دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا پردیس تئاتر شهرزاد رقیب تئاتر شهر می‌شود؟

پردیس تازه تاسیس شهرزاد با اینکه از اواسط تابستان سال 96 کار خود را شروع کرده‌است، اما در این مدت کم توانسته کارگردان حرفه‌ای و حتی جوان را به خود جذب کند. استقبال مخاطبان از تئاترهای روی صحنه این سوال را پیش می‌آورد که در آینده نه چندان دور این پردیس رقیب تئاتر شهر می‌شود؟ خصوصا که مدتی است تئاتر شهر از اجرای بزرگان تئاتری دور مانده است و جای خود را به جوان‌های این عرصه داده است.
کد خبر : 206284

به گزارش خبرنگار فرهنگی ‌آنا، این سالن در شروع کار خود میزبان نمایش‌های «هملت 2017» به کارگردانی کیومرث مرادی، «ماه پیشونی» به کارگردانی آزاده انصاری، «بیست و یک» به کارگردانی بهادر مالکی و «بهمن کوچیک» به کارگردانی مهران نائل بود، در دور دوم اجرای خود در 3 سالن خود میزبان8 نمایش است.


چه نمایش‌های اجرا می‌شود؟


نمایش «کلوچه‌های خدا» به کارگردانی آرش شریف‌زاده، «7 کوتوله و سفید برفی» به کارگردانی نصیر ملکی جو ، «آناکارینا» به کارگردانی آرش عباسی، «شرق دور شرق نزدیک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، «شیرهای خان بابا سلطنه» به کارگردانی افشین هاشمی، « پچ پچه‌های پشت خط نبرد» به کارگردانی اشکان خیل‌نژاد و «هدیه مرموز» به کارگردانی یاسرخاسب عنوان 7 نمایشی است که این روزها در این پردیس تئاتری روی صحنه است. البته نمایش «بهمن کوچیک» به کارگردانی مهران نائل هم اجرای برای شنبه‌هاست تا برخلاف سالن‌های دیگر شنبه‌ها تئاتر در پردیس تئاتر شهرزاد تعطیل نباشد.


اضافه شدن یک سالن جدید به جمع تماشاخانه خصوصی


کمبود سالن‌های تئاتری، پیش از این ترجیع‌بند صحبت‌های هنرمندان تئاتری بود، به نظرم می‌رسد که در این چند سال اخیر این مشکل حل شده است و حال باید روی کیفیت کارها حرف زد و البته کیفیت سالن‌های تازه تاسیس.


آنطور که مدیر عامل پردیس تئاتر شهرزاد اعلام کرده است برای ساخت این سالن از نظر هنرمندان و کارشناسان بهره گرفته شده است. هنرمندانی همچون علی رفیعی، بهروز غریب‌پور، آتیلا پسیانی، حسین پارسایی، حسین پاکدل، سیامک احصایی، حسین مسافر آستانه، قاسم جعفری، سید عظیم موسوی، رحمت امینی، فرشید مصدق.


این سالن با ظرفیت 700 صندلی با تمرکز بر نمایش‌هایی که از چهره‌های تئاتری و حتی سینمایی بهره گرفته، توانسته است که خود را به خوبی و البته با سرعت به مخاطبان و علاقه‌مندان تئاتری معرفی کند، به طوری که اغلب نمایش‌های روی صحنه آن بارها تمدید می‌شود.


2 نمایش جدید سهم سالن جدید


با پایان اجرای نمایش «گفت و گوی برجای ماندگان» به کارگردانی میلاد شجره در حال حاضر دو نمایش «شرق دور شرق نزدیک»، «شیرهای خان بابا سلطنه» سهم اجراهای جدید پردیس تئاتر شهرزاد است.


«شرق دور شرق نزدیک» به کارگردانی و نویسندگی حمیدرضا نعیمی به دلیل استقبال مخاطب تا 9 شهریور تمدید شد. این نمایش که قرار بود در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود، ناگهان تغییر مسیر داد و سر از این تماشاخانه جدید در آورد و حال با بازی حامد بهداد ، بهناز نازی، کامبیز امینی، کتانه افشاری نژاد، محسن گودرزی، بهار نوحیان، مرجان فریقی اجرا می‌شود. حامد بهداد پس از ۱۰ سال دوری از تئاتر در این نمایش بازی می کند. «شرق دور، شرق نزدیک» هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن یک پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود.



«شیرهای خان‌باباسلطنه» به کارگردانی و نویسندگی افشین هاشمی به تازگی روی صحنه رفته است. این نمایش توسط حسین علیزاده، آهنگساز سه شنبه 31 مردادماه افتتاح شد. نکته مهم این نمایش ایفاء نقش سیاه توسط گلاب آدینه است، نقشی که به طور سنتی متعلق به مردان است. علاوه بر بازی این هنرمند محمدرضا مالکی، شهرام مسعودی، علیرضا ناصحی، وحید نفر، محمدرضا آزادفرد، افشین هاشمی، مسیح کاظمی، فاطمه حیدری‌فر، الناز سلیمانی، احسان بیات‌فر، مانیا علیجانی، صبا گرگین‌پور، محمد دائی‌چین، مهدی پناهی، مبین دودانگی، معین طاهری‌طاری، صابر گل‌‌محمدی و مونا فرجاد در این نمایش بازی می‌کنند.


«شیرهای خان‌باباسلطنه» نمایشِ شادی‌آورِ موسیقایی (کمدی موزیکال) است که قصه‌ آن در صد سال پیش می‌گذرد. این نمایش در ساعت 21:30 در سالن شماره دو پردیس تئاترشهرزاد میزبان علاقه‌مندان است.




نمایشی برای کودکان


لیست تئاترهای در حال اجرای سالن شهرزاد، اجراهای برای بزرگسالان را تداعی می‌کند، اما نمایش «کلوچه‌های خدا» مناسب برای گروه سنی کودک و نوجوان است. این نمایش که برنده ۶ جایزه از بیست و سومین جشنواره تئاتر بین المللی کودک و نوجوان است؛ جایزه ویژه هیات داوران، بهترین نویسنده، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مرد، بهترین موسیقی.


نویسنده، طراح و کارگردان این نمایش آرش شریف زاده است و مبینا احرار، مصطفی دارابی، سعید حاج حیدری، سید شایان موسوی، شکیبا مولوی بازیگران این نمایش هستند.


این نمایش در سالن شماره 3 پردیس شهرزاد و در ساعت 17:30 روی صحنه می‌رود و درباره خرس کوچولوی است که پس از بیدار شدن از خواب زمستانی با دیدن زیبایی های طبیعت شگفت زده می شود و می خواهد از خداوند بابت این همه زیبایی تشکر کند. اما خرس کوچولو نمی داند چگونه از خداوند تشکر کند. کلاغ به او می گوید بهتر است برای خداوند کلوچه درست کنی تا خدا بخورد. خرس کوچولو کلوچه می پزد، ولی در راه اتفاقهای عجیبی می افتد. ...


نمایش «کلوچه‌های خدا»‌ بهار امسال در سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه رفته بود.



اجرای نمایش‌های قدیمی در سالن جدید


یکی از کمبودهای تئاتر در ایران اجرای نمایش‌های در محدودیت زمانی خاص است، به عبارت دیگر عمر هر نمایش با پایان آن به اتمام می‌رسد. با نگاهی به لیست اجرای نمایش‌های همچون «7 کوتوله و سفید برفی»، «هدیه مرموز»، «پچ پچه‌های پشت خبط نبرد»، «کلوچه‌های خدا» ، «آناکارینا» ، «هدیه مرموز» نظر به می‌رسد که رپرتوآر در این سالن جای خود را پیدا کرده است و نمایش‌های قدیمی و حرفه‌ای برای مخاطبان جدید تئاتری اجرا خواهد شد و البته باید امیدوار بود که اجرای کارهای قدیمی معیار و متری داشته باشد و تنها برای پرکردن سالن نباشد.


نمایش «سفید برفی و هفت کوتوله» به کارگردانی نصیر ملکی جو برخلاف اسمش کاری برای بزرگسالان است. این نمایش پیش از این در سال 1390 اجرا شده بود. نکته قابل توجه این نمایش اینست که جوایز زیادی را کسب کرده است؛ لوح تقدیر کارگردانی خانه تئاتر ایران، جایزه دوم کارگردانی سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی، نمایش تحسین شده منتقدان، کاندیدای بهترین بازیگر زن جشنواره تئاتر فجر، حضور در بخش اصلی جشنواره هایفست ارمنستان، حضور در جشنواره اسکینآپ کزوو، حضور در جشنواره کونستست آلمان، دعوت از کمپانی استیست پروداکشن آمریکا بخشی از کارنامه هنری این نمایش است.


نمایش «سفید برفی و هفت کوتوله» درباره عده‌ای است که بعد از به دنیا آمدن متوجه می‌شوند که دچار بیماری کوتاهی قد هستند. آنها تقلا می‌کنند تا به جبر حاکم بر اندامشان، جامه اختیار بپوشانند تا بتواند بر مناسبات معمول اجتماعی و غرایز چیره شوند و....


نگین خامسی، پوریا سلطان زاده، سروش شاکر، امیر حسین طاهری، پگاه کاظمی، محسن نوری، پرهام یدالهى بازیگران این نمایش هستند که در ساعت21:30 در سالن شماره 3 این پردیس روی صحنه می‌رود.


«هدیه مرموز» اثر یاسر خاسب بارها در سالن‌های مختلف تهران و البته ایران اجرا شده و منتخب فستیوال‌های جهانی آمریکا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، هلند، لهستان، سوئیس، دانمارک، برزیل، هند و است. خاسب درباره اجرای این نمایش به آنا گفته بود: «نمایش فیزیکال «هدیه مرموز» نمایشی است که با آن متولد شدم و فکر می‌کنم تا پایان زندگی و لحظه مرگ هم باید این اثر را اجرا کنم.»


خاسب علاوه بر کارگردانی و طراحی بازیگر این نمایش هم هست که روایت تولد تا مرگ انسان است در ارتباط با موجودی از دنیای دیگر است. حضور بی واسطه ی روح و جسم و جان و انرژی بی نهایت، یک مواجهه انرژیک و نفس گیر.


این نمایش در ساعت 20.30 روی صحنه می‌رود.


«پچ پچه‌های پشت خط نبرد» به کارگردانی اشکال خیل‌نژاد براساس متنی از علیرضا نادری هم از نمایش‌هایی است که در سال 1391 با یک گروه دانشجویی روی صحنه رفت و امروز اغلب این گروه جزء حرفه‌های تئاتر و سینما هستند، نوید محمدزاده، محمدهادی عطایی، کیوان ساکت اف، محمد اشکان‌فر، سینا بالاهنگ، حمید رحیمی، مهدی فریضه، امیراحمد قزوینی بازیگران این نمایش هستند.


این نمایش درباره جمعی از رزمندگان است که هرکدام گرایش‌های متفاوتی دارند. آنها هرکدام نماینده قشر خاصی از جامعه هستند و هرکدام برای خود قصه‌ای دارند.


این نمایش در ساعت 22.30 در سالن شماره یک این پردیس روی صحنه می‌رود.



نمایش «آنا کارنینا» به تهیه کنندگی و کارگردانی آرش عباسی، پیش از این در خرداد و تیر در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شده بود. در ابتدا اعلام شد که این نمایش در اجرای محدود و تنها به مدت تنها ۱۵ شب در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شود که به دلیل استقبال مخاطبان اجرای این نمایش تا 10 شهریور تمدید شد.


این نمایش با بازی معصومه رحمانی، بهنام شرفی درباره مجری معروف تلویزیون است که در پانصدمین برنامه‌اش مهمان ویژه‌ای دارد؛ همسر سابق‌اش که هنرپیشه معروفی است، مهمان این قسمت برنامه است و باید روبروی همدیگر بنشینند و در کمال آرامش برنامه را اجرا کنند اما سایه همسر جدید مجری که او هم هنرپیشه معروفی است لحظه‌ای دست از سر آنها برنمی‌دارد.


نمایش «آنا کارنینا» در سالن شماره 3 ساعت 19 اجرا می‌شود.



شنبه تئاتر تعطیل نیست


طبق قانون نانوشته تئاتر، شبنه‌ها تعطیل است، اما در پردیس تئاتری شهرزاد این سنت شکسته شده و نمایش «بهمن کوچیک» شنبه‌ها اجرا می‌شود.


این نمایش که گروهی و براساس بداهه پردازی نوشته شده است به کارگردانی مهران نائل است و در آن محمد بحرانی، امیر سلطان احمدی، مهدی شاهپیری، مهران نائل بازی دارند.


این نمایش پیش از این در سال ۱۳۹۵ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. داستان آن درباره سیگار برک خرده توتون است که در کاغذ نازکی پیچیده می‌شود و...




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته