دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1394 - 15:18
در جمع فرمانداران سراسر کشور مطرح شد؛

مقیمی: میراث انقلاب صرفاً در یک جناح یا جمعیت خلاصه نمی‌شود/ اعتدال، تمامیت‌‌خواه و انحصارطلب نیست

معاون سیاسی وزیر کشور، با بیان اینکه «تفکر اعتدال تمامیت‌‌خواه و انحصارطلب نیست»، خاطرنشان کرد: این امر به معنی پذیرفتن تفاوت‌ها در گفتمان و سلایق است که اگر منطق گفت‌وگو حاکم باشد، می‌توانیم به نتیجه برسیم.
کد خبر : 20798

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور پیش از ظهر امروز -شنبه 9 خرداد- در همایش سراسری فرمانداران که در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه «میراث جمهوری اسلامی ایران در یک جناح خلاصه نمی‌شود»، خاطرنشان کرد: باید همه تلاش کنند تا از این میراث حفاظت کنند.


تفکر اعتدال، تمامیت‌‌خواه و انحصارطلب نیست


معاون سیاسی وزیر کشور، با بیان اینکه «تفکر اعتدال تمامیت‌‌خواه و انحصارطلب نیست»، خاطرنشان کرد: این امر به معنی پذیرفتن تفاوت‌ها در گفتمان و سلایق است که اگر منطق گفت‌وگو حاکم باشد می‌توانیم به نتیجه برسیم.


وی با بیان اینکه «اعتدال چه در قالب یک گفتمان و چه در قالب یک راه و روش تلاشی عقلانی در جهت حفظ و صیانت از آن میراث بزرگ انقلاب است»، خاطرنشان کرد: میراث انقلاب یعنی جمهوری اسلامی ایران صرفاً در یک جناح یا جمعیت خلاصه نمی‌شود به ویژه که در آن شرایط جریان‌ها همه میراث‌ را در خود و با خود بدانند و بین خود و دیگران دیواری از نشنیدن استوار کند.


مقیمی ادامه داد: در این شرایط اعتدال به مثابه راهی می‌شود که در جهت بهره‌ جستن از همه آن میراث که از جامعه دریغ شده‌اند و در این راه هرآنچه که عقلانی و منطقی است عطر تعهد و دیانت می‌دهد و مورد تکریم و تجلیل قرار می‌گیرد.


اعتدال بازگشت به اصل و اساس انقلاب است


معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه «اعتدال بازگشت به اصل و اساس انقلاب است» خاطرنشان کرد: اعتدال با این تعریف بازگشت به اصل و اساس انقلاب معرفی می‌شود که تمامی فرزندانش را اثباتا با خود همراه می‌کند و با این نگاه تفکر اعتدالی انحصارطلب و تمامیت‌خواه نیست بلکه پذیرنده تکثر و تفاوت‌ها است و در این نشر تفاوت در راهبردها، گفتمان‌ها و سلایق همگی مورد احترام هستند.








اعتدال تلاشی عقلانی در جهت حفظ و صیانت از آن میراث بزرگ انقلاب است

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه «مردم، ستون خیمه نظام هستند»، تصریح کرد: باید به خواست مطالبات ولی‌نعمتان خود توجه کنیم و بدانیم که در نگاه ما زبان رای زبان گویای ملت است که باید به آن توجه کنیم که این صندوق رأی نه تضمینی است و نه آنکه به این شیوه تقلیل می‌یابد بلکه صندوق رأی، میراثی است که در دل ارزش‌های دینی نهفته است.


مقیمی در ادامه سخنانش، با بیان اینکه «باید به خواست‌ها و مطالبات ولی نعمتان خود توجه کنیم»، تصریح کرد: حضرت امام(ره) بنیاد نظام را بر توجه به مردم در مدار دیانت دانستند و مهم‌ترین این میراث را در مردم‌سالاری و صیانت از خاک مردم تعریف کردند.


معاون سیاسی وزیر کشور در ابتدای سخنرانی خود، با گرامیداشت سال دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی گفت: امیدواریم با نصب‌العین قرار دادن این نامگذاری و تلاش برای تحقق آن بتوانیم کار را به نحو شایسته‌‌ای انجام دهیم تا نمونه عملی آن در انتخابات پایان سال جاری خودش را نشان دهد.


مقیمی ادامه داد: معاونان سیاسی، فرمانداران و همکاران ما وارث ارزش‌های بنیادی هستیم. میراثی که ریشه در تعالیم ناب دینی و سفارش و سیره حضرت امام و شهدای مظلوم دارد. از این رو تکالیف و مسئولیت‌های ما با شناخت این میراث گرانقدر بهتر درک می‌شود. اسلام و انقلاب امانتی در دست ما است که باید تلاشمان را برای حفظ ان و اراده آن به حضرت ولیعصر انجام دهیم.


وی با بیان اینکه «در نظر و سیره حضرت امام صندوق رای زبان گویای ملت است و همگی باید نسبت به آن تمکین کنیم»، گفت: بنابراین صندوق رای در نظام اسلامی ما نه امری تزئینی است و نه همانند نظام‌های رایج دنیا صرفاً به یک شیوه برای حکمرانی تقلیل می‌یابد بلکه صندوق رای و انتخابات در ایران میراثی است که در دل ارزش‌های دینی و اسلامی کشورمان نهفته است.


فرمانداران و مدیران دولت باید پرچمداران تعامل گفت‌وگو و عقلانی باشند


معاون سیاسی وزیر کشور همچنین، با اشاره به ضرورت ترویج گفت‌وگو در جامعه خاطرنشان کرد: ضرورت ترویج گفت‌وگو در جامعه که مورد تأیید آموزه‌های دینی است بایستی در ترویج این گفتمان طرف مقابل را مثابه حق دانست و اگر منطق اعتدال بر گفت‌وگو باشد که هست پس فرمانداران و مدیران دولت اعتدالی بایستی پرچمداران تعامل گفت‌وگو و عقلانی باشند.


مقیمی با بیان اینکه «مسئولان باید مطالبات مردم را بشنوند»، خاطرنشان کرد: فرمانداران و مدیران دولت اعتدالی جایی که حق است آن را می‌پذیرند و در مواردی که خلاف این تصور را دارند بیان‌کننده مشکلات و مسائل با زبان و ادبیات اغنا و احترام می‌شود.


وی ادامه داد: اگر مردم مشکلاتی دارند درصدد حل یا انعکاس درست آنها برمی‌آیند و اگر نیاز به توجیه است تبیین‌کننده مشکلات کشور در حوزه‌های مهمی چون وضعیت معیشتی و اقتصادی می‌شوند و با زبان نیکو و با تواضع با آنها سخن می‌گویند.


معاون سیاسی وزیر کشور صداقت و راستگویی را بزرگ‌ترین سرمایه نظام و دولت دانست و خاطرنشان کرد: باید صادقانه با مردم و نخبگان سخن بگویید و شرایط ویژه کشور را تشریح نمایید. تدبیرها و بی‌تدبیری‌ها را برشمارید و بر امید مردم بیفزایید.


مقیمی تصریح کرد: دشمنی‌های بدخواهان نظام و مردم را گوشزد کرده و مخاطرات پیش رو و تلاش دولت را در حل آنها تبیین نمایید چراکه مردم ما بسیار صبور و بزرگوارند و اگر سخن صادقانه بشنوند حتما می‌پذیرند و همراه می‌شوند.


مقیمی اظهار کرد: مدیران دولت اعتدال نیز باید تعامل‌گران شایسته‌ای باشند و با گروه‌های سیاسی و احزاب و نهادهای اجتماعی و کانون‌های فرهنگی در تعامل باشند.


تعامل با مجلس زیر پا نهادن مواضع نیست و نباید در تعارض با استقلال دولتمردان باشد


مقیمی با بیان اینکه مدیران دولت اعتدال باید با نمایندگان مجلس در تعامل و همکاری باشند، تصریح‌ کرد: این تعاملات زیر پا نهادن مواضع نیست و نباید در تعارض با استقلال دولتمردان باشد. مدیران کرنش‌گر منفعل و بی‌توجه به حوزه اختیار قانونی‌اش مورد حمایت و خواست مردم و دولت و مورد حمایت ما نیستند.


مقیمی ادامه داد: قدرت و اعتدال را با منطق آمیختن و تعاملات با حفظ اصالت و استقلال مورد نظر ماست. احزاب سیاسی دارای مجوز و گروه‌های اجتماعی و سمن‌ها و نخبگان فعال در عرصه سیاسی از سرمایه‌های نظام هستند.


وی ادامه داد: تلاش کنید تا هزینه فعالیت‌های سیاسی قانونی را برای جریان‌های مختلف به حداقل برسانیم چراکه عرصه سیاسی و عمومی در رقابت‌های سالم است که با نشات می‌شود و آگاهی مردم نیز افزایش می‌یابد. بنابراین تلاش کنید فرهنگ رقابت سالم و اخلاقی و قانونی در جامعه گسترش یابد.


معاون سیاسی وزیر کشور خطاب به فرمانداران، گفت: اجتماعات قانونی را در کمپ حمایت‌های حداکثری قرار دهید و با اخلال‌گران و بر هم زنندگان نظم عمومی به شدت مقابله کنیم که اگر چنین کردیم می‌توانیم شاهد یک انتخابات کم‌تنش و پرنشاط با حضور حداکثری مردم باشیم.


مقیمی اظهار کرد: تحقق انتخاباتی با حضور حداکثری در کنار صیانت از آرای مردم که در سیره حضرت امام(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری به مثابه حق‌الناس است نیز مصداق میراث گرانبهای انقلاب و ارزش‌های حاکم بر آن است که در این راستا باید به موارد زیر توجه بیشتری داشته باشیم.


معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: شما باید به رصد و تحلیل فعالیت‌های انتخاباتی و پیشگیری از حوادث احتمالی و جلوگیری از بهره‌برداری سیاسی داوطلبین از رخدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بپردازیم.


وی با اشاره به مدیریت اخبار منتشر شده در شبکه‌های مجازی و عکس‌العمل به هنگام، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا نارضایتی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به حداقل برسانیم.


مقیمی فرمانداران را به انتخاب همکارانی که معنای حق‌الناس را حق‌الناس بودن رأی درک می‌کنند راهنمایی و خاطرنشان کرد: باید به انتخاب همکارانی متعهد که مفهوم حق‌الناس بودن رأی را درک می‌کنند بپردازیم و به هیچ چیز جز حفظ این حق‌الناس که همانا رأی مردم است، فکر نکنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته