دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر ولایتی در جمع خبرنگاران؛

فقط مجلس می‌تواند قانون دانشگاه آزاد را لغو کند/ به ترجمه کتب غربی بسنده نکنید

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هم دانشگاه آزاد و هم وزارت علوم درباره قانون سال 67 دانشگاهٰ آزاد باید تابع قانون باشند، گفت: اینکه فردی بگوید کمیته را قبول دارم یا خیر در ماهیت موضوع تغییری ایجاد نمی‌کند و فقط مجلس می‌تواند این قانون را لغو کند.
کد خبر : 207770

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آناٰ دکتر ولایتی در حاشیه همایش معاونان آموزشی دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران گفت: همکاری نسبتا سازنده‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم شروع شده است. دکتر رهبر روز گذشته جلسه‌ای با سرپرست وزارت علوم داشتند و به نظر می‌رسد که در این زمینه به تفاهم با وزارت علوم نزدیک شده‌ایم.


او افزود: کد‌رشته‌های توافق شده بزودی اعلام می‌شود و گمان نمی‌کنم در این زمینه دچار مشکل شده و کد رشته‌ای تایید‌نشده‌ای باقی بماند. با گفت‌و‌گو کارها را به جای مناسب رساندیم. همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم و به طور کلی همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با دولت یازدهم بیش از گذشته شده و در نتیجه این همکاری شاهد پیشرفت علم آموزش و پژوهش در آینده هستیم.


رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مذاکرات خود و دکتر رهبر با نمایندگان مجلس در این باره گفت: با دخالت مجلس و حمایت 205 نفر از نمایندگان مجلس و همچنین به دستور دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی مجلس ابلاغ کرد که کماکان مصوبه مجلس در سال 1367 معتبر بوده و کمیته سه نفره برای تایید رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی، جایگزین شورای گسترش آموزش عالی خواهد شد.


فقط مجلس می‌تواند قانون دانشگاه آزاد را لغو کند


ولایتی گفت: آنچه در سال 69 توسط دولت تایید شد نیز همکاری سه ارگان برای تایید رشته‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی را تایید می‌کند. اما به این معنا نیست که ما منکر هدایت و فرماندهی وزارت علوم هستیم. وزارت علوم برای ایجاد هماهنگی و توازن بین دستگاه‌های آموزش عالی و جلوگیری از تکرارها به وظایف خود عمل می‌کند.


او با اشاره به برخی فرافکنی‌ها طی هفته‌های اخیر در این باره گفت: اینکه فردی بگوید کمیته را قبول دارم یا خیر در ماهیت موضوع تغییری ایجاد نمی‌کند و فقط مجلس می‌تواند این قانون را لغو کند. قانونی که در سال 67 تصویب و اجرایی شده چطور ممکن است با گفته یک نفر نقض شود. این گفته شاید سهوی بوده ولی ما خود را مقید به قانون و مصوبات دولت می‌دانیم.


رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی: قوام و دوام نظام جمهوری اسلامی به رعایت قانون بوده و بدون قانون امکان ندارد که گامی برداریم. در همین ماه‌های اخیر در تیرماه سال جاری مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که قانون سال 67 معتبر است.


ایرانی‌ها پایه‌گذار علوم انسانی بودند


ولایتی افزود: دکتر رهبر توقعات خود از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کردند و قطعا در آینده شاهد تحول خواهیم بود. موسسات آموزش عالی را به دو بخش تقسیم می‌کنیم بخش علوم انسانی و بخش علوم دقیقه و تجربی. در این علوم نباید صرفا به ترجمه کتب فرنگی بسنده کرد. اما در علوم انسانی باید علومی که باب و شایسته ایران و اسلام باشد را تدریس کنیم.


او ادامه داد: علوم انسانی مسلمان‌ها و ایرانی‌ها پایه‌های متفاوتی دارد، پایه‌گذار علوم انسانی در دنیا پیش از اینکه غربی‌ها باشند، ایرانی‌ها و مسلمانان بودند. بعد از ترجمه شفای شیخ‌الرئیس که حدود 70 سال پس از تالیفش به سرعت به زبان لاتین ترجمه شد و باعث شد اروپایی‌ها و مسیحیان به درک درستی از مقولات ده گانه کلی داشته باشند و الهیات مسیحیت بر اساس درک درست از شفای ابن سینا شکل گرفته است. هزاران کتاب در حوزه علوم انسانی داریم و علوم انسانی ما باید متناسب با شرایط خودمان باشد. ایران حدود 10 هزار سال سابقه فرهنگی دارد تمدن ایرانی و اسلامی و تمدن فرهنگی مرهون این دو تمدن است. باید یک تحول اساسی در علوم انسانی و تالیف و تدریس کتاب صورت گیرد و دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه پیشتاز باشد. این خواسته همه ناصحان و همه دلسوختگان آموزش عالی در کشور است و توقع ما از معاونان آموزشی این است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته