دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1396 - 11:52

سهم 23 درصدی ایران از ظرفیت پتروشیمی خاورمیانه

ظرفیت تولید پتروشیمی ایران در 4 سال اخیر به واسطه بهره‌برداری از طرح‌های جدید افزایش پیدا کرده‌است به طوری که در حال حاضر بیش از 23 درصد از ظرفیت پتروشیمی خاورمیانه به کشورمان تعلق دارد.
کد خبر : 207093

به گزارش گروه اقتصادی آنا، ایران در تلاش است تا طبق سند چشم انداز در سال 1404 به عنوان بزرگترین پتروشیمی منطقه معرفی شود،‌ در همین خصوص نیز طرح های پتروشیمی جدید تعریف شده و برخی از آنها به مدار تولید رسیده اند.


با توجه به این فعالیت ها،‌ در حالی که ایران در سال 92 سهمی 22.21 درصدی از ظرفیت تولید خاورمیانه را داشت،‌ در سال 95 این رقم به 23.64 درصد رسیده است.


در سال جاری نیز چند طرح پتروشیمی به بهره برداری رسیده و تا پایان سال طرح های دیگری نیز به مدار تولید وارد می شوند.


بهره برداری از 4 طرح پتروشیمی در ابتدای سال جاری از جمله این طرح هاست که از مهمترین آن می توان به فاز دوم پتروشیمی کاویان برای تامین پایدار اتیلن غرب اشاره کرد.


همچنین سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی جهان در سال 1392 به 2.26 درصد بود که در سال 95 به 2.54 درصد افزایش پیدا کرد.


اکنون پس از گذشت بیش از نیم قرن از فعالیت رو به رشد صنعت پتروشیمی در کشور، ظرفیت اسمی تولید محصولات به حدود 62 میلیون تن رسیده و اقدامات صورت گرفته موجب شد تا ایران در این صنعت استراتژیک، از جایگاه ویژه ای در منطقه و جهان برخوردار باشد.


طبق آمارهای سال 1395، سهم هیدروکربورهای مصرف شده در صنعت پتروشیمی حدود 6درصد کل هیدروکربورهای مصرفی در کشور بوده است، که در نتیجه آن حدود 50.6 میلیون تن محصول پتروشیمی تولید شده است.


همچنین بیشترین صادرات غیر نفتی ایران را نیز محصولات پتروشیمی شامل می شود. صادرات این محصولات حدود 34.7 درصد صادرات غیر نفتی کشور و 39.1درصد صادرات محصولات صنعتی کشور را از لحاظ ارزشی تشکیل می دهد که نشان دهنده ارزش افزوده بالای این صنعت و نیز کاهش خام فروشی از طریق صنعت پتروشیمی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته