دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1393 - 08:29
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با آنا:

بازنگری در متن درسی وصایای امام (ره) و اساتید آن، ضرورتی انکارناپذیر است

حجت‌الاسلام عسکری، بازنگری در متن درسی وصایای امام و اساتید ارائه دهنده آن در دانشگاه آزاد را یک ضرورت جدی و غیرقابل انکار دانست و تأکید کرد: فردی که درس وصایا را می‌خواهد تدریس کند، باید حداقل‌های شخصیت عرفانی و دینی امام را بشناسد و خود نیز اهلیت آن را داشته باشد.
کد خبر : 2059

علی عسکری، عضو هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به تلاش‌های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اهداف انقلاب اسلامی، یکی از این اقدامات را گنجاندن درس وصایای امام در واحدهای درسی دانشجویان خواند و در عین حال، از روند اجرای این طرح و ارائه این واحد درسی انتقاد کرد.


وی درباره چگونگی اضافه شدن درس وصایای امام خمینی(ره) به واحدهای درسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در دوران ریاست آقای جاسبی در دانشگاه آزاد، در سفری که ایشان به مشهد داشتند، من مسئول فرهنگی واحد مشهد بودم، چنین طرحی را پیشنهاد دادم و بعد هم در جلسه مدیران فرهنگی مطرح شد و قرار شد درس وصایای امام، به عنوان یک واحد درسی آموزشی به صورت رایگان، اما الزامی در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس شود.


عسکری در ادامه از روند اجرای این طرح انتقاد کرد و افزود: اما بعد زمانی که خودم اساتید این واحد درسی را دیدم، از پیشنهادم پشیمان شدم و بارها نامه نوشتم که یا این درس ارائه نشود یا با این شکل نابسامان و اساتید کم‌توان به لحاظ فکری ارائه نشود؛ چراکه اساتید این درس باید افرادی باکیفیت و دارای فکر متناسب با این درس باشند و از سواد علمی و حوزوی و سابقه انقلابی برخوردار باشند.


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان این مطلب گفت: بنده پیشنهاد دادم اولین کاری که می‌توانید بکنید، این است که در ارتباط با متن این درس و اساتید آن تجدیدنظر کنید؛ چراکه درس وصایا در حال حاضر، از دروسی است که باید یک جوان از روی علاقه در کلاس آن حضور پیدا کند و صرفا نمره، منظور نظرش نباشد؛ اما امروز روشن است که وضعیت ارائه این درس اینگونه نیست.


عسکری خاطرنشان کرد: در مثل مناقشه نیست؛ در رژیم پهلوی، درس انقلاب سفید شاه در مدارس تدریس می‌شد و در دانشگاه‌ها هم به نوعی دیگر. یکی از اساتید این درس - که بعدها عهده‌دار مسئولیت نیز شده بود - زمانی که از او دلیل این را جویا شدم که چرا زمانی این درس را تدریس می‌کرده، گفت بنده عمدا این درس را برای تدریس انتخاب کردم تا با سخت‌گیری‌هایم، در بین دانشجویان، از شاه تنفر ایجاد کنم و بر اساس حجت شرعی این کار را کردم. اکنون نیز اگر بعضی‌ها که اصل وصیت و صاحب وصیت را قبول ندارند، با این انگیزه اقدام به تدریس وصایا کنند، نتیجه معکوس خواهد داد؛ چراکه این درس همچون فرمول ریاضی نیست که اگر بی‌جواب ماند، مشکلی نداشته باشد؛ بلکه اگر به مرحله حل نرسید و اثرگذار نباشد، هویت فکری و انسانی یک فرد را به خطر می‌اندازد.


وی ادامه داد: فردی که درس وصایا را می‌خواهد تدریس کند، باید حداقل‌های شخصیت عرفانی و دینی امام را بشناسد و خود نیز اهلیت آن را داشته باشد. شما ببینید در زمان گذشته، امثال آیت الله مطهری و شهید بهشتی، دین را ترویج و نمایندگی فکری می‌کردند اما اکنون چنین افرادی کم هستند و از این جهت بنده نگرانم.


عسکری در پایان گفت: این نگرانی را تا جایی که توانسته‌ام منتقل کرده‌ام. در حال حاضر تدریس درس وصایای امام، کاملا سلیقه‌ای است و شکل علمی و حالت جامع ندارد. البته در دوره مدیریت جدید، بازنگری اساتید و ارتقای علمی آنها منظور نظر قرار گرفته و متن درسی متناسب با مکتب فکری امام نیز در اختیار واحدها و اساتید قرار خواهد گرفت. در واقع، در دوره جدید، برنامه‌هایی برای اصلاح این شیوه - که یک ضرورت انکارناپذیر نیز هست - در نظر گرفته شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته