دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر/ 26

بهرام توکلی: از این به بعد فیلم‌هایم بیشتر لحن طنز خواهد داشت

بهرام توکلی گفت: «از این به بعد مخاطبان بیشتر لحن طنز را در فیلم‌هایم خواهند دید.»
کد خبر : 2077

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «من دیه‌گو مارادونا هستم» با حضور بهرام توکلی کارگردان، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده، هومن بهمنش، مدیر فیلمبرداری، علیرضا علویان صداگذار، حامد ثابت، آهنگساز، محسن دارسنج طراح چهره‌پردازی، گلاب آدینه، هومن سیدی، ویشکا آسایش، صابر ابر، بابک حمیدیان، پانته‌آ پناهی‌ها، و سارا بهرامی برگزار شد.


در ابتدای این نشست بهرام توکلی ضمن تشکر از اینکه تماشاگران فیلم را دیده و تحمل کردند، درباره فیلمنامه این فیلم گفت: «از ابتدا قرار بود فیلم دارای یک مناظره باشد و سعی کردیم آن را از ابتدا، مقدمه، میانه و انتها به صورتی به تصویر بکشیم که تماشاگر مقدمه را در شروع فیلم ببیند.»


وی در پاسخ به این سوال که در میزانسن های سخت و شلوغ، چند برداشت داشتید؟ بیان کرد: «بستگی به فضایی داشت که در آن کار می‌کردیم اما در کل متعارف بود.»


این کارگردان در ادامه به علاقه‌اش به این فیلمنامه اشاره کرد و گفت: «زمانی که «آسمان زرد کم‌عمق» را می‌ساختم در فکر فیلمنامه «من دیه‌گو مارادونا هستم» بودم، زیرا فیلمنامه آن دو سال پیش نوشته شده بود.»


کارگردان فیلم سینمایی «بیگانه» تاکید کرد که از این پس، مخاطبان بیشتر لحن طنز را در فیلم‌هایش خواهند دید.


در ادامه گلاب آدینه که در این فیلم دو نقش ظاهر شده بود بیان کرد: «خوشحالم که در این فیلم بازی کردم. هنگامی که تمام عوامل در پشت صحنه کار خود را به درستی انجام دهند، خواه ناخواه بازیگران نیز در فضای مناسب خود قرار می گیرند.»


وی افزود: «تمام تمرکز توکلی روی بازی بازیگران بود، زیرا اگر یک نفر از خانواده در سطح پایینی از بازیگری قرار می‌گرفت، تمام فضا به‌هم می‌ریخت. او مراقب بود تا هیچ کس زیادتر از آنچه که باید، نباشد.»


در ادامه هومن سیدی طی سخنان کوتاهی عنوان کرد: «تا اکران امروز فرصت دیدن فیلم برایم پیش نیامده بود و امروز که به تماشای آن نشستم. ‌از بهرام ممنونم که این فرصت را به من داد تا دراین فیلم حضور داشته باشم.»


وی افزود: «خوشحالم چنین فیلمی با این روایت ساخته می‌شود. در سینمایی که همه از جنس یک روایت از زندگی بهره می‌برند. معتقدم این فیلم کارش را به درستی انجام داده است و خوشحالم که سهم کوچکی دراین فیلم حرفه‌ای داشته‌ام. خوشحالم زیرا می‌بینم که داریم از تکرار آزاردهنده سوژه‌ها جدا می‌شویم.»


صابر ابر نیز گفت: متاسفانه من این لذت را نداشتم که در این فیلم با تعداد زیادی از بازیگران، همبازی باشم و اعتراف می‌کنم که از این حیث دلم می‌سوزد. جنس این فیلم سبب شد که بازیگران آن همجنس با هم بازی کنند و این ویژگی بارز این فیلم است. پیش از این در کارهای دیگر توکلی حضور داشتم، اما نقشم دراین فیلم با بقیه آنها کاملا متفاوت بود.»


بابک حمیدیان که برای پنجمین بار در نشست رسانه‌ای این دوره از جشنواره نیز به عنوان بازیگر حضور داشت بیان کرد: «‌این فیلم برایم تجربه پرهیجانی بود. از سال‌های پیش دوست داشتم تا با بهرام توکلی کار کنم و حتی از او هم نام برده بودم، تا اینکه بالاخره فرصت این پیش آمد تا او این فضای جدید را به من نشان دهد.»


وی ادامه داد: «به نظرم این فیلم شعری عجیب از بهرام توکلی است که برای ارتباط برقرار کردن با آن، باید سلیقه فیلمشناسی‌مان را بالا ببریم. از بهرام می‌خواهم دوباره فیلم بسازد و مجدد از این تیم استفاده کند و مرا هم در فیلم‌های جدیدش بازی دهد.»


در ادامه توکلی اظهار کرد: «هر زمان که به تماشای فیلم‌هایم در برج میلاد می‌نشینم به دلیل میزان نوسان صدای فیلم به شدت استرس دارم، اما امروز به دلیل صداگذاری خوب علیرضا علویان این استرس از من دور بود.»


وی ادامه داد: «کار خوبی که صدابردار در این فیلم انجام داد باعث شد صداها مبهم نبوده و تکرار نشوند.»


علیرضا علویان گفت: «اگر کار من خوب نشان داده شده است ثمره تلاش صدابرداری محمود سماک‌باشی و موسیقی حامد ثابت بوده است.»


محسن دارسنج گریمور فیلم سینمایی «من دیه‌گو مارادونا هستم» در مورد ویژگی‌های گریم در این فیلم گفت: «گریم فیلم کاملا رئال و سختی کار در این بود که گریم‌ها نباید دیده می‌شدند. تمام تست‌های گریم با راهنمایی‌های بهرام توکلی در دو روز انجام شد که نتیجه آن را دیدید.»


در ادامه این نشست جواد نوروز بیگی، تهیه کننده این اثر سینمایی با درخواست از اهالی رسانه برای نقد این اثر سینمایی بدون نگاه جانب‌دارانه گفت: «امیدوارم به همین اندازه که «من دیه‌گو مارادونا هستم» در جشنواره با استقبال مواجه شد در اکران عمومی هم شرایط خوبی داشته باشد.»


توکلی ضمن تشکر از تهیه کننده فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» به تولید این دست فیلم‌ها در سینمای کشور اشاره کرد و گفت: «معمولا تهیه‌کنندگان برای تولید چنین فیلم‌هایی که کمی از جریان عمومی سینمای ایران فاصله می‌گیرد، سرمایه نمی‌گذارند اما نوروزبیگی پا به پای من در چالش‌های این فیلم حضور داشت.»


کارگردان فیلم سینمایی «آسمان زرد کم عمق» ادامه داد: «فیلمنامه‌های زیادی هستند که به دلیل تبعیت نکردن از مرسومات سال‌ها روی میز ارشاد باقی‌مانده و مجوز ساخت نمی‌گیرند، اما خوشحالم فضایی ایجاد شده تا چنین فیلمنامه‌هایی هم به مرحله تولید برسند.»


ویشکا آسایش، بازی در این کار را تجربه درجه یک توصیف کرد و گفت: «من در این فیلم چیزهایی زیادی یاد گرفتم و بازی روان بازیگران این اثر به دلیل انرژی و تمرکز زیاد بهرام توکلی بود.»


وی اظهار کرد: «دو ماه شب کاری داشتیم و حتی گاهی ساعت ۵ صبح باید دیالوگ‌هایمان را می‌گفتیم.»


وی ادامه داد: «این بار سومی بود که فیلم را می‌دیدم و چیزی که خیلی نظرم را جلب کرد، طراحی صحنه و لباس این اثر سینمایی است. خانه‌ای که این اثر در آن فیلمبرداری شده، خالی بود و طراحی صحنه آن به شکلی است که زندگی در خانه مدت‌هاست جریان دارد.


حامد ثابت، آهنگساز فیلم سینمایی «من دیه گو مارادونا هستم» با عنوان اینکه این فیلم چهارمین همکاری او با بهرام توکلی است، عنوان کرد: «برای فیلم از چند سبک موسیقی استفاده کردم، تیتراژ پایانی و موسیقی‌های مختلفی که در متن استفاده شده، با هم در سبک‌های مختلفی هستند.»


وی با ابراز نارضایتی از صدای سالن برج میلاد، یادآور شد: «وقتی که صدای فیلم‌ها و موسیقی‌های خودمان را در برج میلاد می‌شنویم، ناراحت می‌شویم، اما امسال کیفیت پخش خیلی بهتر بود.»


هومن بهمنش، مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی در جلسه حضور نداشت، اما در تماس تلفنی توضیحاتی در زمنیه شکل فیلمبرداری فیلم توضیح داد و اظهار کرد: «فیلمبرداری این فیلم چالش خیلی سختی بود و خیلی از بازیگرها مخصوصا ویشکا آسایش از من درباره چگونگی فیلمبرداری فیلم با این تعداد بازیگر سوال می‌پرسیدند.»


وی ادامه داد: «با صحبت‌هایی که با بهرام توکلی داشتیم، تصمیم گرفتیم فیلمبرداری را با دوربین روی سه پایه انجام دهیم و با خلاقیت بهرام توکلی و توانایی بالای بازیگرها به نتیجه برسیم.»


پانته‌آ پناهی‌ها، یکی دیگر از بازیگران این فیلم پر بازیگر با اشاره به اینکه اولین بار بوده که فیلم را می‌بیند، عنوان کرد: «با دیدن این فیلم بسیار هیجان‌زده شدم و بسیار آن را دوست داشتم. معتقدم این فیلم نشات گرفته از استعداد بی نظیر توکلی است.»


وی ادامه داد: «نکته ای که در بازیگری سینما برای مهم بود، جمع بازیگرهای یک فیلم بود و چون من از تئاتر به سینما آمده‌ام، روحیه تئاتری و ارتباط جمعی دارم و برایم مهم بود که در سینما هم بتوانم این ارتباط را داشته باشم.»


سارا بهرامی نیز بیان کرد: «گلاب آدینه در حق من بسیار لطف کردند و از همه عوامل این فیلم از صمیم قلب بسیار سپاس‌گزارم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته