دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1394 - 11:00
پایگاه تحلیلی «ایران-رو»؛

ائتلاف ضد سوری بی‌محابا به «بشار اسد» می‌تازد/ ایران همچون گذشته مقتدر مقابل غرب و عرب ایستاده است

«ائتلاف ضد سوری» که شامل آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی است، مشغول متمرکز کردن کوشش خود برای وارد کردن ضربه نهایی به سوریه است. سناریوی نظامی خوشبینانه آن‌ها ناظر بر سقوط «بشار اسد» و تصرف دمشق است.
کد خبر : 20485

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری و تحلیلی «ایران-رو» در گزارشی درباره تحولات به‌وجود آمده در سوریه و گسترش نفوذ داعش در این کشور نوشت: در حالی‌که «ائتلاف ضدسوری» شامل آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی می‌کوشند ضربه نهایی را به سوریه وارد و «بشار اسد» را از حکومت بر این کشور ساقط کنند، باید دید که موضع تهران چگونه است و چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟ اطلاعات و گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده است، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در حال تصحیح راهبرد سوری خود است.


«ایران-رو» نوشت: تصادفی نیست که سوریه را «قبرستان کارشناسان» می‌نامند زیرا شمار زیادی از تحلیلگران صرف نظر از همه تلاش‌ خود نتوانسته‌اند اوضاع این کشور را درست ارزیابی کنند. این موضوع بیش از همه شامل پیش‌بینی‌ و ارزیابی زمان از نظر میزان استقامت دولت «اسد» و نیز توان مقاومت ایران بر حمایت از مهم‌ترین متحد خود در منطقه می‌شود.



به‌نوشته این پایگاه تحلیلی روس، تهران در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای وارد دور نهایی شده است. با وجود این، ایران قاطعیت خود را در حمایت از دمشق از دست نداده است. «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در کنفرانسی خبری در مسکو گفت: ایران به‌طور قاطع به کشورهایی که قربانی تجاوز تروریست‌ها شدند یعنی یمن، سوریه و عراق کمک همه‌جانبه‌ای خواهد کرد.


وی با این بیانات به‌صراحت فهماند که امیدهای برخی محافل سیاسی غرب و خاورمیانه به گذشت‌های تهران در زمینه سوریه به‌جای توافقات درباره پرونده هستهای، هیچ پایه و اساسی ندارد.


از سوی دیگر برخی فرماندهان نظامی ایران سوریه را عمق راهبردی ایران خواندند و اعلام کردند با شدتی در راه دمشق خواهند جنگید که در صورت حمله دشمنان به تهران می‌جنگیدند.


این تعریف کامل از روحیه مقام‌های نظامی و سیاسی ایران است. ولی با تجاوز افراط‌گراها به ملت سوریه و دولت مشروع منتخب مردم این کشور مرحله جدیدی آغاز شده است. تردیدی نیست که بازیگران مهم این تحولات یعنی آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی در حال حاضر در راه نابودی نظام سوریه تلاش می‌کنند و می‌کوشند تا در آینده نزدیک به دست افراط‌گرایان به دمشق ضربه نهایی و مهلکی وارد کنند.


نکاتی درباره مذاکرات سیاسی


«ایران-رو» می‌نویسد: مقام‌های ایرانی با پیروی از سنت‌های دیپلماتیک بر لزوم گفت‌وگوی سیاسی داخلی سوری تاکید می‌کنند ولی این حرف ها بیشتر شبیه شعار است، زیرا تهران برخلاف دیگران خوب می‌فهمد که امروزه هیچ‌گونه گفت‌وگوی داخلی سوری امکان‌پذیر نیست. از سویی طرف‌های درگیر در سال‌های جنگ به‌طور کامل مشخص شده‌اند و از سوی دیگر اکنون آشکار است که مخالفان «اسد» با دولت همکاری فعالی می‌کنند، زیرا به یقین متوجه شده‌اند که اگر «اسد» برود، اشرار متعصبی به جای وی روی کار خواهند آمد که کشور را به ورطه هرج و مرج خونین، ویرانی و قتل عام خواهند انداخت.



باوجود این، غربی‌ها هنوز منتظرند و تلاش می‌کنند که خود را به‌عنوان حامی چیزی شبیه به دولت در تبعید معرفی کنند. مقام‌های غربی دست نشانده‌هایی هستند که از ائتلاف ضد سوری جیره خود را می‌گیرند و حتی نفوذی در میان مردم کشورشان ندارند. نیروهای دیگری که با «اسد» می‌جنگند، مبارزان و اشراری هستند که از فرصت به‌وجود آمده برای غارت اموال دیگران استفاده می‌کنند. واحدهای ارتش ترکیه، گروه‌های تخریبی نیروهای ویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه و واحدهای ویژه پادشاهی ‌ای عربی ازجمله این اشرار و گروه‌ها هستند. ظبعا هیچ‌ گفت‌وگویی با این گروه‌ها ممکن نیست.


«حسین امیر عبداللهیان» در همان کنفرانس خبری تصریح کرد: تروریست‌ها به کسی رحم نمی‌کنند و هر زمان که فرصت به دست آورند، جنگ علیه حامیان فعلی خود را آغاز خواهند کرد. ولی واشنگتن، آنکارا و ریاض در حال حاضر ترجیح می‌دهند این تفکر سالم را نادیده بگیرند.


تهران ائتلاف ضد تروریستی خود را تشکیل می دهد


«ایران-رو» در ادامه تحلیل خود نوشت: تهران راهبرد حلقه محاصره که جمهوری سوریه باید در آن خفه شود را مهمترین خطر امروزی این کشور می‌داند و معتقد است که تنها با تشکیل ائتلاف ضد تروریستی با عضویت سوریه، حزب‌الله و تیپ‌های شیعیان عراقی می‌توان این حلقه را پاره کرد. اهداف ائتلاف عبارتند از:



نخست: جلوگیری از تقویت شبه‌نظامیان در مرز لبنان. از این نظر، سفر «علی‌اکبر ولایتی» مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی و یکی از معماران سیاست خارجی ایران به بیروت اهمیت زیادی دارد. سعودی‌ها تلاش می‌کنند با چماق و هویج، با هشدار از حملات شبه‌نظامیان و وعده کمک‌های مالی برای تجدید تسلیحات و نوسازی ارتش، مقام‌های لبنان را به طرف خود جلب کنند


دوم: افزایش نقش دسته‌های داوطلبان مردمی برای مبارزه با گروه‌های افراطی. تجربه عراق و سوریه نشان می‌دهد که شیوه عمل شبه‌نظامیان بر سیّار بودن آن‌ها استوار است. آن‌ها به عملیات دفاعی و درگیری‌های مستقیم با نیروهای طرف مقابل که نفرات بیشتر و سلاح بهتری دارند، دست نمی‌زنند. آن‌ها فقط به حملات و ضربات فشرده به حلقه‌های ضعیف اقدام و از منابع مناطقی که به کنترل خود درمی‌آورند، استفاده می‌کنند. بدیهی است که طرف مقابل هم باید با استفاده از گروه‌های سیار با آن‌ها مقابله کند.


برخی تحلیلگران غربی تاکید می‌کنند که ایران در صورت لزوم می‌تواند جنگ را به سرزمین دشمن منتقل کند که به گمان غلط آن‌ها به معنی اجرای سلسله اعمال تخریبی و تروریستی در سرزمین ترکیه یا حتی به احتمال قوی‌تر، در خاک عربستان سعودی است. نباید این ادعای تبلیغاتی را جدی گرفت زیرا ترور گسترده در رویکرد مبارزاتی ایران وجود ندارد. هر بار که عده‌ای تلاش کردند عکس این ادعا را اثبات کنند، این تلاش ناکام می‌ماند.



این پایگاه تحللی روس در پایان گزارش خود می‌نویسد: با وجود اینکه راهبرد تهران نسبت به دمشق تحت تأثیر اوضاع خارجی تغییر می‌کند و فشار لجام گسیخته افراط‌گرایان و گروه سه‌گانه ضد سوری خطرات جدیدی به وجود می‌آورد، اصول کلیدی این راهبرد بدون تغییر باقی مانده است. مقام‌های ایرانی به پایداری دولت «بشار اسد» و به پیروزی دولت و ملت سوریه بر متجاوزان و دسته‌های اشرار اعتقاد دارند. ده‌ها کشور به‌طور سازمان یافته و هدفمند علیه سوریه و «بشار اسد» می‌جنگند ولی فقط ایران است که به «بشار اسد» کمک واقعی می‌کند.


اگر مسکو به این روند می‌پیوست، امکان داشت که در وضعیت جاری تحول واقعی پدید آید. در این زمینه کاری از دست دیپلماسی ساخته نیست، وقت اقدامات مشخص فرارسیده است. تهران در این برهه زمانی بیش از هر وقت دیگر منتظر پشتیبانی فعال مسکو در زمینه سوریه است زیرا دمشق با ریاست «بشار اسد» برای مسکو به اندازه تهران اهمیت دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته