دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1394 - 14:38

جزئیات «پیش‌نویس توافق» میان جنبش «انصارالله» و ائتلاف عربی با نظارت عمان

منابع رسانه‌ای و فعالان یمنی از اخبار درز شده مربوط به توافق میان مسئولان انصارالله و فرستادگانی از کشورهای ائتلاف عربی درباره پایان بحران در یمن خبر می‌دهند.
کد خبر : 20784

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «الشرق‌الاوسط»، بر طبق این پیش‌نویس توافق، پایان بحران یمن اعلام می‌شود، «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی به کشور بازمی‌گردد، روند مذاکرات سیاسی آغاز می‌شود که هیچ‌کس از آن مستثنا نیست، اصل تقسیم مجدد یمن به دو اقلیم به جای شش اقلیم در چارچوب کشوری فدرال پذیرفته می‌شود، مجددا ارتش تشکیل می‌شود و هرگونه ایفای نقش سیاسی به‌وسیله «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری اسبق یمن بعید خواهد بود.


روزنامه «الشرق‌الاوسط» تلاش کرده است تا از صحت مفاد این پیش‌نویس به‌وسیله منابع یمنی و منابع کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس اطمینان یابد. این پیش‌نویس در نتیجه تلاش‌ عمان برای دستیابی به روندی برای حل بحران یمن به دست آمده است. عمان روابط خوبی با طرف‌های مختلف یمن از جمله جنبش «انصارالله» دارد.


«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش «انصارالله» روز گذشته (جمعه) گفت: پیشنهادها و عنوان‌های بسیاری از طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بسیاری در عمان بررسی شده است.


وی افزود: در چارچوب دیدارهای پی در پی در عمان درباره بسیاری از امور مربوط به تجاوز به یمن گفت‌وگو شد، تبادل نظرات و پیشنهادها برای دستیابی به راه‌حل صورت گرفت و دیدگاه‌هایی با برخی از طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با نظارت عمان بررسی شد.


به موجب این توافقات، آغاز اجرای خروجی‌های مذاکرات و عفو عمومی جنبش «انصارالله» به دستور «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن درخواست شده است.


در این توافقات همچنین خروج «علی عبدالله صالح» از یمن و رفتن به کشوری دیگر مطرح شده است و «انصارالله» نیز تعهد می‌دهند ساختار سیاسی را تشکیل دهند و نقشی در روند سیاسی در آینده داشته باشند. اما این امر باید همانند اوضاع قبل از سپتامبر گذشته باشد.


براساس این توافقات، تمام کسانی که در این جنگ از میان نظامیان برجسته و افسران دست داشتند بازنشسته می‌شوند و ارتش ملی تشکیل می‌شود که همه مناطق یمن به صورت متوازن در آن نماینده دارند. این توافق یکی از خواسته‌های «انصارالله» درباره بازنگری در تقسیم اقلیم‌ها را که براساس آن بر بازنگری درباره تقسیم یمن فدرال به دو اقلیم به جای شش اقلیم تاکید شده است، تحت پوشش قرار می‌دهد.


در این پیش نویس توافق همچنین اعلام شده است که در دوره انتقالی پس از تحویل شهرها آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات و آغاز تشکیل کشوری مدنی و بازسازی‌ها با حمایت کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و کشورهای جهان آغاز می‌شود.


در این پیش نویس آمده است که اجرای بندهای آن مقدمه‌ای برای برگزاری کنفرانس ژنو است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته