دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همایش معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی؛

شریعتی نیاسر: دانشگاه آزاد نمونه موفق تلفیق رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی است

روز دوم همایش معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر علیرضا رهایی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم برگزار شد.
کد خبر : 208082

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی شریعتی‌نیاسر در این همایش به وضعیت موجود آموزش عالی اشاره کرد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی 36درصد از دانشجویان کل کشور را به خود اختصاص داده است. بخش عمده‌ای از دانشجویان کشور در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند. همچنین 80درصد دانشجویان کشور در رشته‌های علوم‌انسانی و مهندسی هستند و علوم‌انسانی باید مورد توجه ویژه باشد. همچنین از زاویه دیگر علوم پایه باید مورد توجه قرار گیرد چرا که مغفول واقع شده است. ما در وزارت علوم بودجه ویژه‌ای برای علوم پایه در نظر گرفته‌ایم تا این بخش را ارتقا بخشیم.»


معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: «2درصد از اعضای هیات علمی کشور استادان و 33 درصد مربیان هستند. با این وجود می‌بینیم که غالب اساتید در رده مربیان هستند که البته بیشتر در بخش غیردولتی فعال‌اند. در کشورهای پیشرفته مراکز دانشگاهی شاخصی در اختیار بخش خصوصی است. ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم و بخش غیردولتی باید جدی‌تر به حوزه آموزش عالی ورود پیدا کند.»


او با اشاره به مراکز دانشگاهی غیرانتفاعی گفت: «تعداد موسسات غیرانتفاعی از سال 78 تا 83 سیر تدریجی صعودی داشت ولی از سال 83 به صورت فزاینده و غیرقابل باور افزایش یافت، به طوری که از 44 مرکز به 340 موسسه رسید. ما در سال 92 این روند را متوقف کردیم و به هیچ مرکز آموزشی جدیدی مجوز ندادیم.»


شریعتی‌نیاسر افزود: «با وجود رشد بی‌رویه موسسات غیرانتفاعی، این موسسات جمعیت دانشجویی قابل توجهی ندارند و فقط در مقطعی به 400هزار دانشجو رسیدند. اکنون 8 درصد جمعیت دانشجویی کشور در موسسات غیرانتفاعی مشغول به تحصیل هستند.»


او در ادامه به وضعیت دانشگاه پیام‌نور هم اشاره کرد و گفت: «وضعیت پیام‌نور زیگزاکی بوده و از سال 85 با 680 هزار دانشجو اکنون با سیر نزولی روبه‌رو است.»


معاون آموزشی وزارت علوم به ماموریت دانشگاه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: «دانشگاه‌ها باید براساس ماموریت حضوری یا غیرحضوری که تعریف کرده‌اند پایبند باشند و در همان مسیر حرکت کنند. ما باور داریم که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان در کشور فعال است و به ارتقای این دانشگاه نیز کمک خواهیم کرد.»


شریعتی جمعیت دانشجویی تهران را حدود 25درصد اعلام کرد و گفت: «غیر از استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مازندران و آذربایجان‌شرقی سهم بقیه استان‌ها در آموزش‌عالی کم است. دانشجویان به خاطر کمبود امکانات به استان‌های برخوردار مهاجرت می‌کنند؛ باید به نحوی مدیریت کنیم که این روند اصلاح شود.»


او به مقطع تحصیلات تکمیلی نیز اشاره کرد و گفت: «در دوره ارشد تعداد رشته‌محل‌های مراکز غیرانتفاعی در سال 93-94 از 272 به 503 رشته‌محل افزایش یافت در حالی که دانشگاه آزاد از 400 رشته‌محل به 3هزار و 171 رشته‌محل در مقطع کارشناسی ارشد رسید. همچنین در مقطع دکتری در مراکز غیرانتفاعی در سال‌های 94 و 95 هرکدام 9 رشته و 8 رشته‌محل وجود داشته و این در حالی است که در دانشگاه آزاد اسلامی در سال 94، 118 رشته‌محل و در سال 95، 1401 رشته‌محل وجود داشته است. رشد ناگهانی رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی نشانه مدیریت نادرست دوره قبلی بود. با وجود سختی‌های وزارت علوم، همه دانشگاه‌ها با کاهش جذب دانشجو در سال‌های اخیر مواجه بودند. در صورتی که دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها در جذب دانشجو کاهش نداشته، بلکه با رشد 68 درصدی مواجه بوده است.»


او همچنین به گروه پزشکی در آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت: «دانشجویان گروه پزشکی 247 هزار نفر و دانشجویان غیرپزشکی 4میلیون و 100 هزار نفر هستند. در سال 60 شاید لازم بود که وزارت علوم از وزارت بهداشت تفکیک شود، ولی امروز باید به گونه دیگری برخورد شود. دانشگاه آزاد اسلامی نمونه موفقی در تلفیق رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی است.»


شریعتی نیاسر همچنین جمعیت دانشجویی کشور را 5.4 درصد اعلام کرد و گفت: «در ژاپن جمعیت دانشجویی 2.2 درصد است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته این‌گونه است، چرا که آنها به دوره‌های مهارتی اهمیت می‌دهند و به دنبال تربیت تکنسین برای ورود به بازار کار هستند. ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم. از دانشگاه آزاد اسلامی نیز انتظار داریم به سمت دوره‌های مهارتی برود.»


او همچنین به نظارت بر موسسات آموزش عالی تاکید کرد و گفت: «با نظارت‌های اعمال شده در سال‌های اخیر تعداد 9 موسسه منحل شد و ظرفیت 24 موسسه به صفر رسید. همچنین موسسات غیرانتفاعی به 5 سطح طبقه‌بندی شده‌اند. مراکزی که در سطح پنجم قرار دارند به هیچ‌وجه حق رشد ندارند. امیدواریم که دانشگاه آزاد اسلامی نیز در دوره جدید به این مسائل توجه کند و نظارت را جزو اولویت‌های خود قرار دهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب