دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1396 - 11:17

بررسی اولین حکم وزیر ارشاد در اولین روز وزارت

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین حکم خود محمد سلگی را به عنوان سرپرست معاونت امورفرهنگی وزارت ارشاد منصوب کرد. اما آیا این حکم سرپرستی، به حکم معاونت تبدیل می‌شود یا وزیر فرهنگ در پی انتخاب گزینه بهتری است؟
کد خبر : 204945

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مطابق با خبری که روز گذشته منتشر شد، سیدعباس صالحی؛ معاون سابق امورفرهنگی وزارت فرهنگ و وزیر حاضر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از اخذ رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس، طی حکمی محمد سلگی را به عنوان سرپرست معاونت امورفرهنگی وزارتخانه منصوب کرد. حالا سوال این است که آیا این سرپرستی، به حکم معاونت ختم می‌شود یا شاهد معرفی شخصی دیگر به عنوان معاون از سوی وزیر فرهنگ خواهیم بود.


نظر به سوابق محمد سلگی، او متولد 1345 و دارای دکترای روان‌شناسی است. ریاست سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، مسئولیت بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عضویت در هیئت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی و مدیریت دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی (معاونت سیدعباس صالحی) از جمله سمت‌های سلگی در سال‌های اخیر بوده است.



سلگی که در دولت یازدهم و بعد از برکناری علی شجاعی‌صائین، بر صندلی مدیرت دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی (اداره کتاب) تکیه زده، زیر سایه تدابیر معاونت و البته دایر شدن هیأت نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب، چندان زیر فشار نبوده و در حاشیه امنیت قرار داشته است. به عبارت دیگر فشارهایی که طی سال‌های اخیر درباره چندوچون ممیزی بر حوزه نشر و وجود داشته، مستقیما متوجه سیدعباس صالحی بوده و سلگی به‌جز مواردی معدود، حتی از گفت‌وگو با رسانه‌ها نیز پرهیز داشته است.


با این اوصاف، به نظر نمی‌آید محمد سلگی، گزینه سیدعباس صالحی برای یکی از پرمخاطره‌ترین معاونت‌های وزارت فرهنگ باشد. صدور حکم سرپرست برای سلگی هم می‌تواند نشانه‌ای باشد از همین پیش‌بینی. اما در این‌صورت، اداره معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنک به چه کسی واگذار می‌شود؟


با توجه به دامنه اختیارات و سوابق سایر مدیران مشغول در معاونت امورفرهنگی، انتخاب معاون امورفرهنگی از بیرون دایره معاونت و وزارتخانه، قوت بیشتری می‌یابد. حالا باید منتظر ماند و دید که سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که کارنامه قابل دفاعی در این وزارتخانه داشته و به خوبی با ملاحظات و جزئیات معاونت امورفرهنگی آشنایی دارد، در مدت قانونی چه فردی را برای اداره این معاونت، معرفی خواهد کرد؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته