در دولت دوازدهم دیگر گوش کسی بدهکار فرافکنی و مقصر دانستن گذشتگان نیست
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از خبرآنلاین، دولت دوازدهم با سبدی سنگین از آرای موافق نمایندگان کار خود را آغاز کرد. برخلاف سال 92 وزرای پیشنهادی حسن روحانی در جلسات رأی اعتماد مجلس با مسائل و چالش های سنگین سیاسی مواجه نشدند و بیشتر مباحث کارشناسی و طرح دغدغه های اصلی مردم در سراسر کشور در سخنان نمایندگان و وزرا مطرح بود. در چنین فضایی حبیبالله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد و همین موضوع انتقاد سیاسیون اصلاح طلب را نسبت به عملکرد فراکسیون امید برانگیخت.
منتقدان معتقد بودند که فراکسیون ولایی اراده کرده بود که بیطرف به عنوان یک چهره اصلاح طلب وارد کابینه نشود و فراکسیون امید نیز در مقابل چنین تصمیمی منفعل عمل کرد.
سیدمحمد حسینی عضو هیأت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ضمن رد این انتقاد می گوید: رأی نیاوردن آقای بیطرف غیرمنتظره بود. گاهی رأی بعضی وزرای دیگر را لب مرزی پیش بینی می کردند ولی ظاهرا قرعه به نام ایشان زده شد. در حالی که کارنامه زحمات آقای بیطرف در گذشته مشخص است.
مشروح گفتوگوی خبرآنلاین با وزیر دولت دهم را در ادامه بخوانید.
****
بعد از 5 روز بررسی صلاحیت و برنامههای وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی، از نتیجه آرای نمایندگان تحلیلهای متخلفی بیان می شود. شما چه دیدگاهی دارید؟ به نظرتان عملکرد مجلس دهم در این حوزه را چه طور می توان ارزیابی کرد؟ فراکسیون های سیاسی مجلس چه نقشی در این زمینه داشتند؟ کدام یک قویتر بودند، کدام یک ضعیفتر؟
با توجه به ترکیب کابینه و شرایط کشور، فراکسیون ولایی که نقش تعیین کننده ای در مجلس دارد، بنای مخالفت با وزرای پیشنهادی را نداشت. البته چند نفر از اعضای فراکسیون در مخالفت با برخی وزرا صحبت کردند ولی به نظر نمی رسید که تصمیم فراکسیون رأی ندادن به آنان باشد. از طرفی فراکسیون مستقلین نیز در همراهی با رئیس مجلس حامی دولت بود. در نتیجه، مخالفت فراکسیون امید یا بعضی از اعضای آن در مواردی نمی توانست نقش چشمگیری داشته باشد.
مصلحت کشور در اوضاع فعلی ایجاب می کند که زمینه برای کار و تلاش دولتمردان از هر جهت مهیا باشد و اختلاف نظرهای سیاسی مانع خدمت رسانی رئیس جمهور منتخب مردم نباشد. اصولگرایان بر همین مبنا دیدگاه های سیاسی را کنار گذارشتند و اینک انتظار دارند دولت با این پشتوانه قوی اقدامات موثری انجام داده و تحقق مطالبات رهبری، خواسته های معقول مردم و برنامه ها و وعده های رئیس جمهور به ویژه در حوزه رونق بخشی به اقتصاد و بهبود وضع معیشتی مردم را در اولویت قرار دهد. در دولت دوم آقای روحانی دیگر گوش کسی بدهکار فرافکنی و مقصر دانستن گذشتگان نیست. همه توقع دارند با تجربه دوره اول، تکیه بر ظرفیت ها و توانمندی های داخلی، گام های بلندی جهت اجرای برنامه ششم توسعه برداشته شود و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه های گوناگون به خصوص در عرصه اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود و نتیجه تلاش ها برای مردم ملموس باشد. رئیس جمهور نیز در اولین جلسه دولت بر این نکته تأکید کرد که مردم چک سفید امضا به دولت ندادند، به عبارت دیگر جبران اعتماد مردم تنها در سایه مجاهدت و تلاش صادقانه صورت می گیرد.
اینکه آقای بیطرف رأی نیاورد، چقدر برآمده از تصمیمات سیاسی بود و چقدر از سر تحلیلهای تخصصی؟ چون این تحلیل وجود دارد که وزرایی با گرایش اصولگرایی و اعتدالگرایی رأی موافق بیشتری کسب کردند و وزرای با گرایش اصلاح طلبی رأی موافق کمتری به دست آوردند.
رأی نیاوردن آقای بیطرف غیرمنتظره بود. غالبا رأی برخی وزرای دیگر را لب مرزی پیش بینی می کردند؛ ولی ظاهرا قرعه به نام ایشان زده شد. در حالی که کارنامه زحمات آقای بیطرف در گذشته مشخص است. ایشان علیرغم داشتن نگاه سیاسی خاص، به خاطر تعهد و تدین به حاشیه سازی نمی پرداخت و متمرکز بر مأموریت ها، تلاش می کرد. لذا رأی ندادن به آقای بیطرف به دلایل سیاسی نبود. شاید نگاه های استانی و مشکلات انتقال آب و تبعات منفی برخی اقدامات گذشته بیشتر مدنظر نمایندگان بود و چه بسا کم تحرکی آقای بیطرف و دوستانشان در مجلس از جمله عوامل عدم اعتماد نمایندگان به او بود. البته ظاهرا تقاضاهایی از آقای بیطرف مطرح بوده که صادقانه نپذیرفتند. این یک نقطه قوت محسوب می شود که به خاطر وزیر شدن، کسی حاضر نشود وعده ای بدهد. در حالی که می داند امکان تحقق آن وجود ندارد یا با ضوابط و معیارها سازگار نیست.
اینکه دولت دوازدهم با بالاترین رأی موافق مجلس نسبت به ادوار گذشته کار خود را آغاز کرد، چه پیامی به جامعه و دولت دارد؟
نمایندگان خواسته رئیس جمهور مبنی بر رأی بالا به وزرای پیشنهادی را اجابت کردند تا مناسب ترین افراد از نظر آقای روحانی سکانداری امور اجرایی کشور را به عهده بگیرند. حال نوبت دولتمردان است که با تمام توان و به دور از تنگ نظریها و باندبازیها خدمت به مردم را وجهه همت و اولویت نخست خود قرار دهند تا در پایان دوره، کارنامه قابل دفاعی برای ارائه داشته باشند. البته چون نمایندگان با نیازهای ملموس مردم آشنا هستند قطعا پس از حمایت گسترده وظیفه نظارتی خود را هم فراموش نخواهند کرد.
انتهای پیام/