دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1396 - 14:40
جلال چراغ‌پور درگفت‌وگو با آنا؛

برانکو معمار بهتر از منصوریان کلکسیونر است/ افتخاری نمی‌تواند تمام قد از باخت حمایت کند

کارشناس بین‌المللی فوتبال گفت: منصوریان بر خلاف برانکو کلکسیونر است، او به هر بازیکن خوبی که می‌رسد قصد جذب آن را دارد.
کد خبر : 204986

جلال چراغپور در خصوص اینکه چه عواملی در موفقیت برانکو در 4 هفته ابتدایی موثر بوده که منصوریان آنها را نداشته است، به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «برای آنکه بخواهیم به نتیجه خوبی برسیم باید مولفه‌های موفقیت برانکو را در مقابل مواردی قرار دهیم که منصوریان نتوانسته از آنها در تیمش استفاده کند. همان مواردی که فصل پیش هم در استقلال وجود داشت و مانع آن شد که این تیم شروع مناسبی در لیگ برتر داشته باشد.»


وی ادامه داد: «البته مقایسه منصوریان با برانکو مقایسه‌ای مع‌الفارق است چرا که وقتی رزومه، نوع کار، سن و کارنامه این دو نفر با هم سنخیت ندارد. ما برانکو را به‌عنوان پروفسور فوتبال می‌شناسیم. کسی که سرمربی تیم ملی ایران بوده و با این تیم به جام‌جهانی آلمان رفته است. قبل از آن دستیار بلازوویچ بود و در تیم‌های دیگری هم سرمربی بوده است. او کار را از درون یاد گرفته و سواد خوبی هم دارد.»


او افزود: «از آن طرف منصوریان چگونه سرمربی شده و در کجاها شاگردی کرده است. او خیلی کم شاگردی کرده است. از سرمربیگری پاس همدان به تیم ملی امید رسید و بعد هم آن را رها کرد. بعد هدایت تیم نفت‌تهران را پذیرفت. تیمی که منصور ابراهیم‌زاده، حسین فرکی و یحیی گل‌محمدی سه مربی که بنیادی کار می‌کنند و بازیکن‌ساز هستند سرمربی آن بودند. منصوریان از نفت هم به سرمربیگری یکی از بزرگترین تیم‌های فوتبال ایران رسیده است. بنابراین منصوریان کار را از بیرون یاد گرفته و آنچنان دستیار نبوده که بخواهد چیز زیادی را بیاموزد.»


کارشناس بین‌المللی فوتبال خاطرنشان کرد: «فرق دومی که برانکو با منصوریان دارد این است که سرمربی پرسپولیس دوست دارد معماری کند و در پروسه معماری او عناصری که کارش را کج و ناخوانا می‌کند و مانع سودهی آن می‌شود را حذف می‌کند. مثلا رامین رضاییان، محمد نوری و یا پیام صادقیان را چون برنامه‌ریزی تیمش را به‌هم می‌ریزند و اجازه معماری موردنظرش را نمی دهند، اخراج می‌کند. نه اینکه آنها فوتبالیست‌های بدی باشند و عمر فوتبالی‌شان تمام شده است. آنها به ساختار تیم برانکو لطمه می‌زنند. مثلا برانکو وقتی فرشاد احمدزاده در معماری تیمش ایجاد خلل می‌کند او را به دفاع چپ می‌فرستد و این اخطار را به او می‌دهد که دفعه بعد روی نیمکت و دفعه بعدی از لیست تیم بیرون خواهی رفت.»


او تاکید کرد: «منصوریان بر خلاف برانکو کلکسیونر است. او به هر بازیکن خوبی که می‌رسد قصد جذب آن را دارد و به این موضوع فکر نمی‌کند که چگونه می‌خواهد از بازیکن جدیدش استفاده کند. وقتی ستاره‌های تیمت زیاد می‌شود آن وقت یک مشکل بزرگ داری و ان این است که نمی‌دانی چگونه می‌خواهی از آنها بازی بگیری. تنظیم 20 مهره خوب به مراتب سخت‌تر از معماری کردن است. در تیمت مجتبی جباری را داری و قائدی‌فر 17 ساله هم جذب کرده‌ای. تفاوت سنی این دو بازیکن را در باید در نظر داشت.»


چراغپور خاطرنشان کرد: «فرق سومی که منصوریان با برانکو دارد و کاملا مرتبط با دو تفاوت دیگر این دو سرمربی است دلیل نتیجه گرفتن منصوریان است. به‌طور حتم این سوال برای همه ایجاد می‌شود که چرا منصوریان نتیجه نمی‌گیرد؟ چون تیم منصوریان در جهت نتیجه‌گیری پیش نمی‌رود. او در هر بازی سیستم تیمش را تغییر می‌دهد. تعویض‌هایش را بی دلیل عوض می‌کند. چه وقت آثار معماری را در استقلال خواهیم دید. وقتی این تیم نفرات ثابتی در ترکیب اصلی‌اش داشته باشد و تعویض‌های تیم هم در دقایق مشخص و در راستای اهداف مشخصی جلو برود.»


وی افزود: «استقلال ممکن است یک بازی آنچنان عالی کار کند که همه لذت ببرند اما دو بازی خراب می‌شود. چون تیم استقلال در جهت آزمون و خطا جلو می‌رود. برای همین هم به جای حفظ توپ بازی هجومی در دستور کار قرار می‌گیرد و در زمانی که تیم بازی مستقیم نیاز دارد شاهد حفظ توپ هستیم. انتظار هم وجود دارد که یک بازیکن 17 ساله سرنوشت بازی را عوض کند. این کار رویاپردازانه است. منصوریان باید واقع‌نگر باشد. جابه‌جایی توپ درون زمین انواع و اقسام محتلفی دارد. منصوریان حفظ توپ زیاد،‌گردش توپ توسط بازیکنانش را تاکتیک می‌داند در حالی که این استراتژی است. فوتبال مالکانه که نباید منجر به شکست‌های متوالی شود.»


کارشناس بین‌المللی فوتبال تصریح کرد: «فوتبال بازی است که با راه‌های متفاوتی انجام می‌پذیرد. باید بازی کنی و نباید بازی‌ات بدهند. الان دو آیتم جدید در جداول لیگ‌های معتبر فوتبال جهان گنجانده شده است. اول ایجاد موقعیت تیم‌ها و دوم میزان مالکیت بر توپ است. البته این دو مقوله کاملا به هم مرتبط هستند و براساس نتیجه‌ای که تیم‌ها می‌گیرند در جدول امتیازدهی می‌شود. اگر چنین مواردی برای سرمربیان ما ترجمه شود و آنها در تیم‌های‌شان این موارد را اجرایی کنند ثمره خوبی نصیب فوتبال ایران خواهد شد.»


چراغپور درباره احتمال برکناری منصوریان از استقلال گفت: «منصوریان کارهای نوینی انجام می‌دهد که در کمتر مربی آن را دیده‌ایم. دیشب تیمش 2 بر صفر باخته و قبل از زدن سوت پایان بازی بیش از حد به سرمربی تیم حریف توجه می‌کند و گزارشگر هم رفتار او را عاشقانه می‌داند. در حالی که تیمش 6 گل از العیم خورده با دست علامت‌هایی به بازیکنانش نشان می‌دهد که اصلا سنخیتی با تیمی که 6 گل عقب است ندارد. توپ را بارها به شیوه‌های عجیبی استپ می‌کند و به بازیکن حریف می‌دهد. این رفتارها جدایی از شخصیت منصوریان نیست و به طور حتم برای همگان عجیب است.»


او تاکید کرد: «بزرگترین مربیان دنیا هم وقتی که نتیجه نگیرند از سوی مسئولان باشگاه برکنار می‌شوند. برای یک مدیر موفقیت تیم مهم است چرا که هزینه‌های متفاوتی را یک باشگاه در طول فصل متحمل می‌شود. افتخاری و دیگر اعضای هیات مدیره استقلال هم به این نتیجه رسیده‌اند که ایستادن تمام قد پشت‌سر منصوریان تا زمانی جواب می‌دهد که استقلال به نتیجه برسد. نمی‌توان از باخت حمایت کرد. چون شکست‌های متوالی در استقلال با نارضایتی شدید هوادارانی مواجه می‌شود که موج اعتراضات آنها می‌تواند کل هیات‌مدیره را هم تغییر دهد. پس بهتر است تا دیر نشده فکر عاجلی کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته