دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1396 - 11:36

مسکن اجتماعی تا پایان سال کلید می‌خورد

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید با بیان اینکه تنها 7 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در شهر جدید پرند وجود دارد، گفت: واحد‌های فاقد متقاضی را با شرایط ویژه در قالب مسکن اجتماعی واگذار می‌کنیم.
کد خبر : 205322

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محسن نریمان درباره برنامه مسکن اجتماعی دولت یازدهم بیان کرد: در سال پایانی مسکن مهر هستیم اما بسیاری از واحدها بدون متقاضی هستند. به طور مثال ۵۰ هزار واحد مسکن مهر در هشتگرد ساخته شد که این تعداد بسیار بالا و بیش از نیاز بوده است.


وی با تاکید بر اینکه بیش از ربع قرن از تجربیات تلخ و شیرین ایجاد شهرهای جدید در ایران می‌گذرد، عنوان کرد: پیش بینی ما این بود شهرهای جدید احداث شده به شهرهایی با جمعیت زیر 200 هزار نفر تبدیل شوند اما در دولت نهم و دهم تصمیم گرفته شد که مسکن مهر در شهرهای جدید ایجاد شوند و این خارج از برنامه بود. وظیفه شرکت عمران شهرهای جدید ساخت مسکن نیست و ما نباید به طور مستقیم وارد شهرسازی شویم. ما باید در کنار شهرداری‌ها برای شکل‌گیری المان‌های شهری قرار بگیریم اما مسکن مهر به ما تحمیل شد.


نریمان درباره واگذاری واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر در قالب مسکن اجتماعی تصریح کرد: محوریت مسکن اجتماعی با بنیاد مسکن است. نهادهای امدادی مانند بهزیستی، هلال احمر، کمیته امداد و بنیاد مسکن افراد نیازمند راشناسایی می‌کنند و دولت در تلاش است تا واحدهای مسکن اجتماعی را با کمک خیرین به صورت رایگان در اختیار این افراد هدف قرار دهد.


معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: البته هرچه دهک‌های این افراد به متوسط جامعه نزدیک تر شود، میزان آورده‌ای نیز دریافت می‌‌شود.


وی گفت: اکنون شیوه نامه‌های مسکن اجتماعی تهیه شده و امسال با تصویب هیات وزیران اجرایی خواهد شد.


مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در پرند ۱۷ هزار واحد با آورده‌های کم‌تر از ۱۵ میلیون تومان داریم، تاکید کرد: مسکن مهر با تسهیلات بانک و آورده مردم اداره می‌شود. اکنون برخی از واحدها با کمبود آورده مواجه بوده و برخی دیگر با وجود اینکه ساخت واحد به اتمام رسیده و آورده نیز تکمیل است با عدم تحویل از سوی متقاضی مواجه هستند.


وی بیان کرد: مسکن مهر باید امسال به اتمام برسد و پرونده آن بسته شود بنابراین تمامی واحدها باید تعیین تکلیف شوند و واحدهای بی متقاضی نیز به مسکن اجتماعی تبدیل می‌شوند.


گفتنی است، دولت یازدهم طرحی را برای تامین مسکن اقشار کم درآمد در قالب دو طرح اجتماعی (مسکن استیجاری) و مسکن حمایتی (کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض) در دستور کار خود قرار داد که بر اساس آن قرار است سالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از امسال تا سال 1400 ساخته شود.


پیش از این حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی پرداخت کمک اجاره و وام قرض‌الحسنه را از جمله برنامه‌های مسکن اجتماعی عنوان کرده و گفته بود: ساخت مسکن استیجاری-ملکی به نسبت ۴۰-۶۰ از کل واحدهای ساخته شده، پرداخت تسهیلات به سازندگان مسکن‌اجتماعی در برابر تسهیلات مسکن حمایتی در این طرح، پرداخت کمک‌اجاره متناسب به شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر و شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر و وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن از انواع کمک‌های مسکن‌اجتماعی است. همچنین پرداخت تسهیلات به سازندگان مسکن اجتماعی هم طی سال های ۹۶ تا ۱۴۰۰ سالیانه به میزان ۱۵ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته