دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1396 - 15:39
در گردهمایی دبیران شورای نظارت و هماهنگی سما مطرح شد

توصیه‌ها و پیشنهادهای حجت‌الاسلام قرائتی در حوزه مهارت‌آموزی

گردهمایی دبیران شورای نظارت و هماهنگی سما دانشگاه آزاد اسلامی با حضور حجت الاسلام محسن قرائتی، رئیس، معاونان و مدیران و روسای ادارات سازمان سما و دبیران شوراهای نظارت و هماهنگی در حوزه ستادی سازمان سما آغاز به کار کرد.
کد خبر : 206555

به گزارش خبرنگار آنا، این گردهمایی دوروزه، شنبه و یک شنبه 4 و 5 شهریور جاری در راستای تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سما، توسعه و مهارت آموزی در آموزشکده‌های سما، تبیین برنامه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت اداری و مالی برگزار می‌شود.


مسئول ستاد اقامه نماز در مراسم افتتاحیه این گردهمایی با انتقاد از انجام کارهای تکراری، حضار را به سوی انجام درست کارها بر اساس قران و عقل رهنمود کرد و با تاکید بر انحرافات موجود در روابط اجتماعی، جامعه و دین، همگان را به پرهیز از به کاربردن القاب و عناوین دست و پا گیر فراخوند.


حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مساجد را پایگاه مهمی برای مردم دانسته و تفاوت مساجد با دانشگاه ها را در عصر امروز برشمرد و با توجه به روایتی از امام صادق مبنی بر پرس و جو درخصوص مبنای سخنان به برکات قرآن کریم تاکید کرد و گفت: «اگر استدلالات ما بر مبنای قرآن باشد و سخنرانی‌های ما مستند به آیات این کتاب باشد در این صورت مردم هم استقبال بیشتری خواهند کرد.»


رئیس ستاد اقامه نماز از جمع آوری و استخراج بیش از 64 هزار حدیث درباره کلمه «عمل» خبر داد و حجم بالای مطالب استخراج شده را برهانی بر اهمیت و ضرورت مفهوم کار در دین و شریعت دانست و از عزم جدی مقام معظم رهبری برای ایجاد انقلابی در حوزه مهارت آموزی سخن گفت

مسئول ستاد اقامه نماز با اشاره به دعای هر روز پیامبر که می فرمودند «اللهم اعوذ بک من علم لا ینفع» گفت: مسیر پژوهش ها کج است، در صورتی که روایات و قرآن بر علم نافع تاکید دارند؛ قرآن در سوره کهف به پرسش از تعداد اصحاب کهف انتقاد کرده است در حالی که مفهوم و درس آموزنده و اصلی اصحاب کهف، حفظ دین در فضای فاسد و نادرست است.
صاحب تفسیر نور با توجه به وجود تعطیلات طولانی و عدم بهره‌گیری از برخی از آیات قرآن مانند آیات «لایلاف قریش» اظهار کرد: «استفاده از مناطق سردسیر و گرمسیر و مسافرت در ایام تعطیلی مراکز آموزشی به این مناطق و برپایی کلاس های درس و تحقیق و پژوهش از جمله پیام های بروز این آیات است.»


دانشجویان و دانش آموزان هنر و مهارت لازم را ندارند


قرائتی عنوان کرد: «دانشجویان و دانش آموزان ما امروزه، هنر و مهارت لازم را ندارند، با توجه به حجم بالای فارغ التحصیلان بیکار باید در این راستا چاره اندیشی و راه حل لازم را پیدا کرد. امروز نجات کشور در گرو آموزش مهارت به جوانان است.»


صاحب تفسیر نور با اشاره به طرح تحول مطرح شده در آموزش و پرورش گفت: «برای طرح تحول در آموزش و پرورش مرد تحول نیاز است، همچون امام خمینی(ره) که مرد تحول بود و توانست دنیا را تکان دهد.»


وی تاکید بر وسعت مجموعه سما نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی شرایط کار را آسانتر دانست و از مسئولان سما خواست با عزم و اراده جدی در مسیر مهارت آموزی قدم بردارند چراکه امروز جامعه با معضل تحصیل کردگان بیکار روبه رو است.
تعیین پاداش برای مهارت آموزی از جمله کسر خدمت سربازی، ارزش نهادن به افراد دارای مهارت در جامعه، منوط کردن اخذ مدارک پایان هر دوره تحصیلی به کسب یک مهارت و .... از جمله پیشنهادهای این عالم گرانقدر در حوزه مهارت آموزی بود.



صاحب تفسیر نور نیاز ضروری جامعه امروز را قهرمان برای تغییر و تحول دانست و تاکید کرد: «فرد بی مهارت، شغل، پول، خانه و همسر ندارد، در مشارکت های اجتماعی حضور ندارد و در نتیجه به ورطه نابودی کشیده خواهد شد.»


رئیس ستاد اقامه نماز از جمع آوری و استخراج بیش از 64 هزار حدیث درباره کلمه «عمل» خبر داد و حجم بالای مطالب استخراج شده را برهانی بر اهمیت و ضرورت مفهوم کار در دین و شریعت دانست و از عزم جدی مقام معظم رهبری برای ایجاد انقلابی در حوزه مهارت آموزی سخن گفت.


منوط نکردن انجام کارها به دستورات دولت، مقابله با شغل های حرام، سرمایه گذاری بر روی مهارت های بانوان، ارزشمند کردن کار در جامعه، فراگیر کردن آموزش شنا و تیراندازی برای نسل جوان، تامل بر محتوی دروس در مراکز آموزشی از دیگر تاکیدهای وی در این جلسه بود.


قرائتی بخش فرهنگ و آموزش کشور را از سرمایه دار ترین ها دانست چرا که نسل نو و جوان را در اختیار دارند.


وی با توصیه به انجام کارها به صورت دسته جمعی، پیروزی در انجام کار جمعی را قطعی تر برشمرد و از حاضران خواست تا از فرصت همراهی و گفت و گوی رودررو با جوانان استفاده کنند چراکه تاثیرات بیشماری خواهد داشت.


مهارت آموزی باید به یک گفتمان تبدیل شود



دکتر احمد زرهانی نیز درباره برنامه این گردهمایی با محوریت تبیین سیاست ها و برنامه های پیش روی سازمان سما گفت: «به عنوان یک نهاد آموزشی در دو بعد مسئولیت داریم؛ بعد اول رشد فکری و اخلاقی نسل پیش رو است و بعد دوم مربوط به رشد علمی و آموزش هایی است که باعث اثر گذاری می شود و زمانی ما می توانیم به رشد شخصیت متوازن دست یابیم که این دو بعد در کنار هم رشد یافته باشد.»


رئیس سازمان سما با اشاره به ارسال دستورالعمل ارزشیابی از عملکرد مدارس و آموزشکده‌های سما در راستای فعالیت های مهم سال تحصیلی 97-96 گفت: «همه مسئولان سمایی و دبیران شوراهای نظارت و هماهنگی استانی توجه ویژه به این دستورالعمل داشته باشند تا بتوانیم نگرش ها را تغییر دهیم و در پی آن تحول ها صورت گیرد.»


معاون دانشگاه آزاد اسلامی تحول در قالب ذهنی را یکی از مهمترین راه کارهای مدیریت راهبردی اعلام کرد و گفت: «همیشه در برابر تغییر یک سری ایستادگی انجام می شود زمانی می توانیم جامعه را متقاعد کنیم که این تغییر سودمند است که بتوانیم مورد قبول مخاطبان واقع شویم و سمائیان توجه کنند جامعه مخاطب آنها اولیا، دانش آموز و دانشجو، استادان و معلمان هستند.»


به گفته زرهانی، نمونه اتاق فکر سازمان باید در رده های پایینی به وجود بیاید تا بتوان در سلسله مراتب مختلف بازخورد مطلوبی گرفت.


رئیس سازمان سما بحث آموزش یک مهارت به هر دانش آموز را اولین ماموریت سازمان اعلام کرد و گفت: «این بحث بعد از ورود به بدنه کارشناسی باید اولین ماموریت مشترک ما باشد و بتوانیم گفتمان مهارت آموزی را در سما راه اندازی کنیم. این هسته در سما متولد شده است و این اندیشه باید به یک گفتمان تبدیل شود، سپس لباس تحول را باید بر تن کرد و بر دیگران نیز پوشانید.»


وی برنامه های آتی را در سه مرحله گفتمان مهارت آموزی، ایجاد اتاق فکر و عملیاتی کردن کارگاه ها تقسیم بندی کرد.


زرهانی با اشاره به وضعیت موجود نسل جوان گفت: «جامعه در حال گذار است، از نظر فرهنگی در حال تکان خوردن است. بادهای تندی از ناحیه مخالفان در جریان است که باعث تکان نسل نو می شود؛ این باعث سرگیجه اجتماعی در بلند مدت و ریزش فرهنگی خواهد شد. به همین دلیل ما به یک نظام آموزشی متصل به فرهنگ دینی خود نیازمندیم تا بتوانیم با صیانت از بستر فرهنگی و اندیشه های دینی در مقابل اراده های بین المللی که به دنبال نابودی فرهنگ اسلامی هستند مقابله کنیم.»


آینده پژوهی نیاز به تدوین نقشه کار دارد



مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم با اشاره به شرح وظایف دبیران شوراهای نظارت و هماهنگی، گفت: «بسیاری از این وظایف را می توان از تفسیر آیات سوره یوسف، عمران، مائده، اعراب و ... برداشت کرد. امانت داری، کاردانی، تخصص داشتن، حق گرایی، متعهد بودن، شناخت عمیق از حوزه کاری داشتن، استقلال محوری، شجاعت از جمله صفاتی است که دبیران شوراهای نظارت و هماهنگی باید خود را مزین به آن کنند.»


دکتر محمدتقی ترابی به پرهیز از سلیقه محوری، قانون مداری، رعایت سلسه مراتب و نظارت به عنوان اصول برنامه های کاربردی سازمان تاکید کرد و با توجه به مهارت آموزی به عنوان یک رویکرد هوشمند به آینده پژوهشی گفت: «در عصری که متغیر چند وجهی وجود دارد آینده پژوهی نیاز به تدوین نقشه کار و حضور در میدان عمل با وجود یک نظام منسجم دارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب