دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1396 - 11:19
رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری: (2)

طرح ویژه پلیس بازگشایی مدارس از 25 شهریور ماه آغاز می‌شود

رئیس پلیس راهور ناجا از آغاز طرح بازگشایی مدارس از 25 شهریور ماه خبر داد و گفت: خودروی سرویس مدارس باید از نظر فنی معاینه فنی و داشتن تجیهزات مناسب مورد بررسی قرارگیرد.
کد خبر : 208509

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار تقی مهری در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه طرح تابستانه از طرح‌های مهم ترافیکی که با هماهنگی و همکاری تمام دستگاه‌های امدادی و خدماتی از اول تابستان آغاز و تا یک مهر ماه ادامه دارد، اظهار کرد: پلیس راهور تمام تلاش خود را به کار بسته تا در این طرح تابستانه از افزایش تلفات جلوگیری کند این در حالی است که تا پایان سال 95 شاهد افزایش تعداد خودروها به بیش از 2 میلیون وسیله نقلیه بوده‌ایم و حتی در 5 ماهه ابتدایی سال 96 هم تعداد وسایل نقلیه افزایش پیدا کرده است.


مهری با بیان اینکه بر اساس آمار پلیس خودروهای نو شماره در 5 ماهه ابتدایی امسال 16/5 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: در 5 ماهه ابتدایی امسال 769 هزار وسیله نقلیه جدید به چرخه ترافیک اضافه شده و این به این معنی است که ترددها افزایش پیدا کرده و خطر تصادفات بیشتر شده است.


وی با بیان اینکه هدف کلان و اصلی پلیس کاهش جان‌باختگان در تصادفات است، اضافه کرد: اقداماتی چون ارتقاء فرهنگ ترافیک و تغییر رفتار رانندگان و همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در سطح جاده‌ها برای کنترل رفتار رانندگان از جمله مسائل مد نظر پلیس است.


رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه سامانه سپهتن در کنترل رفتار رانندگان کمک ویژه‌ای به پایش حمل و نقل مسافران کرده است، اضافه کرد:‌ این سامانه روی وسیله نقلیه باربری برای کنترل بهتر باید نصب شود.


وی با اشاره به اینکه شهریور ماه همیشه پر ترددترین ماه به حساب می‌آید، تصریح کرد: بر همین اساس مطابق تدبیر سردار فرمانده ناجا طرح ویژه ترافیک پلیس در نظر گرفته شده که به صورت خاص اجرا می‌شود. در این طرح به غیر از نیروهای پلیس راهور که در آماده‌باش هستند از سایر بخش‌های انتظامی هم به مجموعه پلیس راه و راهور شهرستان‌ها نیرو اضافه می‌شود.


4 هزار و 800 نفر مامور پلیس به کمک راهور می‌آیند


مهری با بیان اینکه 4 هزار و 800 نفر از مجموعه پلیس به طرح ترافیکی ویژه ایام شهریور ماه اضافه می‌شوند، عنوان کرد: همچنین 800 دستگاه وسیله نقلیه از سایر بخش‌های انتظامی بر اساس جدول زمان‌بندی ترافیک به حوزه ترافیک اختصاص داده می‌شوند.


رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به کنترل رفت و آمد مسافران در ایام تابستان اضافه کرد: در دو ماهه تابستان بخش عمده تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو بوده و سرعت و سبقت غیر مجاز از عوامل مهمی است که رانندگان باید به آن توجه کنند همچنین خواب آلودگی، استفاده کردن از موبایل و سرعت از عوامل دیگری است که باعث تصادفات شده است.


به گفته مهری 18 درصد تصادفات در شهریور ماه سال گذشته ناشی از سرعت بوده است همچنین 16 درصد تصادفات ناشی از انحراف به چپ در جاده‌های دو طرفه یا سبقت غیر مجاز بوده است.


برخورد پلیس با رانندگان پر خطر


وی با اشاره به اینکه پلیس به شدت با رانندگان متخلف و کسانی که رفتارهای پر خطر انجام می‌دهند براساس قانون برخورد می‌کند، اضافه کرد: ‌ماموران پلیس راهور باید بدون هر گونه اغماضی با راننده‌ای که دچار تخلف حادثه‌ساز شده است برخورد کنند اگر دو تخلف حادثه‌ساز همزمان اتفاق بیفتد پلیس می‌تواند بر اساس قانون راننده متخلف را 72 ساعت متوقف و او را از ادامه سفر منع کند.


مهری تاکید کرد که اگر راننده مواد الکی، روان‌گردان یا افیونی مصرف کرده باشد بر اساس تدبیر قوه قضائیه به مراجع قضائی معرفی می‌شود تا از وقوع تصادفات جدید جلوگیری کند.


درخواست رئیس پلیس راهور برای بستن کمربند ایمنی همه سرنشین‌ها


رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودرو الزامی است، اضافه کرد: در خواست می‌کنم از تمام کسانی که داخل خودرو هستند تا کمربند ایمنی خود را ببندند به خصوص سرنشینان صندلی‌های پشت که متاسفانه این اقدام را انجام نمی‌دهند؛ تجربه 10 ساله نشان داده که کسانی که از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند کمتر دچار خطرات جانی می‌شوند.


آغاز طرح بازگشایی مدارس


مهری با اشاره به آغاز طرح بازگشایی مدارس از 25 شهریور تا 10 مهر ماه گفت:‌ ارتقاء نظم و انضباط در رفت و آمدها و تردد دانش‌آموزان برای ایجاد امنیت از اولویت‌های پلیس راهور است و با تدبیر دستورالعمل ویژه بازگشایی مدارس، هماهنگی با آموزش و پرورش، شهرداری و وزارت راه برای کسانی که پلیس مدرسه هستند در جاده‌ها برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده تا سال تحصیلی 96-97 با آمادگی کامل و با به کارگیری حداکثر امکانات برای ارتقاء نظم و انضباط ترافیکی اقدامات مناسب انجام شود.


به گفته مهری کنترل خودروی سرویس مدارس از نظر فنی، رعایت معاینه فنی و داشتن تجهیزات مناسب برای رفت و آمد از جمله عواملی است که باید رانندگان خودروهای سرویس مدارس آن را رعایت کنند.


وی ادامه داد: همچنین در این ایام پیگیری‌های لازم از طریق وزارت کشور و ابلاغ به استانداری‌ها و شهرداری‌ها انجام شده تا از فعالیت‌های عمرانی که باعث ایجاد گره ترافیکی می‌شود خودداری کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته