دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گردش مالی 15 هزار میلیارد تومانی شوینده‌ها در ایران

رئیس انجمن تولید کنندگان پودرهای شوینده، موادآرایشی و بهداشتی گفت: به طور متوسط سالانه هر ایرانی 200 هزار تومان برای خرید انواع مواد شوینده و بهداشتی هزینه می‌کند.
کد خبر : 20854

رضا صحرایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه سالیانه بیش از 2 میلیون تن انواع مواد شوینده و بهداشتی در کشور تولید می‌شود، گفت: نزدیک به 98 درصد نیاز بازار داخلی به انواع پودر شوینده و نیز 85 درصد صابون، خمیر دندان، انواع مایع ظرفشویی و دستشویی توسط تولید کنندگان داخلی تامین می‌شود.


وی افزود: محصولات بهداشتی و شوینده‌های تولید ایران در حالی به لحاظ کیفیت قابل رقابت با انواع محصولات خارجی است که قیمت آنها نصف قیمت محصولات غیرایرانی مشابه است.


صحرایی با اشاره به صادرات 150 تا 200 میلیون دلاری انواع پودر شوینده و محصولات بهداشتی از ایران به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و عراق در سال گذشته اظهار کرد: این صادرات در حالی صورت می‌گیرد که به دلیل مشکلات موجود بر سر راه تولید کشور، تمامی واحدهای تولیدی کشور در این بخش با 50 تا 60 درصد ظرفیت کار می‌کنند.


به گفته او در صورتی که مشکلات فعلی تولید از مسیر صنعت بهداشتی ایران برداشته شود، امکان صادرات انواع محصولات بهداشتی تا سقف یک میلیارد دلار نیز وجود دارد.


وی ادامه داد: در بازارهای جهانی عمده رقبای ایران در بخش محصولات بهداشتی و شوینده‌ها کشور ترکیه، روسیه و کشورهای اروپایی است.


رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی با اعلام اینکه میزان مصرف سرانه هر ایرانی در بخش شوینده‌ها کمی بیشتر از میانگین جهانی است، تصریح کرد: گردش مالی ناشی از خرید و فروش محصولات بهداشتی و شوینده‌ها در کشور 15 هزار میلیارد تومان است.


به گفته صحرایی، با وجود بالا رفتن هزینه‌های تولید و نیز نرخ حامل‌های انرژی، تولیدکنندگان این محصولات هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت محصولات خود تا پایان سال جاری ندارند.


انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات کیفیت مصرف
ارسال نظر
هلدینگ شایسته