دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گفت‌وگوی تفصیلی با الطاف احمد

بازی بچه‌ها کنار سرهای بریده بدترین صحنه‌ای است که در تمام زندگی دیدم

«الطاف احمد» خبرنگار ۲۸ ساله لبنانی تبار پرس تی یا بهتر بگویم رزمنده متولد جنوب لبنان که مولود روز پیروزی به تعبیر «حسن نصرالله» روزی که جنگهای ۳۳ روزه جنوب لبنان (۱۴ اوت ۲۰۰۶) با پیروزی حزب الله بر رژیم صهیونیستی به پایان رسید، است.
کد خبر : 207047

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از دانشجو، خبرنگار جوانی که رسالت مهم خود را پیش از مخابره خبر پاسداشت ارزش‌ها و اخلاقیات دین مدارانه اسلام عزیز می‌دانست و در مسیربیان حق و حفظ ارزش‌ها به بانوی بی مثال کربلا حضرت زینب (س) تاسی جسته ودر این مسیرسرتعامل و سازش باکسی ندارد. «الطاف احمد» خبرنگار ۲۸ ساله لبنانی تبار پرس تی یا بهتر بگویم رزمنده متولد جنوب لبنان که مولود روز پیروزی به تعبیر «حسن نصرالله» روزی که جنگهای ۳۳ روزه جنوب لبنان (۱۴ اوت ۲۰۰۶) با پیروزی حزب الله بر رژیم صهیونیستی به پایان رسید، است.خبرنگاری‌که با پیام ویدئوی زنده‌ای که از معرکه موصل مخابره کرد توجهات زیادی را به خود جلب کرد.
لطفا خودتان را به طور کامل معرفی کنید
احمد: تشکر می‌کنم از این که بنده را دعوت کردید اسم من الطاف احمد و ۲۸ ساله هستم. اهل جنوب لبنان که سال‌های سال توسط اسرائیل اشغال شده بود، تا اینکه خدا را شکر جنبش مقاومت لبنان با کمک ایران توانستند آنجارا آزاد کنند. من سال‌های اول عمرم را در همان جنوب لبنان بودم و در دانشگاه مترجمی خواندم.
شش -هفت سال پیش کارم را با پرس تی وی شروع کردم. اول به عنوان خبرنگار در جنوب لبنان بودم و بعد به لبنان منتقل شدم و طی بحران سوریه در مرز لبنان و سوریه شروع به کار کرم و حوادث آنجا را پوشش می‌دادم بعد ازسقوط موصل به شمال عراق اعزام شدم که اول در اربیل مستقر بودم و شمال عراق را پوشش می‌دادم و بعد در جنوب عراق در بغداد مستقر شدم و در تمام تهاجم‌ها و جنگ‌های داعش همراه گروه‌های نظامی بودم و آن‌ها را پوشش دادم از زمانی که یک سوم عراق دست داعش بود تا حالا که این حجم به کمتر از سه درصد رسیده است.
**برنامه‌ای برای خبرنگاری جنگ نداشتم/ پرس‌تی‌وی مرا وسوسه کرد
چه شد که تصمیم گرفتید خبرنگار جنگ شوید؟



احمد: صادقانه بگویم برنامه‌ای برای خبرنگار شدن نداشتم و قرار بود مترجم شوم، اما در سال‌های آخر دانشگاه دوستم من را به پرس تی وی معرفی کرد و برای من پرس به عنوان شبکه ایرانی که انگلیسی زبان بود بهترین پلت فرم است که به همه دنیا حقایق و اتفاقات خاورمیانه را بگویم، چون متاسفانه رسانه‌های غربی خبرهای جعلی منتشر می‌کنند و مردم دنیا اطلاع درستی از خاورمیانه ندارند از این جهت من فکر کردم پرس تی وی بهترین پلت فرم است که حقایق را در مورد جنوب لبنان، تجاوز اسرائیل و آن چیزی که واقعا در انجا می‌گذشت با زبان خودشان در اختیار همه دنیا بگذارم و زمانی که تکفیری‌ها به حرم حضرت زینب (س) تجاوز کردن و قصد داشتند یکی از مهمترین اماکن مقدسه ما مسلمانان را فرو بریزند حرکتی علیه این کار شکل گرفت و من می‌خواستم بخشی از این حرکت باشم.


دوست داشتم از فرصتی که پرس تی وی برای من مهیا کرده برای بازگو کردن حقایق خاورمیانه به مردم جهان استفاده کنم


حضرت زینب (س) در زمان خود در موضعی که در واقعه کربلا داشتند برای ما الگو بودند فکر می‌کنم این کار داعشی‌ها و تکفیری‌ها دقیقا از همان حرکت کربلا، معاویه و شمرالگوبرداری شده وادامه دهنده راه آن‌ها هستند، بنابراین فکر می‌کنم اگر ما می‌گوییم لبیک یا زینب (س) یا لبک یاحسین (ع) فقط نباید به زبان باشد بلکه باید هر روز با این ایده زندگی کنیم و بنابراین من خواستم که پا، جا پای حضرت زینب (س) بگذارم که آن زمان در برابر ان‌ها ایستاد و من هم می‌خواهم الان با این روش زندگی کنم.یعنی روش زندگی ما آن فکر و ذهنیتی که در زندگی روزمره داریم باید در عمل هم همان طور باشد.
آیا خانواده با شغل شما مشکلی نداشتند؟ چند تا فرزند هستید؟ شغل پدر و مادرتان چیست؟
احمد:اول از همه باید بگویم من از خانواده خیلی ساده‌ای هستم پدرم استاد دانشگاه، مادرم معلم و ۴ برادر دارم و تک دختر خانواده هستم. آن‌ها بسیار حامی من هستند و به من افتخار می‌کنند. در ابتدا خیلی نگران بودند ترسیده بودند به خصوص برای اینکه من تک دختر هستم و پدر‌ها هر چه قدر که دخترشان بزرگ شود باز هم به او به چشم دختر کوچک نگاه می‌کنند، ترسیده بودند، اما با گذر زمان دوست داشتم این که من با حجاب و باورم در برابر دوربین می‌ایستم و به زبان خودشان به آن‌ها حقایق رامی گویم و واقعیات را نشان می‌دهم برای خانواده خیلی افتخارآمیز بود و به من افتخار می‌کردند.
**افتخار می‌کنم؛ مطابق فرمایش پیغمبر (ص) به زبان دشمن تسلط دارم
حضرت محمد (ص) در حدیثی می‌فرمایند: زبان کسانی که به عنوان دشمن شما هستند را یاد بگیرید که بتوانید مسائل را دوستانه حل کنید و مشکلات را حل کنید و درگیری ایجاد نشود پس مهم است که ما هم در برابر دنیا به زبان خودشان و آنهایی که در مقابل ما ایستاده اند بایستیم و به آن‌ها بگوییم که واقعیت چیست این که واقعیتی که آن‌ها برایشان به تصویر کشیده شده دروغ است و واقعیت این چیزی است که می‌گوییم.
**همواره برای حفظ حجاب شرایط حضرت زینب (س) را مرور می‌کنم/حجاب نزد ما امانت است
در صحبت هایتان به مسئله حجاب اشاره کردید حجاب داشتن به عنوان خبرنگار جنگ دست و پایتان را نمی‌بندد؟
احمد:اگر بگویم مشکلاتی به خاطر اینکه محجبه هستم ندارم، دروغ گفته ام، ولی این حجاب برای من تعهد و الزام است و می‌خواهم داشته باشم، خیلی جا‌ها نمی‌توانم باشم، در خیلی از مواقع سعی می‌کنم از موقعیتی عقب تربیایم، تا مطمئن باشم ارزش هایم حفظ می‌شود به عنوان مثال برای روز‌ها که جبهه جنگ را پوشش می‌دهیم تمام مدت بدون این که یک دقیقه حجابم را کنار بگذارم این حجاب را کامل در سرم دارم،



ولی بزرگترین مسئله برای من حفظ ارزش هایم است و با توجه به محیط ارتشی و نظامی آنجا که پراز مرد است و همه مردهای نظامی هستند قطعا سخت است، اما چون حفظ حجاب برای من اولویت است، همیشه سعی می‌کنم این اولویت را حفظ کنم؛ و در پس ذهنم قضیه حضرت زینب (س) و فداکاری و کاری که در کربلا انجام دادند.برای این که بتوانیم حجاب را حفظ کنیم مرور می‌کنم و با خودم می‌گویم این حجاب نزد ما امانت است و باید این را حفظ کنم و ان شالله بتوانم.
**غرب به دنبال معرفی داعش به عنوان اسلام است
باید اضافه کنم این برای من مهم است که با حجاب در برابر دوربین باشم واخبار مربوط به داعش را مخابره کنم. مخصوصا برای مخاطب غربی و انگلیسی زبان، چون متاسفانه رسانه‌های غربی سعی کردند اسلام را در یک رنگ به دنیا و مخاطب نشان دهند و آن رنگ داعش است.
می‌خواهند بگویند رنگ اسلام رنگ داعش است. زمانی که داعش آغاز به فعالیت کرد حتی در اوایل هنوز نام گروه اسلامی را هم برای خود انتخاب نکرده بودامارسانه‌ها از آن‌ها به دول اسلامی و خلیفه اسلامی یاد می‌کردند واسلام را با این فجایع مساوی کردند.
**هدف اصلی ازحجاب داشتن ایجاد این سوال در مخاطب است که چراوی علیه داعش حرف می‌زند
برای همین است می‌خواهم با حجاب باشم و با حجاب به زبان خودشان به دنیا در برابر داعش و جنایاتی که داعش علیه انسانیت مرتکب شده صحبت کنم تا در ذهن مخاطب غربی این سوال پیش بیاید که این هم مسلمان است پس چرا بر علیه آن‌ها صحبت می‌کند؟ این حجاب پوشیده، پس مسلمان است، ولی علیه داعش می‌گوید پس مسلمان و اسلام واقعی کدام است؟ آیا کاری که داعش می‌کند اسلامی است یعنی ذهن مخاطب را به این سوال‌ها وادارم و این یکی از مهمترین هدف هایی است که من در رفتن با حجابم به خط مقدم جبهه دنبال می‌کنم.
**ورزش کردن برای این باشد که خودت را، جسمت را آماده‌تر کنی برای این که سرباز امام زمان (عج) باشی
جایی گفتید دوست دارید سرباز امام زمان باشید به همین واسطه سختی‌های خبرنگار جنگ را به جان می‌خرید در خصوص فرهنگ مهدویت و اعتقادی که به آن دارید برای ما توضیح بدهید؟
احمد:باور ندارم سرباز امام زمان بودن به معنی این است که منتظر باشی و هیچ کاری نکنی فکر می‌کنم هر روز در عمل سرباز امام زمان بودن را پیاده کنیم.
باید خودمان را آماده کنیم که بتوانیم آن طور که باید در بهترین حالت باشیم ما در هر کاری که می‌کنیم در درس و کار و زندگی شخصی همه کار‌ها را برای این بکنیم که بتوانیم با این کار‌ها سرباز بهتری برای امام زمان (عج) باشیم حتی رفتن به ورزشگاه، ورزش کردن برای این باشد که خودت را، جسمت را آماده‌تر کنی برای این که سرباز امام زمان (عج) باشی و سعی کنی برای این مسئولیت بزرگ آماده شوی. کاری که من سعی می‌کنم در زندگی روزانه ام انجام دهم و خدا را شکر این موهبت به من اعطا شده است.سعی کردم عقاید مذهبی ام را با زندگی روزانه در هم بیامیزم به عنوان مثال از اصلی‌ترین پایه‌های اسلام این است که دروغ نگوییم، سعی کردم در کارم حقایق و واقعیات را بگویم.
اسلام گفته در کنار مظلوم باشیم از حق آنهایی که حقشان پایمال شده دفاع کنیم در عمل سعی کردم این کار را بکنم، همه این اقدامات همان فرهنگ سرباز امام زمان (عج) بودن، است.در زندگی روزمره باید این ذهنیت را باشیم که خودمان را به بهترین جایگاهی که می‌توانیم برسانیم. تا اگر قرار است روزی در کنار امام زمان (عج) باشیم وافتخار شهادت داشتیم در بهترین حالت خودمان باشیم.
**بازی بچه‌ها کنار سرهای بریده، بدترین صحنه ای که در زندگی دیدم
یک نمونه از شیرین‌ترین خاطراتتان و یک نمونه از دردناک‌ترین آنهارا تعریف کنید
احمد:اگر موافق باشیداز بدترین خاطره ام شروع می‌کنم بدترین خاطره این است که در طی پوششهای خبری مشاهده کردم که داعش و تکفیری‌ها وحشت خشونت و ترور را در ذهن نسل جوان طبیعی کرده اند. به عنوان مثال وارد روستایی شدیم، تمام روستا پر سرو بدن‌های قطعه قطعه شده انسان هابود. بچه‌های کوچک خیلی راحت در کنار اجسادبدون سر فوتبال بازی می‌کردند انگار صحنه طبیعی است. کاری که با دختران ایزدی کردند که فاجعه امیز است و ذهن آن‌ها سالهای سال به تراپی نیاز دارد، تا عادی شوند.



کاری که داعشی‌ها با زنان و دختران ایزدی کردند، در تاریخ ماند. همراهی با زوار حسین(ع) در پیاده روی اربعین تماشایی است.
در مورد بهترین خاطره اتفاق امسال در حال پوشش جنگ‌های موصل بودیم، ولی در عین حال همزمان شد با مراسم محرم و اربعین و ما از جبهه موصل به کربلا می‌رفتیم. از یک جای خشونت امیز جنگی که علیه داعش بود به منطقه‌ای می‌رفتیم که میلیون‌ها مسلمان جمع شده بودند و بزرگترین گردهمایی صلح امیز را در کنار هم با همدلی انجام می‌دادند، این که کیلومتر‌ها از از شمال عراق به جنوب عراق می‌رفتیم و سعی می‌کردیم نه از اتفاقاتی که در جبهه جنگ می‌افتد و نه اتفاقاتی که در اربعین می‌افتد چیزی کم نگذاریم برایم لذت بخش بود.
گاهی حتی از نجف تا کربلا را همراه با این زائرین پیاده می‌رفتیم با مردم مختلف صحبت می‌کردیم خیلی قشنگ بود احساسی که داشتند و بعد دوباره برمی گشتیم به جبهه جنگ و پیروزی‌ها و شکست داعش را بازگو می‌کردیم.



**رسانه‌های غربی به دنبال مخابره جنگ شیعه وسنی ازبحران موصل بودند
در موصل عراق شما حاضر بودید اگر بخواهید مسئله‌ای را از حضورتان در موصل و مخابره اخبار پیروزیهای جبهه مقاومت عنوان کنید به چه مسئله‌ای اشاره می‌کنید؟
احمد:اول از همه مهمترین مسئله‌ای که در خصوص موصل هست آن درک اشتباه و القایی است که رسانه‌های بین المللی غربی در مورد قضیه موصل در دنیا انتشار دادند و آن این است که مردم عراقی ساکن موصل به داعش خوش آمد گفتند و دست به دست آن‌ها با آن‌ها متحد بودند و در کنار آن‌ها بودند این یک دروغ بزرگی است که رسانه‌ها منتشر کردند و سعی می‌کردند موصل را به عنوان یک مسئله داخلی یک جنگ بین مردم و حکومت حاضر در آنجا نشان دهند و وانمود کنند که این اختلاف بین شیعه و سنی است در صورتی که اصلا چنین چیزی نبود.



اهالی موصل از داعشی‌ها بیزار بودند؛ این را وقتی همراه مجاهدین وارد شهر شدیم، فهمیدم



چیزیکه ما دیدیم وقتی که ما وارد موصل شدیم نیروهای عراق وارد موصل شدند مردم بی صبرانه منتظر لحظه‌ای بودند که شهر و در حقیقت حود آن‌ها آزاد شوند، حتی قسمت غربی موصل که جزو آخرین قسمت هایی بود که آزاد شد داعش در آن منطقه از انسان‌ها و مردم ساکن آنجا به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد.جمعیت این شهر تقریبا ۸۵۰ هزارنفر بود، هنوز یکماه از آزادی موصل نگذشته بود که ۳۰۰ هزارنفر از ان‌ها برگشتند.
این در حالی است که هنوزتمام شهر ویرانه است، هیچ خانه و پناهگاهی ندارد، ولی مردم برگشته اند واین نشان دهنده اعتماد مردم مناطق به نیروهای عراق وشعف آن‌ها به خاطر آزادسازی موصل است.
مسئله‌ای که مطرح است این است داعش فرزند نامشروع ایالات متحده است در خصوص این جمله نظرتان چیست؟
احمد:اگر بخواهم صادقانه جواب بدهم داعش یا گروه هایی مثل داعش، القاعده و این‌ها که در خاورمیانه هستند همه شان ساخته‌های امریکا و هم دستان امریکا مثل عربستان سعودی در خاورمیانه هستند. چیزی که درجنگهای سوریه و عراق شاهدان هستیم حمایت عربستان و امریکا از این گروه‌های تروریست، دادن کلی تجهیزات به آن‌ها و حمایتشان در راه‌های مختلف، نقشه‌ای است که از سال‌های پیش توسط امریکا نوشته شده و هنوز هم در واشنگتن دنبال می‌شود.



**داعش و القائده یک پروژه هستند
این نقشه‌ای که عراق را تجزیه کنند به سه قسمت شیعه، سنی و کرد و هدف اصلیشان در منطقه یک چنین چیزهایی است.



این که داعش عملیات انتحاری انجام می‌دهدیک روی که است که ما می‌بینیم، ولی از یک طرف دیگر اگر نگاه کنیم داعش و تکفیری‌ها امکانات و قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای دارند، مثل بمب‌های اتمی و سلاح‌های پیشرفته که همین طوریک گروه کوچک نمی‌تواند خودجوش داشته باشد و بنابراین، این فکر در سر آدم می‌آید که این گروه نظامی غیرقانونی کوچک این تجهیزات نظامی پیشرفته را از کجا می‌آورد و خیلی راحت اگر ما به سلاح‌ها و کشورهای سازنده این سلاح‌ها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این سلاح‌ها از کدام کشور می‌آیند ساخت کجا هستند و حتی راه قاچاق این سلاح‌ها کدام کشور‌ها هستند.
یا کمی دقت نشان می‌دهد که کدام کشور‌ها نفت عراق را به صورت قاچاقی خارج می‌کند و به صورت غیرقانونی می‌فروشد و قطعا هر کسی بعد از یک مشاهده ساده از این حقایق و پرسش این سوال‌ها می‌فهمد که داعش و القاعده یک گروه کوچک نیستند بلکه
**مطمئنا عراق یا ایران عقایدمشترک با داعش ندارند
یک پروژه هستند و این که چه کسی به آن‌ها کمک می‌کند و بیشترین منفعت را از این قضیه می‌برد مسلما مردم عراق یا ما نیستیم و اینکه در حقیقت این سوال را هم بپرسیم که چه کسی عقاید مشترک با داعش دارد؟


**شهادت نباید هدف باشد/خدمت منتهی به شهادت ارزشمند است
نظرتان در خصوص مفهوم شهادت و مدافع حریم چیست؟
احمد:اولین و مهمترین قضیه در خصوص معنی شهادت در مذهب ما این است که در مذهب ما شهادت جدا از امامت نیست اگر به امامان باور داشته باشیم قطعا به شهادت هم باید باور داشته باشیم تمام امامان ما مسموم شدند یا به نحو دیگری شهید شدند بنابراین امامت و شهادت دو مفهوم جدا نشدنی هستند و شهادت براساس آموزه‌های ما واقعا یک افتخار است که فقط بهترینِ بهترین‌ها به آن دست پیدا می‌کنند، ولی به نظر من ما نباید برای شهید شدن به میدان جنگ برویم، باید قصد خدمت داشته باشیم، شهید شدن نباید هدف باشد، هدف ما باید حفظ خدمت و ارزش‌های اسلام و کمک به شکست داعش‌ها و همانند آن‌ها دشمنان اسلام باشد و اگر که در این راه شهادت بهای کاری باشد که ما داریم می‌کنیم ارزشمند است من به مفهوم شهادت با این تعریف اعتقاد دارم.
**مدافعین حرم تنها مدافع بنا و عمارت نیستند/مدافع آموزه‌های اسلام و اهل بیت هستند
در خصوص مدافعین حرم واقعا واژه‌ای نیست که بتواند بیانگر کار‌ها و خدمات و فداکارهای آن‌ها باشد آن‌ها از حرمت اسلام حفاظت و پاسداری می‌کنند که در حال حاضر این حرمت اسلام همان حضرت زینب (س) است و ما شاهد بودیم وهابی‌ها حرم جنت البقیع در عربستان را فرو ریختند، درست همان کاری که داعش یا تکفیری‌ها می‌خواست در سوریه انجام دهند ویک واقعه‌ای مثل جنت البقیع در سوریه وحرم مطهر حضرت زینب (س) انجام دهند، ولی همان طوری که حضرت زینب (س) آن زمان در برابر یزید ایستاد و در سخنرانی هایی که می‌کرد به او گفت که هرگز نخواهد توانست عمارت اهل بیت و کارهای آن‌ها را از صحنه روزگار محو کند مسلما الان هم همین طور است.
مدافعین حرم فقط آن بنا و ساختمان حرم را محافظت نمی‌کنند بلکه عمارت اهل بیت و آموزه‌های اسلام است که از آن‌ها حفاظت می‌کنند و هرگز طبق گفته حضرت زینب (س) این راه بسته نخواهد ماند.
نه یزید توانست آن عمارات را از بین ببرد و نه کسانی که با الهام از یزد این کار‌ها را می‌کنند حقیقت این است که مدافعین حرم از ایران، افغانستان، لبنان از خیلی از کشور‌ها هستند و همه آن‌ها برای حفظ و حراست از حرم و آنچه آموزه‌های آن هستند پا به میدان گذاشته اند.



**آنچه مدافعین حرم را گردهم آورده قبل از مذهب، انسانیت است
ولی اگر بخواهیم دید بزرگتری داشته باشیم همه ما یک پیکر هستیم و اگر کسی به این پیکر صدمه‌ای بزند بقیه به کمک او خواهند رفت و اگر نگاه کنیم می‌بینیم این پیکر فرم گیریش مذهبی نیست بلکه انسانیت، حقوق بشر بالاترین آموزه‌های انسانی است که ما را گرد هم آورده است.
برای همین است که ما می‌بینیم مدافعین حرم از مناطق شیعه دفاع نمی‌کنند بلکه از مناطق ایزدی، مسیحی هر قومیت و هر چیزی که هست به خاطر حفظ ارزش‌های انسانی کار می‌کنند و مذهب چیزی نیست که ما را در این پیکر قرار داده بلکه انسانیت است.



اگرسخن پایانی دارید می شنویم


احمد: خیر؛ گفتنی ها را گفتم در آخرازشما به خاطر این دعوت و گفتگو سپاسگزارم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته