دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1396 - 08:26

ابهامات اساسنامه کمیته ملی المپیک

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در حالی پیش نویس اساسنامه ایران را تایید کرده که اساسنامه تایید شده از سوی وزارت ورزش و جوانان دو باره اصلاح شد که همین موضوع ابهاماتی را به وجودآورده است.
کد خبر : 207561

به گزارش آنا، انتخابات کمیته ملی المپیک 5 ماه دیگر برگزار می شود و حدود دو ماه پیش بود که پیشنویس اساسنامه این کمیته مورد تایید کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) قرار گرفت و در همان زمان هم به وزارت ورزش ارسال شد تا در اختیار هیات وزیران قرار بگیرد. البته در پیش‌نویس اساسنامه کمیته نکات مبهمی وجود داشت که مسئولان وزارت ورزش و جوانان آن را اصلاح و به هیات وزیران ارسال کردند.


این ابهامات به قرار زیر است:


کاهش زمان مدیریت رئیس آکادمی


در اساسنامه کمیته ملی المپیک رئیس آکادمی به پیشنهاد رئیس کمیته به مدت 4 سال انتخاب می‌شود که وزارت ورزش این موضوع را اصلاح و مدت آن را از 4 سال به 2 سال کاهش داده است.


حذف خزانه‌‌داری


در اساسنامه ای که مورد تایید کمیته بین المللی المپیک قرار گرفته بود پست خزانه‌داری حذف و در مقابل نماینده کمیسیون ورزشکاران برای 4 سال با حق رای عضو مجمع خواهد بود. در حال حاضر خزانه‌دار طبق ماده 30 اساسنامه به پیشنهاد کمیته و تایید هیات اجرایی با تنفیذ مجمع عمومی به مدت 4 سال و تا پایان دوره هیات اجرایی منصوب می‌گردد. تبصره 2 این ماده می‌گوید: «خزانه‌دار بدون حق رأی در جلسات هیات اجرایی و عمومی بنا به ضرورت شرکت می‌کند.»


اصلاح تعریف کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی


همچنین در اساسنامه کمیته در تعریف کمیته ملی جمهوری اسلامی ایران آمده است: سازمانی مستقل، غیرانتفاعی، غیردولتی، با مدت فعالیت نامحدود، دارای استقلال مالی به دور از هرگونه گرایش‌های نژادی، جنسیتی، مذهبی و سیاسی که در چارچوب مفاد منشور المپیک فعالیت می‌نمایند.


این ماده توسط وزارت ورزش و جوانان به این صورت تغییر یافته که این سازمان طبق مفاد منشور المپیک و قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.


حذف نام رئیس‌کمیته ملی پارالمپیک


همچنین در اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک، نام رئیس‌کمیته ملی پارالمپیک و یا نماینده وی در ترکیب مجمع عمومی حذف شده است. بنابراین این کمیته نماینده‌ای در مجمع عمومی نخواهد داشت و از حق رای محروم خواهد بود.


اعتبار اساسنامه فدراسیون تابع قوانین جمهوری اسلامی


طبق ماده 3، فدراسیون‌های ملی ورزشی باید فعالیت خود را در انطباق با مقررات فدراسیون بین‌المللی مربوطه به انجام برسانند و اعتبار اساسنامه آنها می‌بایست مشروط به فدراسیون بین‌المللی متبوع باشد. این ماده در اساسنامه وزارت ورزش به این صورت تغییر یافته که علاوه بر اینکه اعتبار اساسنامه فدراسیون منوط به تصویب فدراسیون بین‌المللی متبوع است باید تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران هم باشد.


نماینده منتخب هیات رئیسه به جای رئیس فدراسیون


در بند "پ" اساسنامه کمیته این گونه آمده که رئیس هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون بین‌المللی هم هست و اگر زمانی رئیس فدراسیون غایب باشد، هیات رئیسه فدراسیون این اختیار را دارد که به صورت استناد یک عضو دیگر را به عنوان منتخب هیات رئیسه فدراسیون که در مجمع عمومی فدراسیون ملی و در زمان و شرایط مقرر انتخاب شده است به عنوان نماینده معرفی کند. البته که در اساسنامه ارسالی به وزارت ورزش این بند اصلاح شده و به این صورت آمده که در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیات رئیسه هر فدراسیون ملی می‌تواند حضور داشته باشد.


تغییر و تحول در اختیارات و جلسات مجمع


در بند«ح» اساسنامه کمیته آمده است که با نظر هیات اجرایی یک نفر نماینده از میان روسا و یا دبیران کل ایرانی فدراسیون‌های بین‌المللی یا کنفدراسیون‌های بین‌المللی یا کنفدراسیون آسیایی و یا نهادهای بین‌المللی ورزشی که توسط کمیته بین‌المللی المپیک به رسمیت شناخته شده باشند می‌تواند در جلسه مجمع شرکت کند.


همچنین در بندی که مربوط به اختیارات مجمع است؛ آیین‌نامه اجرایی انتخابات توسط هیات اجرایی تنظیم و پس از تایید کمیته بین‌المللی المپیک به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید. اما در اصلاحیات وزارت ورزش آمده است که آیین نامه اجرایی انتخابات توسط هیات اجرایی پیشنهاد و پس از تصویب مجمع عمومی و تایید کمیته بین‌المللی المپیک قابل اجرا خواهد بود.


در بند «ب» اساسنامه کمیته که در باب جلسات مجمع است، این گونه آمده که جلسات فوق‌العاده با تصویب هیات اجرایی و براساس تقاضای کتبی حداقل نیمی از اعضای مجمع یا پیشنهاد رئیس و یا دبیر کل تشکیل خواهد شد اما در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش به هیات دولت این بند به این صورت تغییر یافته است، این جلسات براساس تقاضای کتبی حداقل یک سوم از اعضای مجمع یا درخواست رئیس یا دبیرکل تشکیل خواهد شد.


در ماده 10 اساسنامه کمیته که باز هم در باب جلسات مجمع است آمده که، جلسات مجمع عمومی (عادی و یا فوق‌العاده) با دستور جلسه انتخابات اعضای هیات اجرایی، منحصرا با حضور حداقل دو سوم کل اعضا دارای حق رای مجمع رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت مطلق (نصف به علاوه یک) آرای اعضای دارای حق رای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود. این ماده البته در اساسنامه اصلاحی از سوی وزارت ورزش و جوانان حذف شده است.


کاهش زمان ارسال صورت جلسه توسط دبیرکل


در ماده 12 کلیه مصوبات مجمع حداکثر ظرف 10 روز کاری توسط دبیرکل به مراجع ذیربط ابلاغ و قابل اجرا خواهند بود. این ماده به این صورت تغییر یافته است که کلیه مصوبات مجمع پس از ابلاغ به مراجع ذیربط قابل اجرا خواهند بود. همچنین در ماده 13 اساسنامه دبیرکل موظف است صورتجلسه مجمع را در ظرف 10 روز کاری تنظیم و به شورای المپیک آسیا IOC ارسال ‌کند که البته از سوی وزارت ورزش به یک هفته تغییر یافته است.


ذکر پست خزانه داری توسط وزارت ورزش/ حذف توسط کمیته


هیات اجرایی در اساسنامه کمیته متشکل از 11 نفر است که 4 نفر اعضای هیات رئیسه‌ (رئیس، 2 نایب‌رئیس و دبیرکل) یک نفر نماینده کمیسیون ورزشکارانو 6 عضو دیگر هم روسای فدراسیون‌های ملی هستند که رشته های آنها المپیکی است. در اساسنامه ارسالی که از سوی وزارت ورزش و جوانان اعلام شده، هیات اجرایی متشکل از 12 نفر است که 5 اعضای هیات رئیسه آن (رئیس ، نایب رئیس، دبیرکل خزانه‌دار) است. نکته قابل توجه اینکه در اساسنامه ارسالی از سوی وزارت ورزش و جوانان ذکر دوباره پست حزانه داری است در صورتی که در اساسنامه کمیته المپیک این پست حذف شده است.


در ماده 22 و 23 اساسنامه کمیته ملی المپیک به ساختار و اهم وظایف کمیته اشاره شده است،که البته این دو ماده در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش حذف شده است. همچنین ماده 24 اساسنامه کمیته که به شورای ارزیابی و تحلیل فنی اشاره دارد در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش کاملا تغییر کرده است.


در ماده 28 کمیته ملی المپیک، رئیس هر کمیسیون به پیشنهاد رئیس کمیته و تائید هیات اجرایی و با ابلاغ رئیس کمیته منصوب می‌شود. اما وزارت ورزش و جوانان این ماده را به این صورت تغییر داده که رئیس هر کمیسیون توسط هیات اجرایی تعیین گردیده و با ابلاغ رئیس کمیته منصوب ‌شود.


در آخر هم به منابع درآمدی و عواید کمیته اشاره می کنیم که به شرح زیر است:


الف) بودجه و اعتباراتی که از محل کمک دولت منظور می‌شود با توجه به ضوابط منشور المپیک هیچ گونه دخالتی از بابت این کمک که به استقلال کمیته لطمه‌ای وارد سازد، پذیرفته نخواهد شد. اما در اساسنامه اصلاحیه وزارت ورزش و جوانان آمده است که بودجه و اعتبارات از محل کمک دولت در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و با رعایت ضوابط منشور المپیک منظور ‌شود.


در ماده 42 اساسنامه کمیته عنوان شده در صورت انحلال، کلیه اموال و دارایی‌های کمیته بر حسب تصمیم کمیته و مشروط به مشورت و هماهنگی قبلی با کمیته بین‌المللی المپیک به جانشین قانونی کمیته (در صورت وجود) یا در صورت عدم وجود آن به سازمان و یا ارگان‌هایی که اهداف مشابه کمیته را در کشور دنبال می‌کنند منتقل خواهد شد.


اما اساسنامه ارسالی وزارت می‌گوید در صورت انحلال کمیته کلیه اموال و دارایی‌ها به وزارت ورزش و جوانان منتقل خواهد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب