دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فرهاد رهبر در همایش معاونان آموزشی؛

مدیریت ملوک‌الطوایفی و جزیره‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی را نمی‌پذیرم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر هماهنگی و تطبیق برنامه‌های همه واحدها با ضوابط و برنامه‌های تدوین شده دانشگاه آزاد تاکید کرد و افزود: افرادی که نمی‌توانند خود را با ضوابط و برنامه‌های تدوین شده تطبیق دهند باید با دانشگاه آزاد خداحافظی کنند.
کد خبر : 207746

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد که از صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی در حال برگزاری است؛ با درود و سلام بر روح امام؛ شهدا و آیت‌الله هاشمی و آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری گفت: باید اقدامات ویژه‌ای را برای تحول در علوم انسانی انجام دهیم که این قضیه نیازمند برنامه دقیق است. از سوی دیگر ما باید به تولید علم به ویژه تولید علم نافع بپردازیم که بتوانیم با آن نیازهای کشورمان را در امر پژوهش و آموزش رفع کنیم.


او به ارتقای کیفیت آموزشی در علوم مختلف اشاره کرد و افزود: ارتقاء کیفی آموزشی در همه رشته‌ها الزامی است و برای توسعه کیفی آموزش و پژوهش باید ابتدا به سرمایه انسانی که مهم‌ترین سرمایه جهان است احترام بگذاریم.


رهبر درباره سرمایه انسانی توضیح داد: اگر به اساتید، دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی احترام بگذاریم قطعا می‌توانیم به ارتقاء کیفی آموزش و پژوهشی دست یابیم؛ بنابراین حفظ حرمت اساتید و صیانت از رفتارهای آنها الزامی است.


دانشگاه آزاد در ارتقاء کیفیت آموزش عالی کشور منتظر بقیه نمی‌نشیند و کار خودش را انجام خواهد داد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بعد از احترام به سرمایه انسانی باید برنامه‌ای برای محتوای آموزش داشته باشیم. یعنی شأن لازم را برای تحصیلات عالیه و تکمیلی در نظر بگیریم. دانشگاه آزاد تقریبا 50 درصد از آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین دانشگاه آزاد در ارتقاء کیفیت آموزش عالی کشور منتظر بقیه نمی‌نشیند و کار خودش را انجام خواهد داد.


او تعامل و همکاری با اساتید و دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی را الزامی دانست و افزود: برای اینکه بتوانیم کیفیت آموزش و پژوهش را توسعه دهیم باید همکاری خوبی با اساتید و دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی برقرار کنیم و بعد از تعامل نظم و اجرای دقیق برنامه‌ها را رعایت و انجام دهیم و بعد از آن نظارت بر محتوا داشته باشیم.


مدیریت ملوک‌الطوایفی را نمی‌پذیرم


رهبر در بخش دیگری از سخنان خود به زیرساخت‌های آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: بعد از رسیدن به محتوای آموزش باید سرفصل‌هایی را ایجاد کنیم و بعد بر آنها نظارت داشته باشیم. زیرا ما نیازمند زیرساخت‌های آموزش و پژوهش هستیم تا با آن بتوانیم از اداره و مدیریت ملوک‌الطوایفی و جزایری جلوگیری کنیم. متاسفانه برخی استان‌ها و واحدها طبق نظام و تقویم آموزشی خودشان عمل می‌کنند و من این مساله را نمی‌توانم بپذیرم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به معاونان آموزشی گفت: اگر هر یک از شماها پایان‌نامه‌های دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری را بررسی کنید متوجه خواهید شد که تعداد بسیاری از آنها کپی‌ است و این مساله در شان دانشگاه آزاد اسلامی نیست. بنابراین ما نیازمند یک برنامه جدی در امر آموزش و پژوهش در دانشگاه هستیم.


او از مدیران گروه رشته‌های دانشگاهی خواست مسئولیت‌پذیر باشند و در این امر کوتاهی نکنند و برنامه‌های دانشگاه را در زمینه ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش به طور دقیق انجام دهند.


رهبر ادامه داد: دکتر رهایی دستورالعمل‌هایی را برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ترتیب داده است و من در همین جا به همه معاونان آموزشی دانشگاه آزاد این دستورالعمل را ابلاغ می‌کنم تا طبق آن عمل کنند. بنابراین از مهرماه امسال من از تک تک شما معاونان آموزشی درباره نکات مهم مطرح شده در این همایش برنامه می‌خواهم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: باید فضای مناسبی را برای استقرار اساتید و اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم. یعنی استادان باید اتاق کار داشته باشند و بتوانند در امر آموزش و پژوهش فعالیت داشته باشند. متاسفانه ما با رکود علمی در کشور مواجه شده‌ایم و هرم اعضای هیات علمی موجود در شان دانشگاه آزاد نیست و این هرم باید اصلاح شود. بنابراین افرادی که نمی‌توانند خود را با ضوابط و برنامه‌های تدوین شده دانشگاه آزاد تطبیق دهند باید با دانشگاه آزاد اسلامی خداحافظی کنند.


مشکل اساسی کشور بیکاری فارغ‌التحصیلان است


رهبر ادامه داد: ما استادانی را می‌بینیم که به مدت 24 سال هنوز به عنوان استادیار یا دانشیار در دانشگاه تدریس می‌کنند این یعنی چه؟ آیا فعالیتی نکرده است که هنوز ارتقاء نیافته است یا اینکه فعالیتی را انجام داده اما درجه ارتقاء دریافت نکرده است.


او بیکاری فارغ‌التحصیلان را یکی از مشکلات جدی کشور دانست و گفت: حدود 20 هزار نفر در حال حاضر فارغ‌التحصیل دکتری در رشته‌های مختلف داریم که اگر از همه این افراد درباره شغل آینده سوال بپرسید اکثرشان می‌گویند می‌خواهیم عضو هیات علمی شویم. اما سوال اینجاست که چه تعداد از آنها از کیفیت آموزش و پژوهشی برخوردارند و آیا همه دانشگاه‌های کشور جذب هیات علمی می‌کنند که ما بخواهیم این تعداد را جذب هیات علمی دانشگاه کنیم؟


رهبر گفت: ما باید مهارت‌های مناطق کشور را شناسایی کنیم و طبق همان مهارت‌ها به استادان و دانشجویان آموزش دهیم ممکن است یک منطقه‌ای کشاورزی یا معدن آن جزء مهارت‌های آن منطقه باشد و ما از این طریق می‌توانیم هم تولید محتوا و هم تولید اشتغال انجام دهیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان افزود: ما باید ایده‌ها را تبدیل به محصول و ثروت کنیم و از طریق آموزش و پژوهش می‌توانیم به جایگاه واقعی دانشگاه آزاد برسیم آن جایگاهی که در شان این دانشگاه قرار دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته