دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1396 - 13:25

تلاش پکن برای نفوذ همه‌جانبه در منطقه آسیای مرکزی

رئیس‌جمهوری چین و رئیس‌جمهوری تاجیکستان طی دیداری در پکن، بر سر همکاری‌های جامع راهبردی به توافق رسیدند.
کد خبر : 208361

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شی جین­‌پینگ رئیس‌جمهوری چین و امام‌علی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان روز پنج شنبه (9 شهریور) در پکن دیدار و موافقت خود را برای همکاری‌های جامع راهبردی میان دو کشور، اعلام کردند.


رئیس‌جمهوری چین در این دیدار با ابراز خرسندی از حمایت تاجیکستان از طرح «یک کمربند و یک جاده» گفت که هر دو کشور باید در زمینه‌هایی چون طرح یک کمربند و یک جاده و استراتژی توسعه ملی تاجیکستان تا سال 2030 میلادی، همکاری کنند.


شی جین‌­پینگ گفت که دو کشور باید در حوزه هایی چون حمل و نقل، انرژی، بنادر و توسعه زیرساخت‌های شبکه بیشتر از گذشته همکاری کنند تا پیوندهای همه جانبه خود را گسترش بدهند. رئیس‌جمهوری چین پیشنهاد کرد که دو کشور در زمینه کشاورزی، ظرفیت‌­سازی صنعتی و نوآوری علمی، ابتکارات جدیدی به خرج دهند.


شی جین‌­پینگ، تاجیکستان را تشویق کرد تا روابط خود را با موسسات مالی چین، صندوق جاده ابریشم و بانک سرمایه‌گذاری آسیا برقرار کند. رئیس جمهور چین گفت که کشورش مایل است با تاجیکستان در زمینه تسهیل تجارت و سرمایه گذاری، همکاری کند. به گفته شی جین‌پینگ، چین و تاجیکستان به عنوان کشورهایی با تمدن باستانی بزرگ، می‌توانند تبادلات بیشتری در حوزه های فرهنگ، آموزش و جوانان داشته باشند.


شی جین‌­پینگ گفت که چین به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای (SCO)، با تاجیکستان در جهت پیشرفت سازمان در بخش هایی چون سیاست، اقتصاد، امنیت، همکاری‌های فرهنگی و تبادلات خارجی، همکاری خواهد کرد. او اضافه کرد که اعضای سازمان همکاری شانگهای باید همکاری‌های خود را پیرامون امنیت، ارتباطات و تجارت ارتقا دهند و به دنبال شتاب گرفتن روند توسعه یکپارچه منطقه باشند.


امام‌علی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان هم از چین با عنوان «یک همسایه خوب، شریک و برادر» یاد کرد و همکاری‌های نزدیک دو کشور در حوزه‌های سیاست، فرهنگ، تجارت و سرمایه‌گذاری را ستود. او گفت که تاجیکستان از طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم پشتیبانی می‌کند و با چین پیرامون ارتقای مشارکت مالی، کشاورزی، منابع آب، انرژی و معدن، همکاری خواهد کرد.


امامعلی رحمان گفت که تاجیکستان به دنبال همکاری بیشتر با چین در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همکاری بیشتر در اجرای قانون و امنیت، است. او اضافه کرد که کشورش از چین به عنوان رئیس دوره‌ای زمان همکاری شانگهای، حمایت کامل به عمل خواهد آورد. رئیس‌جمهوری تاجیکستان همچنین تاکید کرد که کشورش از سیاست «چین واحد» پیروی می‌کند و مخالف هر گونه استقلال تایوان است و از تلاش دولت چین برای دستیابی به اتحاد مجدد کشور حمایت می کند.


دو رئیس‌جمهور پس از گفتگوهای خود، تفاهم‌نامه‌ای را در مورد برقراری یک مشارکت جامع راهبردی، امضا کردند. طبق این تفاهم‌نامه، چین و تاجیکستان موافقت کردند که به طور مشترک پروژه های راه آهنِ مرزی و جاده‌ای و خط لوله گاز طبیعی را پیش ببرند و در مورد انرژی‌های بادی و خورشیدی، همکاری کنند.


همچنین طبق این تفاهم نامه، دو طرف بر سر همکاری اطلاعاتی در حوزه هایی چون مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی و همچنین جرایم اینترنتی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته بین‌المللی، به توافق رسیدند. در این دیدار یک سری اسناد همکاری از جمله یک طرح همکاری دوجانبه و موافقت‌نامه‌هایی در زمینه های علمی، کشاورزی، انرژی، زیرساخت‌ها، منابع انسانی و رسان‌ها نیز به امضا رسید.


پیش از این گفتگوها، رئیس جمهور چین روی فرش قرمز مراسم استقبالی از امام‌علی رحمان در تالار بزرگ خلق در پکن برگزار کرد. امامعلی رحمان پیش از دیدار با همتای چینی خود با لی که‌­چیانگ نخست وزیر چین و ژانگ دجیانگ رئیس کنگره خلق چین (پارلمان جمهوری خلق چین) هم دیدارهایی داشت.


دیدار رسمی امام‌علی رحمن رئیس‌جمهوری تاجیکستان از چین طی روزهای 30 آگوست تا 1 سپتامبر (8 تا 10 شهریور)، به دعوت شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین صورت می گیرد. رئیس‌جمهوری تاجیکستان همچنین در گفتگوهای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در شیامن، یک شهر بندری در استان فوجیان - واقع در جنوب شرقی چین - شرکت خواهد کرد. شهر بندری شیامن میزبان نشست سران سازمان همکاری شانگهای طی روزهای 3 تا 5 سپتامبر (12 تا 14 شهریور) خواهد بود.


منبع: خبرگزاری شینهوا/ترجمه: محمدرضا پارسا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته