دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1396 - 08:57
نمایندگان مجلس در گفت وگو با آنا:

مجلس با پیشنهادات مغایر با برنامه ششم توسعه همراهی نخواهد کرد/ نمی‌شود برای هر قشری یک سازمان تشکیل داد

تفکیک وزارت خانه ها، ایجاد معاونت اقتصادی و تشکیل سازمان امور زنان، مباحثی است که اخیرا به دلیل مغایرت با اصل کوچک سازی مطرح شده در قانون برنامه توسعه، حواشی زیادی را بوجود آورده است.
کد خبر : 206454

گروه سیاسی خبرگزاری آنا- زهره خواجوی؛ موضوع کوچک و چابک سازی دولت، امری است که از اولین قانون برنامه پنج ساله توسعه تا ششمین آن که سال گذشته به تصویب مجلس رسید، مورد توجه جدی قرار گرفته است.


ماده 32 قانون برنامه اول توسعه در خصوص بهبود وضعیت موجود ساختار اداری و حذف وظایف موازی و تکراری، ایجاد شورای عالی اداری در برنامه دوم، ماده 2 برنامه سوم با موضوع ماده 2 قانون برنامه سوم در خصوص تجمیع فعالیت‌‌های مربوط به امور انرژی، امور کشاورزی، دام، توسعه و عمران روستایی و امور صنعت و معدن در سه وزارتخانه در برنامه سوم از جمله موادی است که در قانون برنامه پنجساله توسعه به آن اشاره شده که این امر تا برنامه ششم ادامه پیدا کرد.


در این راستا حسن روحانی و اسحاق جانگیری معاون اول وی، در اظهاراتی در خصوص تلاش دولت برای تحقق کوچک سازی دولت سخن گفتند، موضوعی که از سال گذشته با تقدیم لایحه تکفکیک چند وزراتخانه به مجلس منتفی شد، لایحه ای که نمایندگان حامی دولت نیز به انتقاد از آن پرداخته و این امر را گامی به عقب و امری شتابزده تلقی کردند.


حال در ایام معرفی وزرای پیشنهادی دولت، خبر از انتصاب ها و پیشنهاداتی همچون انتصاب محمد نهاوندیان به سمت معاون اقتصادی رئیس جمهور و پیشنهاد شهیندخت مولاوردی در خصوص تشکیل سازمان امور زنان به گوش رسید.


این امر با وجود توجیهات و دلایل مختلف، اعتراضات زیادی را مبنی بر نادیده گرفتن کوچک سازی دولت در پی داشت، امری که هم در احکام برنامه ششم و هم در قانون خدمات کشوری مورد توجه جدی قرار گرفته است.


برای هر قشری از جامعه نمی توان سازمان تشکیل داد


حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با آنا تصریح کرد: «گاهی ممکن است یک معاونت که جزو اختیارات رئیس جمهور است در راستای استفاده از نیروهای موجود تشکیل شود که ایجاد ساختاری خاص را در پی نداشته و حتی مشکلی ایجاد نکند، اما گاهی یک سازمان ایجاد می شود که قطعا ساختاری شامل منابع انسانی و تجهیزات به همراه خواهد داشت که این امر مغایر برنامه ششم و قانون خدمات کشوری است.»


وی در ادامه تصریح کرد: «قرار نیست برای هر قشری در جامعه سازمانی تشکیل دهیم و می توان امور مربوط به بانوان را ذیل تمامی وزارتخانه ها و معاونت زنان ریاست جمهوری پیگیری کرد.»


دولت نسبت معاونت اقتصادی با ستاد اقتصادی دولت را مشخص کند


محمد رضا تابش عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه فکر می کنم پیشنهاد خانم مولاوردی در راستای ارتقاء معاونت زنان به یک سازمان است، گفت:«باید در ابتدا دید که هدف از این پیشنهاد چیست. از نظر من هدف ارتقاء معاونت امور زنان جهت تدوین و مشخص شدن شرح وظایف، گستره‌ی کشوری، بودجه‌ و اعتبارات و تبدیل به یک سازمان تشکیلاتی کارآمد است، همچون سازمان محیط زیست که در حقیقت مجموعه ای زیر نظر ریاست جمهوری است.»


وی در ادامه با اشاره به ایجاد معاونت اقتصادی به ریاست نهاوندیان با بیان اینکه باید مشخص شود که این معاونت در عرض ستاد اقتصادی است یا در طول آن، گفت:‌ «ستاد اقتصادی دولت متشکل از وزارت خانه های گوناگون است که باید فعالیت های اقتصادی را هدایت کند. برای مثال وزارت امور خارجه با توجه به تعاملات مثبت خود با کشورهای دیگر باید در خصوص جلب سرمایه ایرانی های خارج و داخل برنامه داشته باشد و علی رغم داشتن وظیفه تعاملات بین المللی، در حوزه اقتصادی هم مسئولیت هایی بر عهده دارد. وزارت اقتصاد که خود در این زمینه سابقه طولانی دارد و وزارتخانه های دیگر همچون صنعت، معدن و تجارت نیز در حوزه اقتصاد دارای مسئولیت هایی هستند. حال باید بررسی کرد که آیا هماهنگی این وزراتخانه ها قرار است در معاونت اقتصادی صورت گیرد یا خیر؟»


وی افزود:«با تشکیل این معاونت باید بررسی کرد که تکلیف ستاد اقتصاد مقاومتی که با تایید رهبر معظم انقلاب دارای آرایش عملیاتی و نظامی است، چه می شود؟ دولت باید در ساختار خود به این موضوعات پاسخ داده و آن را حل و فصل کند تا به جای هم افزایی، شاهد افزایش مسئولیت ها و فرافکنی از سوی حوزه اصلی مسئولیت ها نباشیم.»


تشکیل سازمان امور زنان شدنی نیست


عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه تشکیل سازمان امور زنان شدنی نیست، تصریح کرد: «بر اساس قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف به 15 درصد کوچک سازی شده و در این راستا هر سال حداقل 3 درصد باید دولت را کوچک کند اما این پیشنهادات مغایر با برنامه توسعه است. قرار نیست هر روز یک سازمان به سازمان‌های عریض و طویل کشور بیافزاییم، در حال حاضر این سوال پیش می آید که چرا 4 سال پیش خبری از این پیشنهادات نبود؟»


در ایران برای افراد جایگاه ایجاد می کنند


محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با آنا در انتقاد به برخی تصمیمات گفت: «متاسفانه در ایران برای افراد جایگاه پیدا می کنند نه برای جایگاه، فردی را انتخاب کنند. در هر صورت دولت باید بداند که در صورت تصمیم برای عملیاتی کردن این پیشنهادات، به دلیل تغایر با برنامه پنج ساله توسعه، مجلس با آن همراهی نخواهد کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته