دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری اجلاس پیرغلامان مطرح شد:

تقدیر از 72 پیرغلام حسینی/ مراسم تقدیر از استاد فرشچیان برگزار می‌شود

علی فروغی؛ رئیس مرکز بسیج صدا و سیما و رئیس پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی عنوان کرد که امسال در اصفهان مراسم تقدیری برای استاد فرشچیان برگزار خواهد شد.
کد خبر : 207194

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا،‌ نشست خبری پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی با حضور علی فروغی؛ رئیس مرکز بسیج صدا و سیما و رئیس اجلاس به همراه دبیران کمیته‌های مربوطه، رسول زرگرپور استاندار اصفهان و معاونین او، دکتر احمدی؛ مدیرکل صدا و سیمای اصفهان، آقای دهقان نیری؛ دبیر و نائب رئیس اجلاس پیر غلامان در مرکز بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد.


علی فروغی: مراسم تقدیر از استاد فرشچیان برگزار می‌شود


در ابتدای این نشست که با قرائت آیاتی از کلام ‌الله مجید آغاز شد فروغی عنوان کرد: این اجلاس برای اصحاب رسانه نام آشنا است و اینکه در آستانه برگزاری دوره پانزدهم آن هستیم این آیین تبدیل به زنگ آغاز سوگواری سید‌الشهدا در کشور و عزاداری برای او در دنیا شده است.


وی ادامه داد: این اتفاق 15 سال در رسانه ملی با همراهی استان‌های مختلف و میزبانی آنها شکل گرفته و این دوره در اصفهان با یک بلوغ و ظرفیت متمایزی در دست برگزاری است. از سال قبل یعنی همزمان با اختتامیه چهاردهمین اجلاس پیر غلامان که در استان هرمزگان برگزار شد برنامه‌های این دوره را آغاز کردیم. طی این یک سال اصفهان یکپارچه در خدمت این اجلاس بوده‌است.


فروغی ضمن اشاره به اینکه مهمانان این دوره از اجلاس تقریبا دو برابر سال‌های قبل شده‌اند، بیان کرد: هزار نفر از تمامی استان‌ها و افرادی از بیش از 30 کشور در این اجلاس حضور دارند که از این جهت این دوره بعد بین‌المللی متفاوتی دارد از کلیسای کاتولیک و رهبران برجسته آنها مهمانانی داریم. همچنین از رهبران اهل تسنن که از کشورهای دیگر و یا از اقلیت‌های مذهبی داخل کشور هستند دعوت کردیم تا در این اجلاس حضور داشته باشند.


وی ادامه داد: از 21 تا 24 شهریور پانزدهمین اجلاس برگزار می‌شود که هم اکنون در بخش جنبی اجلاس مانند هر ساله مسابقه رادیویی و تلویزیونی داریم که در حال داوری است آثار برجسته‌ای به دبیرخانه رسیده که این آثار فرصتی برای بازنمایی بهتر فرهنگ حسینی در محرم هستند. در اختتامیه از آثار برتر تقدیم خواهیم کرد و همه تلاش‌مان برای تجلیل از فرهنگ خادمین دستگاه سید‌الشهدا است. تجلیل شوندگان بین 70 تا 90 سال دارند به این دلیل که عمری را در دستگاه سید‌الشهدا خادمی کردند و ستون‌های خیمه‌های دستگاه سید‌الشهدا هستند.


فروغی با اشاره به اینکه امسال از دو کتاب رونمایی می‌کنیم، بیان کرد: ‌مراسم تقدیر از برخی برجستگان هنری مثل استاد فرشچیان جزء برنامه‌های این دوره از اجلاس است. ضمن اینکه شهادت مدافعین حرم لشگر نجف استان اصفهان یک اتفاق ویژه‌ای است که رنگ و بوی اجلاس را متمایز می‌کند از این رو در این دوره از برگزاری میزبان خانواده‌های این شهدا خواهیم بود. از سید بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه به نمایندگی از ملت بزرگ سوریه برای مقاومتی که در این سال‌ها داشتند تقدیر خواهیم کرد.


رئیس مرکز بسیج صدا و سیما در خصوص آثار رسیده و برگزیدگان پانزدهمین اجلاس پیر غلامان توضیح داد: امسال آثار متفاوتی در حوزه‌های مختلف به دبیرخانه رسیده است ده‌ها اثر رادیویی و تلویزیونی به دبیرخانه رسیده که عمده آثار مستند هستند البته کارهای کوتاهی در قالب نماهنگ هم هست که در حال حاضر در حال داوری است.


وی بیان کرد: یک خبر ویژه دارم که آن این است در دبیرخانه دائمی اجلاس، تصمیم گرفتیم در کمتر از 25 سال آینده با آزادسازی فلسطین این اجلاس را در قبله اول مسلمین یعنی در قدس برگزار کنیم و برای این کار از هم‌ اکنون آمادگی کامل داریم.


فروغی در خصوص شعار پانزدهمین اجلاس پیر غلامان بیان کرد: شعار امسال هیات حسینی، منادیان گفتمان انقلابی و تفکر اسلامی خواهد بود.


زرگرپور: مراسم در گلزار شهدای اصفهان برگزار می‌شود


رسول زرگرپور استاندار اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان استان تراز اول در حوزه‌های ارتباط با مسائل اقتصادی، صنعتی‌ترین و دانشگاهی‌ترین، کشاورزی‌ترین و همچنین در حوزه میراث فرهنگی حرف اول را در منطقه می‌زند، عنوان کرد: اصفهان در بعد مسائل فرهنگی و مذهبی جایگاه ویژه‌ای دارد سابقه‌ای 10 هزار ساله و 4 دوره پایتختی این استان نشان از همین جایگاه است. 6 درصد جمعیت کشور را دارد اما در مقابل 11 درصد ایثارگران کشور از این استان برخواسته‌اند و به قول مقام معظم رهبری روزی خواهد رسید که اصفهان را به شهید خرازی‌ها خواهند شناخت.


وی ادامه داد: به یاری خدا امسال در پانزدهمین دوره اجلاسی با شکوه و با ابهت را در استان اصفهان برگزار خواهیم کرد این ذوق و شوق در اصفهان وجود دارد و این شهر در میان چند کاندیدهایی که متقاضی برگزاری این دوره از اجلاس بودند انتخاب شد و قرار است هزار نفر را میزبانی کند.


زرگرپور توضیح داد: شروع مراسم به برکت وجود شهدای اصفهان در گلزار شهدای اصفهان خواهد بود. در یک سالن هزار و 200 نفره مراسم اختتامیه برگزار خواهیم کرد. طی روزهای برگزاری دو جلسه اختصاصی خواهیم داشت و سعی می‌کنیم مهمان‌نوازی اصفهانی‌ها را به پیر غلامان امام حسین(ع) نشان دهیم تا این اجلاس یک پیش درآمدی برای شروع مراسم محرم در اصفهان شود.


وی در خصوص برگزاری آیین ویژه عزاداری عنوان کرد: اصفهان به غیر از اینکه بیش از هزار و 760 ثبت‌ملی دارد 7 اثر بین‌المللی با آثار ملموس و 8 اثر بین‌المللی با آثار غیر ملموس نیز به ثبت رسانده است. از این رو در این دوره دو مراسم ویژه پیش‌بینی شده که یکی از آنها را به طور قطعی برگزار خواهیم کرد.


دهقان‌نیری: جایزه این دوره سفر به عتبات عالیت است


مهدی دهقان‌نیری؛ دبیر و نائب رئیس اجلاس پیر غلامان در انتها بیان کرد: 22 اثر از تلویزیون رسیده،‌ 56 اثر رادیویی به دبیرخانه جشنواره رسیده است و از این تعداد آثار به سه نفر برگزیده اثر تلویزیونی و سه نفر برگزیده اثر رادیویی جایزه سفر به عتبات عالیات داده می‌شود.


گفتنی است در انتهای این نشست از پوستر پانزدهمین اجلاس پیر غلامان و خادمان حسینی با حضور اعضای حاضر در جلسه رونمایی شد.


پانزدهمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی 21 تا 24 شهریورماه در اصفهان برگزار می شود و طی آن از 72 پیرغلام حسینی در سطح استانی، ملی و بین‌المللی تجلیل می‌شوند.


انتهای پیام/

برچسب ها: نشست خبری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته