دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1396 - 09:43

پرتاب موشک کره‌شمالی بر فراز ژاپن/ آمریکا و کره‌جنوبی: کره‌شمالی منتظر واکنش ما باشد

کره‌جنوبی و ژاپن اعلام کردند کره‌شمالی صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی موشکی را به سمت ژاپن شلیک و این موشک در آب‌های اقیانوس آرام در نزدیکی ساحل جزیره هوکایدو ژاپن سقوط کرده است.
کد خبر : 207365

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، آخرین باری که کره‌شمالی موشکی را بر فراز ژاپن شلیک کرده بود، به سال 2009 بازمی‌گردد. در حالی که آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن اعلام کرده‌اند عملیات پرتاب موشک، برای آزمایش یک موشک بالستیک بوده، کره‌شمالی اعلام کرده که این موشک حامل یک ماهواره ارتباطی بوده است.


ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد پرتاب موشک از منطقه سونان در نزدیکی پیونگ یانگ، پایتخت کره‌شمالی و کمی پیش از ساعت 6 صبح به وقت محلی انجام شد و این موشک مسافت 2700 کیلومتری را در ارتفاع حدود 550 کیلومتری پیمود.


مسیر پرتاب موشک کره‌شمالی بر فراز ژاپن



یوشیهیدی سوگا، دبیرکل هیات دولت ژاپن در کنفرانسی خبری اعلام کرد موشک کره‌شمالی در فاصله 1180 کیلومتری شرق کیب اریمو در هوکایدو، در دریا سقوط کرد.


وی افزود: «این اقدام یک تهدید بی‌سابقه، خطرناک و جدی برای ملت ما محسوب می‌شود. دولت ژاپن به‌شدت چنین اقدامی را از سوی کره‌شمالی محکوم می‌کند. پرتاب موشک از سوی کره‌شمالی نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است و ژاپن در راستای واکنش نشان دادن به چنین اقدامی، با آمریکا، کره‌جنوبی و کشورهای مشخص دیگر همکاری می‌کند.»


سامانه هشداردهنده «جی آلرت» وابسته به دولت ژاپن به ساکنان منطقه هشدارهای لازم را داده است.


از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پرتاب موشک برفراز ژاپن را تایید ولی اعلام کرده است که این موضوع هیچ تهدیدی برای آمریکای شمالی محسوب نمی‌شود.


رابرت منینگ، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «ما می‌توانیم تایید کنیم که موشک پرتاب شده از سوی کره‌شمالی برفراز ژاپن حرکت کرده است. ارتش آمریکا در حال افزایش اطلاعات خود در این‌باره است.»


وی افزود: «فرماندهی نیروی دفاع هوایی آمریکای شمالی مشخصا اعلام کرده است که پرتاب موشک از سوی کره‌شمالی هیچ تهدیدی برای امریکای شمالی ندارد.»


در این راستا، تنش لفظی میان رهبران کره‌شمالی و آمریکا افزایش یافته است. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی ماه گذشته آمریکا را تهدید به هدف قرار دادن پایگاه‌هایش در جزیره گوام کرده بود و در مقابل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا گفته بود کره‌شمالی اگر آمریکا را تهدید کند، «آتش خشم» این کشور را خواهد دید.


آمریکا و کره‌جنوبی: کره‌شمالی منتظر واکنش ما باشد


خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی اعلام کرد روسای ستاد مشترک آمریکا و کره‌جنوبی بر واکنش قدرتمند به جدیدترین پرتاب موشک بالستیک از سوی کره‌شمالی که امروز (سه‌شنبه) انجام شد توافق کردند و گفتند که تدابیر نظامی احتمالی نامشخص خواهد بود.


این خبرگزاری به‌نقل از ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد روسای ستاد مشترک آمریکا و کره‌جنوبی همچنین بر تماس تلفنی و ارتباط با یکدیگر برای اتخاذ تدابیر لازم برای واکنش به این اقدام، در اسرع وقت توافق کردند و معتقدند این حرکت می‌تواند اراده ائتلاف قدرتمند منطقه‌ای را در زمینه اتخاذ تدابیر نظامی نشان دهد.


همچنین یک مقام مسئول در وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد نقشه فوری برای تغییر برنامه آموزش‌های نظامی مشترک که میان ارتش‌های کره‌جنوبی و آمریکا در جریان است وجود ندارد.


درخواست برای برگزاری جلسه شورای امنیت


وب‌سایت شبکه العالم گزارش کرد: «دیپلمات‌های غربی اعلام کردند آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی درخواست خود را برای برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی پرتاب موشک از سوی کره‌شمالی بر فراز ژاپن مطرح کرده‌اند.»


طبق اعلام منابع غربی، با برگزاری نشست موافقت شده و قرار است این نشست امروز (سه‌شنبه) برگزار شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته