دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1396 - 14:48
در جریان نشست وزرای خارجه روسیه و قطر مطرح شد:

روسیه قصدمیانجی‌گری در بحران قطر را ندارد/بحران باید با پایبندی به التزامات و نه با دیکته‌های گروهی حل شود

پس از دیدار وزیر امور خارجه روسیه با امیر قطر، لاوروف با همتای قطری خود کنفرانس خبری برگزار کرد. دو طرف در این دیدار از نقش میانجی‌گرانه کویت در حل و فصل بحران قطر قدردانی کردند.
کد خبر : 207896

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه الجزیره، محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی پس از دیدار سرگئی لاوروف با تمیم بن حمد آل‌ثانی گفت: «امیر قطر در این دیدار بر اهمیت روابط میان قطر و روسیه تاکید کرد.»


وی افزود: «ما با وزیر امور خارجه روسیه درباره بحران حوزه خلیج (فارس) رایزنی کردیم و موضع مسکو را در این‌باره جویا شدیم. ما در تلاش برای توسعه روابط با روسیه در زمینه‌های مختلف هستیم.»


محمد بن عبدالرحمان تصریح کرد: «ما در زمینه توسعه روابط در زمینه ورزشی با طرف روس صحبت کریم و به بررسی اوضاع لیبی و حمایت از توافق صخیرات و حکومت وفاق ملی در این کشور پرداختیم.»


وزیر امور خارجه قطر گفت: «ما همچنین بر حمایت از تلاش‌های حکومت عراق تاکید و از تلاش‌ها برای برقراری ثبات و امنیت در سوریه استقبال کردیم. دوستان ما در روسیه همچنین از تلاش‌های کویت برای حل بحران در حوزه خلیج (فارس) حمایت کردند و این در حالی است که کشورهای محاصره کننده (عربستان، بحرین، امارات و مصر) چشم خود را به روی تلاش‌های میانجی‌گرانه کشورهای دوست ازجمله کویت بسته‌اند.»


وی با بیان اینکه قطر تنها کشوری است که به نامه امیر کویت پاسخ داد، گفت: «هدف نخست ما رفع محاصره جاری است و نه نشست پشت یک میز. بحران باید با پایبندی به التزامات و نه با دیکته‌های گروهی حل و فصل شود.»


محمد بن عبدالرحمان با طرح این پرسش که «چرا کشورهای محاصره کننده به درخواست‌ها برای گفت‌وگو پاسخ نمی‌دهند؟» گفت: «اظهارات مقام‌های کشورهای محاصره کننده در بسیاری از موارد با یکدیگر در تناقض است. همچنین تجاوز به حق حاکمیت دولت قطر موضوعی غیر قابل است.»


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این دیدار گفت:‌ «ما اهتمام ویژه‌ای به فعال‌سازی کمیته مشترک روسیه و قطر داریم. باید هماهنگی‌های دوجانبه در زمینه‌های انرژی و نفت افزایش یابد.»


وی تاکید کرد دو طرف در زمینه فراهم‌سازی مقدمات میزبانی دور آتی رقابت‌های جام جهانی فوتبال در روسیه رایزنی‌هایی کردند.


لاوروف گفت: «قطر و روسیه اهتمام ویژه‌ای به وحدت سرزمینی فلسطین دارند. همچنین معتقدیم که بحران حوزه خلیج (فارس) باید با ایجاد توافقات دو و چندجانبه حل و فصل شود.»


وی افزود: «همکاری‌های میان ایران و سوریه در چارچوب قوانین بین‌المللی است و برای هیچ‌کس جای نگرانی ندارد.»


لاوروف خبر داد که قصد دارد در ماه سپتامبر ( مهر) به عربستان و اردن سفر کند.


وی با ابراز قدردانی از حمایت‌های قطر از چشم‌انداز طرح ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه، افزود: «همه بحران‌های منطقه باید با گفت‌وگو حل و فصل شود. روسیه قصد ندارد در بحران قطر نقش میانجی را بازی کند و معتقد است این موضوع باید در چارچوب شورای همکاری خلیج (فارس) حل شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته