دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1394 - 13:57

پهپادها برای حفاظت از محیط‌زیست به پرواز در می‌آیند

بر اساس تفاهمنامه میان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) وابسته به وزارت دفاع، پهپادهای این شرکت برای حفاظت از محیط‌زیست به پرواز در می‌آیند.
کد خبر : 20535

به گزارش گروه اجتماعی آنا، این تفاهمنامه برای نخستین بار میان یکی از ادارات کل حفاظت محیط‌ زیست استان‌های کشور و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در جریان برگزاری گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط‌ زیست کشور در اصفهان منعقد شد.


این تفاهمنامه با توجه به اجرای اصل 50 قانون اساسی، همکاری مبنی بر عمومی بودن وظیفه حفاظت از محیط‌زیست و تحقق انتظارات و مطالبات زیست محیطی رهبری به امضا رسید.


بر اساس تفاهمنامه مذکور، پایش مناطق محیط‌زیست شامل بررسی وضعیت زیستگاه‌ها، سرشماری حیات وحش و پایش تخریب و تصرف برای استفاده از پهپادهای(هواپیماهای بدون سرنشین) شرکت هسا انجام می‌شود.


همکاری در گشت هوایی برای شناسایی و تعقیب متخلفان شکار و صید، پایش مناطق تحت مدیریت برای رصد حوادث غیر مترقبه از جمله آتش‌سوزی توسط شرکت هسا و انجام تعهدات بدون مبادله وجه و تحمیل بار مالی نیز از دیگر مفاد این تفاهمنامه است.


این تفاهمنامه به امضای حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان و محمد علی سیرتی مدیر عامل شرکت هواپیماسازی ایران رسید.


وزارت دفاع برای حفاظت از محیط‌زیست وارد عمل شده است


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در آئین عقد تفاهمنامه با هسا گفت: وزارت دفاع در سال‌های اخیر به سرعت در زمینه حفاظت از محیط زیست وارد عمل شده است.


حمید ظهرابی با اشاره به مهمترین اقدامات وزارت دفاع در این زمینه افزود: عدم تولید سلاح شکاری در داخل کشور قانون بر زمین مانده‌ای بود که وزارت دفاع آن را اجرا کرد.


وی مشارکت نیروهای مسلح در مهارآتش در مناطق چهارگانه و استفاده از پهپادها و فناوری‌های نو در حفاظت از این مناطق را از دیگر اقدامات وزارت دفاع در حفاظت از محیط‌زیست کشور خواند و اظهار کرد: شرکت هسا ظرفیت‌های زیادی در این زمینه دارد که باید به خوبی از آن بهره گرفت.


تولید سلاح شکاری به نفع محیط‌زیست


معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نیز در این مراسم گفت: وزارت دفاع از معدود وزارتخانه‌هایی است که در زمینه محیط زیست خوب عمل کرده است.


احمد علی کیخا با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت دفاع ماموریتهای یکسان دارند افزود: وزارت دفاع آگاهانه پذیرفته که از برخی منافع خود مانند تولید سلاح شکاری به نفع محیط‌زیست کشور بگذارد.


وی با بیان اینکه تفاهمنامه همکاری بین محیط‌زیست و هسا برای نخستین بار در استان اصفهان منعقد می‌شود اظهار امیدواری کرد این همکاری، نقطه عطفی در حفاظت از محیط زیست کشور باشد.


مهم‌ترین کاربرد پهپاد، شناسایی متخلفان صید و شکار است


مدیرعامل هسا نیز در این مراسم گفت: مهمترین کاربردهای پهپاد در بخش غیر نظامی شناسایی متخلفان صید و شکار، رصد حریق یا حوادث غیر مترقبه و گشت و مراقبت از خطوط لوله، نفت و گاز و انتقال نیرو است.


محمدعلی سیرتی در آئین عقد تفاهمنامه همکاری بین هسا و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یادآور شد: کشورمان در زمینه طراحی و تولید پهپاد به مرز خودکفایی رسیده و بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط به آن را پشت سر گذاشته است.


وی با اشاره به اجرای مراحل طراحی هواپیمای آتش‌نشان اظهار امیدواری کرد که امسال نمونه‌ای از آن رونمایی شود.


سیرتی همچنین با بیان اینکه پهپادها تاکنون بیشتر در حوزه نظامی کاربرد داشته‌اند تصریح کرد: امروز از این پرنده در کارهای غیرنظامی و در زمان صلح بویژه در حوزه محیط‌زیست استفاده زیادی می‌شود.


وی با اشاره به همکاری هسا با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به ما تکلیف شده که در حوزه محیط‌زیست وارد عمل شویم و به همین دلیل این تفاهمنامه بین هسا و اداره کل حفاظت محیط‌زیست به منظور استفاده از پهپاد در حفاظت از محیط‌زیست استان منعقد می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته