دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دغدغه نوجوانان برای حفظ نمایش‌های آیینی سنتی

در این هجدهمین دوره از جشنواره آیینی سنتی شاهد حضور نوجوانان و هنرمندان کم‌سن و سالی هستیم که سعی در زنده‌نگاه‌داشتن شاهنامه فردوسی و آیین‌های بومی دارند.
کد خبر : 208581

به گزارش گروه فرهنگی آنا از ستاد خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی، در میان هنرمندان تازه‌کار و نوجوانی که در این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی حضور دارند، بهار فهرستی دختر نوجوان 15ساله‌ به بخش جوانه‌های جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی راه یافته که با اجرای نقالی «بانو گشسب» در روز جمعه 10 شهریور ماه، قصد دارد دختران هم سن و سال خود را به نمایش‌های ایرانی و شاهنامه آشنا و علاقه‌مند کند.


بهار فهرستی که از 8 سالگی نقالی را آغاز کرده، از کودکی به واسطه مادرش با شاهنامه آشنا شده است و حالا بسیار علاقه‌مند است تا این کتاب که آن را هویت فرهنگی و نشان تمدن ایران می‌داند، بیش از پیش خوانده و شنیده شود.


مادر او مدیر یک آموزشگاه هنری است و بهار به واسطه مادرش و یکی از استادان آموزشگاه به نام محمدرضا آزادفر به نقالی علاقه‌مند شده و از 8 سالگی کار نقالی را آغاز کرده است.


این دختر نوجوان درباره حضور زنان در نمایش‌های ایرانی و گونه‌هایی مانند نقالی گفت: «معمولا خانم‌ها خیلی در این زمینه فعالیت نمی‌کنند به‌ویژه دختران نوجوان کمتر به نمایش‌های ایرانی علاقه دارند. اما هدف من از شرکت در این جشنواره‌ها این است که دختران هم سن و سال خود را به نمایش‌های ایرانی و شاهنامه آشنا و علاقه‌مند کنم. تا حتی اگر علاقه‌ای به اجرای نمایش‌های ایرانی ندارند، دست کم شاهنامه را بخوانند و بشنوند چون شاهنامه متعلق به فرهنگ ماست اما دارد فراموش می‌شود.»



او هرچند علاقه دارد که حتما نقالی و بازیگری را در آینده هم ادامه بدهد اما تصمیم دارد شغل دیگری برای خودش انتخاب کند.


بهار فهرستی که با هنرمندانی مانند علی پویان، محمد عبدی، رکسانا عبقری و ... کار کرده است، در این‌باره گفت: «حتما تئاتر کار می‌کنم و در کنارش نقالی هم می‌کنم، اما تئاتر و نقالی را به عنوان شغل نگاه نمی‌کنم چون در آمدش کم است ولی دوست دارم در کنار شغلی که در آینده انتخاب می‌کنم، این هنرها را هم ادامه دهم.»


نقالی به سبک مرشدترابی


در این جشنواره دختر 10 ساله‌ای حضور یافته که به سبک مرشدترابی به نقالی «بیژن و منیژه» پرداخت. ویانا پرویزیان که 10 سال دارد از تهران در بخش جوانه‌های نمایش ایرانی شرکت داشت و با ادبیات ساده‌تری که بر پایه نثر و گفتار بود نقالی «بیژن و منیژه» را انجام داد.


متن نیز توسط بهاره جهاندوست تغییراتی پیدا کرده بود و ادبیات مردانه آن تلطیف شده بود.


نقالی «هفت خوان رستم» توسط دانش‌آموز مشهدی


محمدجواد خاک‌نژاد دانش‌آموز 12 ساله مشهدی است که نقالی «هفت خوان رستم» شاهنامه را در بخش جوانه‌های نمایشی ایرانی اجرا کرده است. وی که نقالی خود را براساس اجرای زنده‌یاد مرشد ترابی اجرا کرد، در حوزه هنری آموزش دیده و انگیزه، علاقه و استعداد زیادی در زمینه نقالی دارد.


نقالی «هفت خوان رستم» به کارگردانی سعید عسکری و محمد جهان‌پا آماده شده بود که جمعه 10 شهریورماه در محوطه پارک دانشجو اجرا شد.




انتهای پیام/

برچسب ها: نقالی نوجوانان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته