فعال سازی راهگذرهای ترانزیتی؛ راهبرد اصلی برای راه آهن
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ نورالله بیرانوند با اشاره به حمایتهای فنی و اعتباری راه آهن از بخش خصوصی، گفت: راه آهن بسترهای مورد نیاز را برای کمکهای فنی و اعتباری در سالهای گذشته فراهم کرده است تا فضای مقرراتی و تامین مالی عمومی کشور را برای سرمایه گذاران بهبود دهد.
وی افزود: از دیگر مشوقهای مهم سرمایه گذاری در راه آهن، سرمایه گذاری در راه آهن به مثابه سرمایه گذاری در مناطق محروم است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن درباره اختصاص ۵. ۷ میلیارد دلار برای سرمایهگذاری در حمل و نقل ریلی، گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته و تعامل با وزارت نفت ۵. ۷ میلیارد دلار اعتبار از محل صرفهجویی در مصرف سوخت برای باز پرداخت سرمایه گذاریهای صنعت حمل و نقل ریلی در مدت پنج سال اختصاص مییابد.
وی تصریح کرد: در همین راستا اولین قرارداد مربوط به صرفه جوییهای مصرف سوخت در پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته سال جاری به امضا رسید و راه آهن درصدد است در مدت پنج سال آینده بتواند ۵. ۷ میلیارد دلار را برای شرکتهای ریلی اختصاص دهد.
بیرانوند با بیان اینکه خوشبختانه بسترهای خصوصی این موضوعات فراهم است، اظهار کرد: با مالکیت هایی که در اختیار بخش خصوصی قرار دادهایم، تلاش میکنیم تا نظام مدیریت و بهره برداری را با همکاری بخش خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقشآفرینی این بخش در راهآهن بیشتر شود.
وی با اعلام اینکه موضوع تخصیص تسهیلات ارزی و ریالی به سرمایه گذاران از اقداماتی است که راه آهن آن را در دست اجرا دارد، گفت: تسهیلات ارزی و ریالی با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و نرخ سود ۴ درصد از سوی صندوق توسعه ملی از دیگر اقدامات است که سرمایه گذاران با ۱۰ درصد آورده میتوانند تسهیلات بگیرند. همچنین سرمایه گذاری در راه آهن مشمول مشوقهای پیش بینی در صنعت گردشگری شده و مهمتر از آن حذف مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل ریلی است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت:: تصویب تشکیل شرکت قطارهای حومهای و تخصیص یک درصد از فروش نفت و گاز برای توسعه حمل و نقل ریلی از دیگر اقدامات اساسی است که با تلاش راه آهن بستر قانونی آن فراهم شده است.
وی اضافه کرد: به طور کلی راهآهن برای استفاده از منابع مالی بازار سرمایه و اقتصادیتر کردن حوزه ریلی تلاش و برنامهریزی کرده است که امیدواریم در آیندهای نزدیک شاهد سرمایهگذاری و درآمدزایی در این بخش باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در ارتباط با مشارکت و همکاری با کشورهای مختلف، تعامل گستردهای با کشورهای اروپایی و موسسات بین المللی در زمینه انتقال دانش فنی و تامین مالی و سرمایه گذاری و تامین تجهیزات شده است.
همچنین در ارتباط با افزایش سهم ترانزیت، با همراهی کشورهای همجوار و سایر کشورهای در مسیر کریدورهای بین المللی سعی در ارتقاء میزان ترانزیت ریلی از کریدورهای بین المللی در دست اجرا است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از موضوع هایی که راه آهن با جدیت و به عنوان یک استراتژی آن را دنبال میکند، بحث انتقال دانش فنی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای تولیدی، مهندسی و تکنولوژی کشور است بر همین اساس، شرکتهای خارجی متقاضی فعال در بازار ریلی، ایران را به عنوان یکی از شریکهای قابل اعتماد داخلی قبول دارند.
وی درباره همکاری راه آهن با کشورهای اروپایی اظهار کرد: راه آهن با کشورهای اروپایی همکاری گستردهای دارد و با کشورهای ایتالیا و اسپانیا در زمینه احداث خطوط پرسرعت، با کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه وایتالیا برای تامین ناوگان پرسرعت، با کشورهای چین و کره در زمینه تامین ناوگان مسافری و حومهای و در زمینه احداث خطوط برقی با کشورهای چین و روسیه و در خصوص خطوط برقی با کشورهای روسیه، اوکراین، هند و کشورهای اروپایی در حال مذاکره است.
محور همه مذاکرات استفاده دانش فنی و تامین تجهیزات همراه با تامین مالی (فاینانس) و استفاده حداکثری از ظرفیتهای تولیدی و مهندسی داخلی است.
راه آهن در زمینه قطارهای حومهای علاقهمند است تا هر یک از خطوط حومهای را به عنوان یک پروژه کامل به صورت (EPCF) واگذار کند و برای این موضوع در حال مذاکره با کشورهای مختلف است.
بیرانوند به راهبردهای راه آهن در توسعه شبکه ریلی اشاره کرد و افزود: یکی از راهبردهای ما در زمینه توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بحث فعال سازی کریدورهای ترانزیتی است که ما در این زمینه پروژه رشت – آستارا و آستارا – آستارا را با همکاری کشور آذربایجان دنبال میکنیم و اتصال شبکه ریلی به مراکز تجاری و صنعتی از دیگر برنامهها و سیاستهای راه آهن است.
وی بیان کرد: این راهبردها در واقع همان بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاستهای کلی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری برای تدوین برنامه ششم توسعه است.
انتهای پیام/