تدوین شیوهنامه دفاتر نظارت و ارزیابی استانها/ تاکید بر اجرای نظام رتبهبندی واحدهای دانشگاهی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر عباس گوهری، مدیرکل برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی به مصوبات کمیسیون برنامهریزی درسی اشاره کرد و گفت: «هماهنگی بین تعداد واحدهای سرفصلهای ابلاغی با چارچوبهای آییننامهای، معادلسازی دروس حوزوی و دروس افرادی که دارای مدرک کاردانی پیوسته هستند، ایجاد کدینگ دروس، طراحی سرفصلهای جدید و بازنگریشده و ایجاد رشتههای جدید و موردنیاز جامعه از پیشنهادات این کمیسیون بود.»
او افزود: «براساس بخشنامه معاونت آموزشی، از این پس تنظیم برنامههای درسی بر عهده خود دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود و تنها ضرورت برنامه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب میشود.»
گوهری به موضوع تبدیل پایاننامه به گذراندن 6 واحد نظری در مقطع کارشناسیارشد، اشاره کرد و گفت: «این موضوع در صورتی قابل اجراست که دانشجو پایاننامه خود را نوشته باشد، اما چون به دلایلی نمیتواند یا نمیخواهد دفاع کند، به جای آن باید 6 واحد درسی بگذراند.»
دکتر حمید میرزایی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز به مصوبات کمیسیون امور هیات علمی اشاره کرد و گفت: «تمهیدات لازم برای ترغیب اعضای هیات علمی علاقهمند به بازخرید و اختصاص بیمه بیکاری از طریق سازمان تامین اجتماعی به اعضای هیات علمی از جمله پیشنهادات مطرح شده در این کمیسیون بود.»
او ادامه داد: «مقرر شد در انتخاب مدیر گروه دو نفر از اعضاء که بیشترین آراء را کسب کردند به معاونت آموزشی معرفی شوند تا یکی از آنها به عنوان مدیر گروه انتخاب شود.»
میرزایی افزود: «همچنین در این کمیسیون مطرح شد بورسیههای دوره دکتری که از رساله دکتری خود دفاع کرده و همچنین افرادی که دارای مدرک تخصصی هستند، بتوانند در دوره کارشناسیارشد تدریس کنند.»
دکتر ساسان بابایی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر کمیسیون آموزش و گسترش هم گفت: «بازتوزیع رشته محلها با در نظر گرفتن الزامات و معیارهای آمایش آموزش عالی، بازمهندسی فرآیندهای کار در حوزه آموزش، تعیین تکلیف نحوه پذیرش دانشجو در رشتههای پرمتقاضی، برگزاری آزمون مصاحبه دکتری به صورت متمرکز از سوی سازمان مرکزی، تعیین تکلیف نحوه پذیرش دانشجو در رشتههای پرمتقاضی، برگزاری آزمون مصاحبه دکتری به صورت متمرکز از سوی سازمان مرکزی در این کمیسیون پیشنهاد شد.»
او ادامه داد: «همچنین در کمیسیون آموزش و گسترش، بر پیگیری ثبت اطلاعات سامانه آموزش عالی و همچنین تمرکز بر اخذ نظر از واحدهای مبدا و مقصد بر اساس چارچوب نقل و انتقالات دانشجویان تاکید شد.»
دکتر امیررضا شاهانی، سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شیوه فعلی جذب دانشجو در دوره با آزمون و بدون آزمون در کمیسیون سنجش و پذیرش بحث و بررسی شد، گفت: «پیگیری و اجرای نظام رتبهبندی واحدهای دانشگاهی، تجدیدنظر در شهریه پذیرفتهشدگان در رشتههای کم تقاضا و اجرای طرح آمایش آموزش عالی به منظور قطببندی آموزشی در سطح استان و مناطق از پیشنهادات مطرح شده در زمینه جذب دانشجو بود.»
سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «تاکید بر افزایش کیفیت آموزشی واحدها و پذیرش دانشجو در دورههای بدون آزمون بر مبنای سوابق تحصیلی و پذیرش با آزمون رشتههای پرتقاضا از دیگر موارد پیشنهادی کمیسیون سنجش و پذیرش است.»
دکتر محمدمهدی فروغی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان هم گفت: «با توجه به اهمیت ارزشیابی آموزشی دانشجویان در دروس نظری و عملی در مقاطع مختلف تحصیلی، کمیسیون نظارت و ارزیابی با اعمال نظرات معاونان آموزشی، اصلاحیه آییننامه امتحانات را تدوین و تنظیم کرد.»
او افزود: «از آنجایی که ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بر نظارت مستمر بر واحدهای دانشگاهی با محوریت تمرکززدایی از سازمان مرکزی تاکید و توجه دارند، شیوهنامه تشکیل دفاتر نظارت و ارزیابی در استانها و واحدهای دانشگاهی توسط کمیسیون نظارت و ارزیابی تنظیم و تدوین شد.»
انتهای پیام/