۱۶/ اسفند /۱۴۰۳
12:36 05 / 06 /1396
اهم اقدامات چهار ساله وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی اعلام شد؛

وزارت بهداشت تا سال ۹۴، ۱۶ هزار عضو هیات علمی دارد

براساس اعلام وزارت بهداشت، تعداد کل دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وابسته به این وزارتخانه از سال تحصیلی ۹۳-۹۲ تا ۹۵-۹۴ روند افزایشی داشته است، به طوریکه از ۱۷۱ هزار و ۲۲ نفر در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ به ۱۸۹ هزار و ۹۶۷ نفر در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ رسیده است.

به گزارش گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وبدا، در دولت یازدهم ظرفیت کلی پذیرش دانشجو افزایش ۱۱,۱ درصدی داشته است، همچنین ظرفیت پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز سیر صعودی داشته به طوری که در آغاز دولت یازدهم از سال تحصیلی ۹۳-۹۲ تا سال ۹۵-۹۴، حدود ۲۰.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.


براساس اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، ظرفیت مقطع کاردانی از سال تحصیلی۹۳-۹۲ تا سال ۹۵-۹۴، حدود ۹,۱درصد کاهش یافته است و به دنبال آن ظرفیت مقطع کارشناسی(پیوسته و ناپیوسته) افزایش یافته است؛ به طوریکه در سال تحصیلی ۹۵-۹۴، حدود ۴۴ درصد از کل دانشجویان (۸۳۳۶۵ دانشجو ) در این مقطع تحصیل می‌کنند.


درباره شاخص نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان، این شاخص نیز سیر صعودی داشته است و از ۲۱,۴ درصد در سال تحصیلی۹۳-۹۲ به ۲۳.۲ درصد در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ رسیده است. بهبود این شاخص در راستای بند ب ماده ۱۶ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه است و در دولت یازدهم ۸.۳۱ درصد افزایش داشت.


شاخص سهم دانشجویان پزشکی و دکتری (پزشکی عمومی و دکتری تخصصی، فوق تخصصی) از کل دانشجویان علوم پزشکی از ۳۸,۸ درصد در سال تحصیلی۹۳-۹۲ به ۴۲.۵درصد در سال تحصیلی۹۵-۹۴ رسیده است. این شاخص در دولت یازدهم ۳.۷ درصد افزایش یافت.


همچنین تعداد اعضای هیات علمی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ افزایش پیدا کرده و رشدی معادل ۵۵ درصدی داشته است. در سال ۹۴ تعداد اعضای هیات علمی به ۱۶ هزار و ۸۶۳ رسیده است. این شاخص در دولت یازدهم ۲۶,۱۹درصد افزایش داشته است و شاخص نسبت استاد به دانشجو نیز از ۱۰.۳ در سال ۹۰-۸۹ به ۱۰.۷ در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ رسیده است.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

براساس اعلام معاونت آموزشی قطب‌های علمی نیز از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ رشد ۷۲ درصدی داشته است.


قطب‌های علمی، مجموعه‌ای حقیقی یا مجازی از برجسته‌ترین اعضای هیات علمی و همکاران غیرهیات علمی با امکانات و توانایی‌های برجسته و متمایز و توان علمی بالا در یک زمینه علمی ـ تخصصی در علوم پزشکی و رشته‌های وابسته است که به فعالیت در عرصه آموزش، پژوهش و نیز ارایه خدمات بهداشتی- درمانی در زمینه تخصصی ذیربط مشغولند. مهمترین ویژگی قطب علمی، تولید علم و نوآوری، ارتباط با صنعت و تولید ثروت و دستیابی به کیفیت برتر(مرجعیت) علمی و آموزشی در سطح ملی، منطقه‌ای یا بین‌المللی و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور و منطقه، در ارتباط با علوم پزشکی و در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله و نقشة جامع علمی کشور خواهد بود.


براساس اعلام معاونت آموزشی در مورد انجمن‌های فعال علمی از سال ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۴ توسعه انجمن های علمی نیز رشدی معادل ۱۲ درصدی داشته است. در دولت یازدهم انجمن ها معادل ۴,۵ درصد رشد داشته‌اند.


تاسیس دانشگاه/ دانشکده، مجتمع آموزش عالی سلامت نیز در دولت یازدهم به این شرح است:



انتهای پیام/

ارسال نظر