دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: فرهنگ هوای پرنفس جامعه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معارفه خود گفت: من خواهم کوشید در طول دوره وزارت خود همدم خوبی برای اهالی فرهنگ باشم.
کد خبر : 206623

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم امروز ضمن غنیمت دانستن فرصت خدمتگزاری در مقام وزارت فرهنگ گفت: اگر در جمهوری اسلامی وزارت خدمت است، در حوزه فرهنگ دقیقا معنای خادمیت دارد و من به این عنوان افتخار می‌کنم که خادم اهالی فرهنگ، هنر و رسانه باشم.


وی گفت: فرهنگ هوای تنفس است و آنهایی که تلاش می‌کنند این هوا آلوده نباشد حق حیات اجتماعی دارند. اگر پزشکان، طبیبان جسم‌اند، اصحاب فرهنگ طبیبان روح‌اند و اگر قدر پزشکان در جامعه دانسته می‌شود، قدر هنرمندان هم باید دانسته شود.


وزیر فرهنگ ادامه داد: فرهنگ هوای پرتنفس جامعه است و این هوا را نمی‌شود گلخانه‌ای حفظ کرد یا قطره‌ای آن را تزریق کرد، بلکه باید به اندازه کافی در اختیار جامعه قرار داشته باشد و اصحاب فرهنگ و هنر رسانه در نگاهداشت این هوا تلاش می‌کنند.


صالحی ضمن بیان اینکه مفخر است دهه‌هایی از عمر خود را در رکاب اهالی فرهنگ بوده، اظهار داشت: فرهنگ بخشنامه‌ای و از بالا به پایین نیست، بلکه رفاقت و معاشرت و همنفسی و همدمی است و من خواهم کوشید در طول دوره وزارت خود همدم خوبی برای اهالی فرهنگ باشم.


وزیر فرهنگ دولت دوازدهم درباره اهمیت فرهنگ و هنر در ایران گفت: جان ایران به فرهنگ و هنر و ادب زنده است و همه جای جهان ما را به اینها می‌شناسند، پس حیف است که امروز تعریف دیگری از خود ارائه دهیم و بد است که نام ایران با ایران‌هراسی در جهان مطرح شود. در حالی که فرهنگ و هنر ایرانی می‌تواند چهره ایران را دوباره متجلی کند.


صالحی تاکید کرد: به جد مدعی‌ام که ما هیچ کالای ایرانی به اندازه تولیدات فرهنگی و هنری نداریم که جهانی باشد. چند دهه بودجه‌های کلانی صرف خودروسازی کرده‌ایم، اما باید پرسید الان چقدر بر خودروسازی جهان مطرحیم؟ و در مقابل چقدر خرج سینما کرده‌ایم؟ و امروز چه جایگاهی در سینمای جهان با جوایز بین‌المللی و اسکارهایی که به دست آمده، داریم؟


وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: ایران قبل و بعد از اسلام همیشه با نفس هنر زنده مانده است و هر نفس مهاجمی را به خاک نشانده است. آنچنان که ما مغولان را با فرهنگ و هنرمان زمین‌گیر کردیم.


وی ادامه داد: اگر اقتصاد، حمیت و سیاست پایدار می‌خواهیم این کاخ و بارو را در نفت و سلاح که البته بی‌حمیت هم نیستند بنا نکنیم بلکه همچون گذشته بر فرهنگ و هنر ایرانی بنا کنیم.


وزیر فرهنگ با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگ دولت یازدهم و مهم‌ خواندن آنها، اظهار داشت: باید از وزرای دولت یازدهم یعنی علی جنتی و رضا صالحی امیری تشکر کنم که توانستند رویکرد جدی را در طول وزارت خود اعمال کنند.


وی در ادامه سخنانش به سه چالش عمده در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: نخستین چالش ما این است که باید با استراتژی گفت‌وگو به سمت دفع سوء‌تفاهم‌ها حرکت کنیم تا بین اهالی فرهنگ و اهالی سیاست به یک معدل نظر برسیم.


وی ادامه داد: چالش بعدی ابهام در حقوق فرهنگی است. آنچنان که جامعه باید نسبت به حقوق فرهنگی خود آگاه باشد و حاکمیت نیز از این حقوق دفاع کند و سومین چالش شکاف‌های جنسیتی و قومیتی است که باید در حوزه فرهنگ به آن پرداخت.


وزیر فرهنگ همچنین به سه فرصت ویژه فرهنگی اشاره کرد و گفت: با وجود چالش‌های موجود، امیدها اندک نیست چرا که در هیچ دوره‌ای از تاریخ شاهد ایجاد فرصت‌های مهمی که در حال‌حاضر وجود دارند، نبوده‌ایم. نخستین فرصت، فرصت جهانی شدن فرهنگ و هنر ایرانی است، زیرا در حال‌حاضر ما در تمام حوزه‌ها حرف برای گفتن داریم و این گفته به هیچ وجه بزرگنمایی نیست.


وی افزود: دومین فرصت ما این است که در سراسر ایران شاهد بروز خلاقیت، هنر و فرهنگ و رسانه هستیم به طوری که در جای‌جای ایران موجی از خلاقیت‌ها را شاهد بوده‌ایم و سومین فرصت ظرفیتی است که نسل جوان ایرانی ایجاد کرده و می‌تواند با جسارت و خلاقیت ما را در عرصه فرهنگ و هنر پیش ببرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته