواسط اردیبهشت) در این باره صحبت کرده و هربرت مک‌ماستر، مشاور امنیت ملی خود را با همکاری پنتاگون مسئول تهیه اسناد لازم در این زمینه کرد. او در نهایت راهبرد جدید خود را در 22 آگوست (31 مرداد) در بیانیه‌ای اعلام کرد.»


یوری باگدانف درباره سیاست خارجه ایران نوشت:‌ «موضع ترامپ در این زمینه خلاف باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به‌شدت تند است. اوباما خواهان ازسرگیری روابط و آغاز گفت‌وگو با تهران بود و در نهایت به توافق شش‌جانبه (میان آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، آلمان و چین) با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور منجر شد و باعث شد تا تنش در روابط میان این دو کشور کاهش یابد. ترامپ، اما خلاف اوباما عمل می‌کند و بارها از تصمیم خود درباره خروج از توافق هسته‌ای خبر داده و موضع خشنی نسبت به آن اتخاذ کرده است. او حتی استفاده از گزینه نظامی را علیه تهران بعید نمی‌داند.»


در این راستا ریچارد وایتز، تحلیلگر سیاسی آمریکا و رئیس مرکز تحلیل سیاسی-نظامی مرکز تحقیقات هادسون به روزنامه ایزویستیا گفت: «روند بازنگری در سیاست‌های آمریکا نسبت به روابط با تهران همچنان در جریان است و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی نهایی شود.»


وی افزود:‌ «رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در آوریل (اردیبهشت) گفته بود که ایران به شروط توافق هسته‌ای پایبند است و باوجود این، تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال شد؛ چرا که واشنگتن معتقد است (ایران) از گروه‌های تروریستی حمایت و موشک‌های بالستیک آزمایش می‌کند. شورای امنیت ملی آمریکا اکنون در حال جمع‌آوری همه اطلاعات مربوطه در این زمینه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته