دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1396 - 11:02
اخطار نمایندگان به گزارش مجلس از حادثه پلاسکو

قاضی‌پور: برخی کسبه پلاسکو در ترکیه دست‌فروش شده‌اند/ داداشی: وزارت کار مسئول واحدهای تولیدی است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرائت گزارش آتس‌شوزی ساختمان پلاسکو در مجلس گفت: برخی کسبه و کارگران ساختمان پلاسکو در شهر وان ترکیه دستفروشی می‌کنند.
کد خبر : 207789

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، نادر قاضی‌پور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 8 شهریور)‌ مجلس شورای اسلامی در اخطاری پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران در خصوص آتش‌سوزی و فروریزش ساختمان پلاسکو گفت: در گزارشی که ارائه شد، به وضعیت ساکنان و کسبه این ساختمان که پس از فروریزش آواره شده‌اند، اشاره‌ای نشده است.


عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: در این گزارش به وزارت راه و شهرسازی که یکی از اصلی‌ترین مقصران حادثه پلاسکو بوده است، اشاره‌ای نشده است.


نماینده ارومیه در مجلس خطاب به مسعود پزشکیان رئیس جلسه گفت: برخی از کسبه و کارگران ساختمان پلاسکو پس از ریزش این ساختمان در شهر وان ترکیه به دستفرشی روی آورده‌اند و هنوز تکلیف آنها مشخص نیست.


قاضی‌پور اظهار کرد: باید کمیسیون اجتماعی به بحث وضعیت ساکنان و کسبه پلاسکو ورود کند و گزارشی را به مجلس ارائه کند.


پزشکیان نائب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت در پاسخ به اخطار نماینده ارومیه گفت: کمیسیون این موضوع را پیگیری می‌کند.


چرا قوه قضاییه برای پلمب ساختمان پلاسکو اقدام نکرد


به گزارش آنا، ولی داداشی هم درباره این گزارش گفت: ساختمان پلاسکو ساختمانی فرسوده بود، چرا پلمب نشده بود؟ واحدهای غیرمجاز آن چرا از سوی اداره اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت پلمب نشد. اگر سنگینی ساختمان باعث ضرر زیان شده چرا دستگاه های نظارتی اقدام نکردند.


سخنگوی کمیسیون اصل نود با بیان اینکه این ساختمان بیمه نشده بود گفت: متاسفانه سرمایه مغازه‌داران آواره از بین رفته و مغازه داران ورشکسته و دستفروش شده اند و مرجع پاسخگویی به این قضیه چه کسانی هستند.


نماینده آستارا تاکید کرد: چرا پس از اینکه شهرداری پرونده پلاسکو را به قوه قضاییه و بازرسی امکان عمومی ارجاع داد، قوه قضاییه نسبت به پلمب این ساختمان اقدام نکرد.


داداشی تاکید کرد: وزارت کار نسبت به واحدهای تولیدی مسئولیت دارد و باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.


وی با انتقاد از اینکه آتش‌نشان‌هایی که در حادثه پلاسکو کشته شدند، اما جز شهدا محسوب نشدند گفت: باید برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کرد. چندی قبل طرح رفع تبعیض بین کارکنان تصویب شد اما آتش‌نشانان مشمول این طرح نیستند، باید تبصره‌ای به این قانون اضافه شود تا این عزیزان و خانواده‌هایشان احیا شوند.


اشاره‌ای به وظیفه وزارت راه در حادثه پلاسکو نشده است


عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف خسارات ساختمان پلاسکو گفت: باید اقدامات قضایی لازم درباره مسئولیت دستگاه‌های مختلف در این حادثه انجام شود.


محمدحسین فرهنگی اظهار کرد: آتش‌نشانانی در حادثه تلخ ساختمان پلاسکو جان خود را از دست دادند، اگرچه توسط ملت به خوبی از آنان قدردانی شد اما هیچ چیز جای آنان را پر نمی‌کند. ما باید از اقدام سریع مدیران عملیاتی در این حادثه تشکر کنیم که توانستند با تخلیه سریع، تلفات این حادثه سنگین را که به سرعت اتفاق افتاد به حداقل برسانند.


وی با قدردانی از گزارش جامع کمیسیون عمران درباره ساختمان پلاسکو گفت: در این گزارش سعی شد همه اطراف قضیه مورد توجه قرار گیرد. اما چند نکته مغفول ماند. ای‌کاش در سایر موارد هم گزارش‌های جامع ارائه می‌شد مثل حادثه تلخ قطار مسیر تبریز- مشهد که گزارش آن در صحن علنی مجلس با عنوان گزارش اولیه قرائت و مقرر شد گزارش تکمیلی بدهند که این اقدام انجام نشد و ای‌کاش مثل حادثه پلاسکو هیات وزیران، مسئولان ذیربط و مسئولان کمیسیون عمران این حادثه تلخ را که تلفاتش سه برابر حادثه پلاسکو بود و تلخی سهل‌انگاری در آن به مراتب بیشتر بود مورد توجه قرار می دادند و گزارش تکمیلی آن نیز قرائت می‌شد.


نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: در حوادثی مانند پلاسکو که مسئولیت متوجه دستگاه‌های مختلف است اقدامات قضایی لازم باید انجام شود. متاسفانه در این گزارش وظیفه وزارت راه مورد غفلت قرار گرفته ضمن اینکه خسارت‌ها باید تعیین تکلیف شود و ابهاماتی هم وجود دارد که باید رفع شود. لازم است در احقاق حقوق آسیب‌دیدگان تاکید شود و مجلس در پیگیری وضع آنها کوشا باشد.


پس از گذشت 8 ماه از حادثه پلاسکو هنوز هیچ اقدامی در بازسازی آن انجام نشده است


مصطفی کواکبیان هم گفت: درباره این حادثه باید به این نکته توجه کنیم که همچنان یکصد ساختمان دیگر همچون پلاسکو در تهران وجود دارد و پلاسکو با هر مسئولیت و بی مسئولیتی حادثه‌ای بود که گذشت و مهم این بود که در گزارش کمیسیون عمران برای این یکصد ساختمان مشابه پلاسکو در تهران فکری می‌شد و راهکاری برای پیشگیری از حادثه اندیشیده می‌شد.


نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: متاسفانه با گذشت 8 ماه از حادثه پلاسکو هنوز هیچ اقدامی در بازسازی آن انجام نشده و آجر روی آجر نرفته است و این درحالی است که مالک این ساختمان که بنیاد مستضعفان است، پس از حادثه اعلام کرد طی دو سال این ساختمان را به روز اول برمی گرداند.


وی با اشاره به اینکه موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، وضعیت 600 صاحب واحد صنفی این ساختمان است که امروز سرگردان شده اند و ساختمان پشت پلاسکو نیز به دلیل مشکلات این ساختمان همچنان معطل و بلااستفاده مانده است و باید به این نکته توجه کنیم که چه میزان بی مسئولیتی انجام شده که این حادثه به وجود آمده است.


کواکبیان با تاکید بر اینکه مسائل تهران تنها به مدیریت شهر تهران باز نمی‌گردد، افزود: دولت نیز در این قضیه مسئولیت دارد و بنده به عنوان عضو شورای ساماندهی امور پایتخت می گویم؛با گذشت حدود یک سال از تشکیل این شورا هنوز یک جلسه برگزار نشده است و از رئیس جمهور می خواهم که جلسه ای برای بررسی امور تهران به عنوان پایتخت و ام القرای جهان اسلام برگزار کند.


نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: تعیین تکلیف 600 صاحب واحد صنفی پلاسکو که عنوان می شود؛بعضی از آنها برای دستفروشی به یکی از کشورهای همسایه رفته اند، باید هرچه زودتر انجام شود،چراکه این افراد انسان های آبروداری بودند و ما نباید کاری کنیم که علاوه بر مالی که از دست داده اند،آبروی آنها از بین برود.همچنین باید برای خسارت دیدگان و خانواده آتش نشانانی که در این حادثه جان خود را از دست داده اند،هر چه سریعتر فکری کرد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس قانون مجازات اسلامی باید افراد مقصر در حادثه به سزای اعمال خود برسند،خاطرنشان کرد: در این گزارش 8 نهاد مقصر شناخته شده اند که باید به بی مسئولیتی آنها رسیدگی شود.


حادثه پلاسکو فراملی بود و متناسب با آن باید دانه درشت‌ها پاسخگو باشند


حسن کامران هم با بیان اینکه تأمین اجتماعی اقدامی برای آتش‌نشانان انجام نداده است، گفت: امروز آتش‌نشانان سربازان گمنام هستند و حتی متوجه نشدیم آنها را به عنوان شهید حساب کرده‌اند یا خیر.


نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه 16 درصد جمعیت کشور در تهران ساکن هستند، اظهار کرد: تهران مرکز سیاسی کشور است،درحالی که حداقل باید حوزه‌ها تخصصی می‌شد و همه در تهران متمرکز نبودند. از گذشته وزارت کشور محور حوادث و بحران‌ها بوده و در کنار آن وزارت راه، نظام مهندسی، شهرداری و سایر نهادهای مربوطه نیز وجود دارند که باید مدیریت شوند که پیش از حادثه همه خود را مسئول می‌دانند اما پس از بروز حادثه کسی موضوع را گردن نمی‌گیرد.


وی با بیان اینکه در حادثه پلاسکو کسی تنبیه نشد و در نهایت کارمندان و مدیران جزء مقصران شناخته شدند، گفت: حادثه پلاسکو حادثه فراملی بود و متناسب با آن باید دانه درشت‌ها پاسخگو باشند.


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با تأکید بر مدیریت موثر در بحران گفت: لازم است مسئولیت‌ها، حدود اختیارات و وظایف در زمان پیش از بحران، حین بحران و بعد از آن شناسایی شود.


زیرساخت‌های مقابله با حوادث باید فراهم شود


به گزارش آنا، هادی قوامی نیز جریان قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو،گفت: در این گزارش اقدامات پیشگیرانه راجع به این ساختمان‌ها ارائه نشده این در حالی است که در صورت وقوع حوادث خسارات جانی و مالی زیادی را در پی خواهد داشت.


وی ادامه داد: ایران کشوری حادثه‌خیز است و زیرساخت‌ها برای مقابله با حوادث باید فراهم شود، متأسفانه ضعف ساختاری و تولید در این رابطه وجود داشته و انتظار می‌رفت در گزارش به آن توجه شود.


نماینده مردم اسفراین در مجلس تصریح کرد: برای یک بار که شده باید پست های سیاسی را از پست‌های تخصصی جدا کنیم؛ حرکت‌های افقی و عمودی باید در کشور بر مبنای تجربه، دانش، شایستگی و کارآمدی باشد؛ متأسفانه همه پست‌ها در کشور سیاسی تلقی می‌شود و کسی نمی‌تواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد.»


قوامی با بیان اینکه 16 تن از آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو جان خود را از دست داده و عنوان شهید به آنها داده شد، گفت: باید از آنها به عنوان قهرمان ملی یاد می شد؛ آتش‌نشانان قربانی بی مسئولیتی مدیریت شهری و مدیریت ناکارآمد بحران شدند و در این حادثه کمبود امکانات برای مقابله و مواجهه با بحران، عدم اقدامات پیشگیرانه به وضوح دیده می‌شد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا چه زمان باید تجربه‌های تلخی در کشور مانند پلاسکو تکرار شود، گفت: پیشنهادات کمیسیون عمران مجلس باید در گزارش آسیب‌ شناسی و مطالعه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته