دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1396 - 11:47
اجمالی/ نوبخت در نشست خبری:

آمریکایی‌ها آرزوهای خود را بیان می‌کنند/نمی‌توانند به تاسیسات هسته‌ای ایران دست پیدا کنند

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات نیکی هیلی سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد درباره بازدید از تاسیسات نظامی ایران، گفت: تاسیسات نظامی ایران سرّی است و هرکسی نمی‌تواند به آن دست پیدا کند.
کد خبر : 207451

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در اولین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی دولت دوازدهم با تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) و گرامیداشت هفته دولت گفت: این نخستین جلسه بعد از رای اعتماد قاطع مجلس به وزرا است، از نمایندگان فهیم و همراه ملت تشکر می‌کنم که رای قاطع ۲۹ اردیبهشت را با این رای اعتماد ادامه دادند، امیدوارم دولت از حمایت مجلس برخوردار باشد تا بتواند مطالبات مردم را عملی کند.


سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات نیکی هیلی سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد درباره بازدید از تاسیسات نظامی ایران، گفت: در این باره وزارت خارجه و مسئولان مربوطه با صراحت بیان اظهارنظر کردند. تاسیسات نظامی ایران سری است و هرکسی نمیتواند به آن دست پیدا کند. آنها فقط آرزوهای خود را بیان می کنند، ما ازمنافع ملی خود دفاع می کنیم و این صحبت قابل استماع نیست.


وی درباره انتخاب خود به عنوان سخنگوی دولت افزود: با شما خداحافظی کردم و تصور کردم در این جایگاه نخواهم بود. از من قبول کنید که کار سخنگویی ماموریتی است که رئیس‌جمهور می‌تواند به فردی تحویل دهد، این دستور به بنده داده شد تا دوباره موظف شوم و در راستای قبلی فعلا در خدمت شما باشم.


نوبخت درباره خرید گندم گفت: در راستای امنیت غذایی پیش‌بینی کردیم حدود ۱۱ تن گندم به ارزش ۱۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان را امسال خریداری کنیم که تا این تاریخ ۷ میلیون ۸۸۰ هزار تن به ارزش ۱۱هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان خریداری شده و تا این لحظه ۷ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان به کشاورزان پرداخت شد.


وی درباره ناوگان تاکسی رانی عنوان کرد: تا این تاریخ ۵۴هزار و ۴۵۷ خودرو جدید جایگزین خودروهای فرسوده شده است.


سخنگوی دولت درباره نحوه توزیع بودجه در کشور گفت: اصلاحات متعددی در سازمان برنامه و بودجه از امسال و سال ۹۷ انجام می دهیم که یکی از برنامه ما این است که بودجه ریزی سنتی را عوض کنیم هر دستگاه باید بگوید چه برنامه و اهدافی دارد تا براساس آن بودجه تعیین شود.


نوبخت افزود: مصمم هستیم به جای اینکه این پول ها را به وزارتخانه ها بدهیم استان ها را احیا کرده و اختیارات هر استان را زیاد کنیم. همه کسانی که می توانند در چارچوب استانی تعریف شوند بودجه استانی دریافت می کنند.


وی درباره زمان سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت: معمولا این سفر برای هفته آخر شهریور طراحی می‌شود.


سخنگوی دولت درباره اینکه دولت برای جلوگیری از ورود ۸۰۰ کالایی که مشابه داخلی دارد به کشور چه برنامه ای دارد، اظهار کرد: دولت مصمم است واردات کالاهای مشابه داخلی را محدود کند که در این باره اصلاح تعرفه هم انجام شده است. ما دنبال اشتغال کشاورزان و کارگران داخلی هستیم این جز سیاست دولت است.


نوبخت درباره ستاد اقتصاد مقاومتی و ایجاد معاونت اقتصادی گفت: اگر به سازوکار تصمیم‌گیری اقتصادی دولت توجه کنیم پاسخ این سوال مشخص خواهد شد. در دولت یازدهم غیر از اینکه هر دستگاه شرح وظایف خود را دارد به دلیل اینکه شرایط رکود تورمی سنگین بوده و پیچیدگی‌های اقتصادی زیاد بود تصمیم گرفته شد ستادی با عنوان ستاد اقتصاد مقاومتی ایجاد شود. معاونت اقتصادی ایجاد و آقای نهاوندیان مسئول آن شد. این موضوع بر وزانت ستاد فرماندهی اقتصادی می افزاید و هیچ موازی کاری به شمار نمی‌رود.


تیم اقتصادی دولت هماهنگ و همسو عمل می‌کند


وی ادامه داد: نهاوندیان قبل از این هم در ستاد اقتصاد مقاومتی بود و از این به بعد در معاونت اقتصادی حضور خواهد داشت. همه در تصمیمات هماهنگ هستیم هر کدام نظری داریم اما به طور هماهنگ و همسو عمل خواهیم کرد.


به گزارش آنا، نوبخت درباره تشکیل معاونت اطلاع‌رسانی در دولت دوازدهم اظهار کرد: بنده به عنوان سخنگوی دولت این مسئولیت را ندارم که از صبح تا شب در فضای مجازی سرچ کنم و پاسخگوی رسانه‌ها باشم. وظیفه من بیان مصوبات دولت است و در کنار این اقدام به سوالات خبرنگاران هم پاسخ می‌دهم. شاید رئیس‌جمهور به خاطر اطلاعات من و تجربه چهارسال گذشته این مسئولیت را به بنده دادند.


وی افزود: تصمیم گرفته شد در دوره دوازدهم این فضا فراتر عمل کند. من یک همکار کوچک دولت هستم و انتخاب بنده به معنی نفی دیگر همکار عزیز ما نیست.


نوبخت ادامه داد: احساس می کنم فرصت کوتاهی در اختیار من قرار گرفته همه تلاشمان را می کنیم تا مسئولیت خود را به درستی انجام دهیم. ما در این فکر هستیم که معاونت اطلاعات ایجاد کنیم که این امر با وجود ارتباطات و اطلاعات در کشور ضروری است.


سخنگوی دولت درباره میزان کسری بودجه دولت و عدم پرداخت کامل حقوق نیروهای مسلح گفت: بودجه سال ۹۶ را با رقم ۳۱۹هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کردیم که با مبنای قیمت ۵۰ دلار برای فروش نفت صورت گرفت. ما برای ۵۵ دلار احتمالی فروش نفت نیز سقفی در نظر گرفتیم. پیش‌بینی ما این بود که همچون سال‌های گذشته ۲۰ درصد درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم اما مجلس اعلام کرد باید ۳۰ درصد واریز شود و با این شرایط بودجه در اختیار ما را تقلیل داد.


دولت در راستای تقویت بنیه دفاعی مصمم است


وی افزود: اقدام اولیه که حقوق نیروهای مسلح را ۲۳ روزه دهند خوب نبود اما نباید این عمل رسانه‌ای می‌شد. با وجود اینکه 100 درصد آنچه گفته شد در بودجه تحقق پیدا نکرد اما حقوق نیروهای مسلح را بیش از ۱۰۰ درصد تخصیص دادیم. انصاف نبود اینگونه مسئله رسانه‌ای می‌شد. ما باید به نیروهای مسلح افتخار کنیم دولت خیلی زیاد در راستای تقویت بنیه دفاعی مصمم است و دشمنان ما ناراحت هستند و انتقاد می کنند که چرا این توجه صورت گرفته است.


نوبخت گفت: این تصمیم می توانست پخته شده انجام شود. به هرحال توصیه می کنم هر چه زودتر نسبت به پرداخت های نیروهای مسلح اقدام شود.


سازمان برنامه و بودجه علاوه بر شاغلان حقوق بازنشستگان را نیز پرداخت می‌کند


سخنگوی دولت درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: دو صندوق مهم کشوری و لشکری داریم که حقوق بازنشستگی را پرداخت می کنند. اما سرنوشت این بود که این صندوق‌ها قادر به پرداخت حقوق بازنشستگان از رقم کسورات نیستند. درحال حاضر سازمان برنامه و بودجه علاوه بر شاغلان حقوق بازنشستگان را نیز پرداخت می‌کند.


وی افزود: بازنشستگان اعلام کردند حقوق ما کم است همین امسال 3هزار و 500 میلیارد تومان برای هم طرازی دریافت های بازنشستگان اختصاص دادیم اما واقعا در توان ما نیست که این رقم را افزایش دهیم. ما به پیمانکارانمان هم بدهکاریم باید کارهای عمرانی هم انجام دهیم.


نوبخت درباره تغییرات استانداران و افزایش اختیارت آنها گفت: رئیس جمهور و وزیر کشور از عملکرد استانداران ارزیابی دارند اما طبیعی است که در سطح استانداران نیز در جهت بهبود اوضاع تغییراتی انجام شود. ممکن است اختیارات هم افزایش یابد به صورتی که مثلا بودجه ها به استانداران تعلق گیرد.


وی درباره افزایش قیمت ارز و اینکه دولت سیاست های انبساطی درنظر گرفته شده یا خیر گفت: یکسان سازی نرخ ارز مورد نظر دولت است ما در دولت قبل مقدماتی برای این کار انجام دادیم. اگر امروز تغییراتی در بازار ارز ایجاد شده و تلقی شود که یکسان سازی نرخ ارز است باید در نظر بگیریم که پول ملی کشورمان تضعیف نشود. رهبر انقلاب در دیدار اخیر مطالبه تقویت پول ملی را داشتند که ما هم این ماموریت را دنبال می کنیم.


نوبخت درباره ارزیابی از عملکرد دولت گفت: ما در برخی موارد کار دشواری انجام دادیم. امتیازدهی به اختیار مردم است ممکن است به برخی جاها نرسیده باشیم اما جان فشانی کردیم هماهنطور که جوانان ما در دفاع مقدس رشادت و صداقت به خرج دادند.


سخنگوی دولت افزود: بازنشستگان اعلام کردند حقوق ما کم است همین امسال 3هزار و 500 میلیارد تومان برای هم طرازی دریافت‌های بازنشستگان اختصاص دادیم اما واقعا در توان ما نیست که این رقم را افزایش دهیم. ما به پیمانکارانمان هم بدهکاریم باید کارهای عمرانی هم انجام دهیم.


وی با بیان اینکه سیاست دولت در عرصه اقتصاد انقباضی نیست، گفت: در بخش‌هایی باید سیاست‌های مهار تورم را دنبال کنیم. در بخش دیگری از اقتصاد، به دلیل کمبود تقاضا، تولید محدودشده و باید سیاست محدود انبساطی را پیش بگیریم. در بخشی از اقتصاد ناگزیر به انبساط اقتصادی و در برخی دیگر از بخش‌ها، سیاست انقباضی را پی می‌گیریم و مراقبیم تا حجم پول زیادتر از اندازه نشود.


به گزارش آنا، نوبخت با بیان اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز در دولت دوازدهم انجام خواهد شد، گفت: گاهیتقاضا به بازار باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. همچنین تغییرات بازار نباید به یکسان‌سازی نرخ ارز تلقی شود. به نفع اقتصاد ملی نیست پول ملی تضعیف شود. مقام معظم رهبری مطالبه تقویت پول ملی را دارند.


سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اختلاف بین وزارتخانه بهداشت و کار اظهار کرد: بخشی از این اختلاف درباره بیمه سلامت بود که بودجه آن به 10 هزار میلیارد تومان رسید و 8 هزار میلیارد تومان هم به‌صورت اوراق پرداخت‌شده است. امسال باوجود همه کمبودها 5 هزار میلیارد تومان تخصیص دادیم. یک اختلاف دیگر درباره بیمه تأمین اجتماعی است که بیماران در بیمارستان‌های دولتی خدمت می‌گیرند که پرداخت‌های این بیمه، عقب‌ماندگی دارد. این مشکل هم حل‌شدنی است.


وی در پاسخ به سوالی درباره تخلفات انتخاباتی مسئولان دولت و ائمه جمعه سؤالی نیز گفت: موارد اتهامی ظاهرا اظهارنظر استانداران نسبت به حوزه عملکردشان بود. گفته شد بیان موفقیت‌ها، نوعی تبلیغ دولت است. کشور قرار نبود برای انتخابات تعطیل شود. حتی رئیس‌جمهور هم برای کاندیداتوریِ مجدد نیاز به استعفا ندارد. عمدتاً مواضع استانداران باید بیان می‌شد و تبلیغ فرد خاصی نبود. البته کار استانداران نوعی تبیین عملکرد دولت است. به همین جهت برخی حقوق‌دانان درباره اینکه موارد یادشده تخلف یا جرم انتخاباتی است، تردید داشتند. به همین جهت برای برخی افراد منع تعقیب صورت گرفت و امیدوارم برای بقیه افراد هم توجه ویژه شود. نباید بابت این مسائل برای استانداران پرونده تشکیل شود.


نوبخت افزود: البته برخی ائمه جمعه در روز انتخابات، واژگانی به‌عنوان خیانت و نظایر آن بیان کردند که قابل‌تأمل بود، اگر بر اساس داوری‌ها، تخلفات استانداران قابل‌پیگیری است، طبعی این موارد هم قابل پیگرد است.


سخنگوی دولت درباره وضعیت حصر هم گفت: در ارتباط با خروج نیروهای امنیتی، وزیر اطلاعات گزارش داد این اتفاق افتاد و ان‌شاء‌الله گام‌های بعدی هم برداشته شود. بحث بعدی در ارتباط با برگزاری دادگاه در حوزه قوه قضاییه است. درباره این مساله هم در شورای عالی امنیت ملی بحث‌هایی شد که دبیر این شورا توضیح خواهد داد. وزیر اطلاعات درباره خروج نیروهای امنیتی از منزل ایشان توضیح دادند و اگر آقای اژه‌ای چیز دیگری فرمودند من بی‌خبرم.


نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر درباره تفکیک وزارتخانه‌ها هم گفت: این مسئله در مجلس نهایی نشده و در برخی کمیسیون‌ها تائید و در برخی رد شده است. امیدوارم طرح در صحن علنی رای بیاورد و بتوانیم دولت را به‌صورت چالاک‌تر برای خدمت‌رسانی به مردم آماده کنیم.


سخنگوی درباره نظارت بانک مرکزی و ایجاد مشوق‌هایی برای اجرای نرخ سپرده قانونی گفت: منطقی بودن بخشنامه نرخ سود بانکی، متناسب با شرایط، اصلی‌ترین تضمین اجرای آن است. 13 هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای پرداخت معوقات بانکی اختصاص یافته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته