شهرداری نمی تواند یک میلیون کسری پارکینگ تهران را تامین کند
سیدجعفر تشکری هاشمی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان این مطلب، افزود: این کسری در بخش پارکینگهای شخصی، اداری و تجاری بیش از یک میلیون بوده و مربوط به تمام ساختمانهای فرسوده و مدرن شهر میشود.
وی یکی از مشکلات جدی کلانشهر تهران را کمبود پارکینگ دانست و گفت: بخش عمدهای از علت کمبود پارکینگ در تهران به کاربریهایی برمیگردد که در سنوات گذشته در ساختمانهایی ایجاد شدهاند که فضا برای تعداد کافی از آنها وجود نداشته است.
به گفته معاون شهردار تهران، آنچه در شورای اسلامی شهر تهران برای جبران کمبود پارکینگ به تصویب رسیده است و شهرداری نیز بر آن اصرار دارد، این است که اکنون دیگر به هیچ عنوان نبود پارکینگ در ساختمان از سازندگان پذیرفته نمیشود و طبق مصوبه قانونی، فردی که قصد ساخت داشته باشد، در صورتی که به هر دلیل نتواند در ملکش پارکینگ بسازد، موظف است که در شعاع 250 متری کمبود پارکینگ ساختمان را جبران کند.
معاون شهردار تهران همچنین تاکید کرد که مهمترین اقدام مدیریت شهری برای جبران کمبود پارکینگ در ساختمانها این است که از کسر پارکینگ در وضع فعلی جلوگیری کند.
وی گفت: طبیعتا در مقابل برای مالکان ساختمانها و کسانی که قصد سرمایهگذاری در این بخش را داشته باشند سیاستهای تشویقی در نظر گرفته میشود که مربوط به سطح اشغال زمین پارکینگ و تعرفههای آن است.
نرخگذاری برای پارکینگ باید رقابتی شود
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش یکی دیگر از دلایل مهم کمبود پارکینگ در شهر تهران را کمبود سرمایهگذار در این بخش عنوان کرد و گفت: ارزان بودن تعرفههای پارکینگ باعث شده تا سرمایهگذاران میلی به سرمایهگذاری در این بخش نداشته باشند.
وی فضای استاندارد برای ساخت یک واحد پارکینگ را 35 مترمربع اعلام کرد و یادآور شد: این 35 متر سطح اشغال در صورت ساخت یک انبار یا یک واحد تجاری درآمدی چند برابری دارد و به همین علت هم اغلب سرمایهگذاران ترجیح میدهند که وارد حوزه ساخت و ساز پارکینگ نشوند. بنابراین ما معتقدیم که نرخگذاری برای پارکینگ باید رقابتی شود.
تشکری هاشمی اضافه کرد: کسی که خودروی چند ده میلیونی یا چند صد میلیونی دارد باید هزینهای هم برای پارکینگ در نظر داشته باشد و بنابراین افزایش قیمت پارکینگ باید در دستور کار شورای شهر تهران قرار گیرد تا سرمایهگذاران هم در ساخت پارکینگ با شهرداری مشارکت داشته باشند.
وی در خصوص اقدامات شهرداری برای تامین پارکینگ در شهر نیز گفت: یکی از این اقدامات ایجاد پارکینگهای مکانیزه در نقاطی از شهر که مشکل پارکینگ دارد، بوده است. همچنین سرمایهگذاری اشتراکی برای ایجاد پارکینگهای طبقاتی هم اقدام دیگری است که برای جبران کمبود پارکینگ انجام دادهایم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: با این وجود تامین کمبود پارکینگ در کلانشهر تهران را نمیتوان کاری ضربتی دانست بلکه این کار نیازمند زمان است.
انتهای پیام/