غلامعلی حداد عادل از نمایشگاه «آزادسازی خرمشهر» در خانه هنرمندان ایران دیدن کرد
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، غلامعلی حداد عادل به همراه مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، همزمان با هفته دفاع مقدس از آثار فاخر و شاخصی از عکاسان جنگ و نیز نقاشان برجسته با موضوع دفاع مقدس بازدید کردند.
در این نمایشگاه که به همت انجمن هنرهای تجسمی و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برگزار شده است، 42 عکس با موضوع آزادسازی خرمشهر، مقاومت در این شهر و شادی مردم پس از آزادی آن، در نگارخانه استاد «ممیز» به روی دیوار رفته است. همچنین در نگارخانههای استاد «میرمیران» و «پاییز» نیز 21 اثر نقاشی با موضوع دفاع مقدس به نمایش درآمده است.
در این نمایشگاهها آثاری از هنرمندانی چون حبیبالله صادقی، کاظم چلیپا، رسول ملاقلیپور، بهمن جلالی، محمد فرنود، محسن راستانی، جاسم غضبانپور، ناصر درخشان، سعید صادقی، اسعد نقشبندی، شهید بهروز مرادی، امیر علی جوادیان، جاویدالاثر کاظم اخوان، رعنا گیسوی بایقرا، مصطفی ندرلو، مصطفی گودرزی، حدیثه میرزایی، مرتضی افشاری، ادهم ضرغام، حسن روحالامینی، مهدی بابایی، خدیجه همرنگ، محمد معمارزاده و ... به نمایش درآمده است.
علاقهمندان برای دیدن این نمایشگاه میتوانند تا 9 خرداد، همه روزه از ساعت 14 تا 21 به نشانی خیابان آیتالله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.
غلامعلی حداد عادل در همایش تحول در نظام دانشگاهی هنر: اداره کشور و جامعه بدون توجه به هنر امکان پذیر نیست
نخستین همایش تحول در نظام دانشگاهی هنر، توسط دبیرخانه شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی و خانه هنرمندان ایران چهارشنبه 6 خرداد در محل این خانه برگزار شد.
در نشست اول این همایش که با حضور نمایندگان و گروههایی از حدود 30 دانشگاه و دانشکده هنری سراسر کشور برگزار شد، نمایندگانی از دانشگاه همدان، آزاد اسلامی، اصفهان، سیستان و بلوچستان، الزهرا، کاشان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر کرمان، دامغان، بیرجند، ارومیه، دانشگاه هنر تهران، شیراز و تبریز به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه های خود در رابطه با اصول و مبانی و نیز مشکلات و موانع ایجاد تحول در نظام دانشگاهی هنر سخنانی را ارائه کردند.
در پایان نشست اول موارد زیر به عنوان مهمترین مسائل مرتبط با تحول در نظام دانشگاهی هنر مطرح شد:
1. اختلاط در دو هدف مهم دانشگاه های هنر:
الف) تربیت هنرمندان
ب) تربیت کارشناس و پژوهشگر هنر
2. توجه به مبانی نظری و الگو های بنیادین تحول
3. نگرانی از تسلط فضای تئوریک بر دانشگاه های هنری
4. فقدان ساز و کار مناسب اجرایی برای ایجاد تحول
5. مشکلات مربوط به ارتقا رتبه استادان رشته های هنر به دلیل عدم انطباق معیار های وزارت علوم با رشته های هنری
6. مشکلات به وجود آمده برای دانشگاه ها و دانشجویان در مورد پذیرش دانشجو در رشته های در حال تصویب
حدادعادل: در شورای تحول علوم انسانی از نظر علمی با هیچ رویکردی مشکلی نداریم، اما..
در نشست دوم این همایش غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به اهمیت هنر و توجه به آن در جامعه گفت: «اهمیت و ضرورت هنر در جامعه امری غیر قابل چشمپوشی است، هنر چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی افراد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به بیان دیگر زندگی افراد بدون درگیری و مواجهه با هنر سامان نمییابد، و از سوی دیگر هر نظامی اگر بخواهد کشور و جامعه ای را اداره کند، نمیتواند نسبت به هنر بیتفاوت باشد، به همین منظور هنر یک امر فرعی و حاشیهای نیست، بلکه هنر یک امر متعالی است که نمیتوان آن را به یک امر مادی تقلیل داد، بلکه باید به آن توجه ویژهای داشت؛ به طوری که تلاش برای مطالعه هنر و بسط آن در جامعه باید به یکی از اولویتهای اساسی ما تبدیل شود.»
حدادعادل در ادامه صحبتهای خود با اشاره به رابطه هنر و اثر هنری با جهانبینی هنر گفت: «در این موضوع شکی نیست که اثر هنری هر هنرمند با جهانبینی او ارتباط دارد، به بیان دیگر اثر هنری یک هنرمند محصول مواجهه او با هستی است. ما نیز در طول تاریخ خود، با هنری به نام هنر اسلامی رشد پیدا کردهایم. این هنر اسلامی یک واقعیت است که ریشه در میراث هنر اسلامی دارد که پیش از 1400 سال در این سرزمین قدمت دارد. به همین دلیل ما نمیتوانیم از این میراث جدا شویم، اما میتوانیم با آن خو بگیریم، و آن را در زندگی خود حس کنیم.»
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه صحبت های خود افزود: «هنر اسلامی اگرچه در کشورهای مختلف اسلامی به گونهای متفاوت خود را به نمایش میگذارد، اما یک زبان است که لهجههای گوناگون دارد. هنرمندان اسلامی در هر کجای دنیا که باشند، آثاری مشابه خلق میکنند که این آثار ریشه در میراث اسلامی دارد. در این میان یک وحدت مشترک نیز در بین آثار هنرمندان عرصههای مختلف هنر اسلامی وجود دارد، برای مثال بین موسیقی اسلامی و نقاشی اسلامی و آثار این دو با یکدیگر اشتراکات بسیار زیادی وجود دارد، به طوری که گویی موسیقی اسلامی مولفههایی دارد که میتوان این مولفهها را در نقاشی اسلامی نیز جستوجو کرد. این وحدت که در آثار هنری هنرمندان اسلامی وجود دارد، خبر از جوهر حقیقی این آثار میدهد. توجه به این جوهر حقیقی نیاز به فلسفه هنر، تبین و تئوری دارد که ما متاسفانه نتوانستهایم در این عرصه فعالیت خوبی داشته باشیم.»
حدادعادل در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به فعالیت شورای تحول علوم انسانی گفت: «ما در شورای تحول علوم انسانی از نظر علمی با هیچ رویکردی مشکلی نداریم، اما سوالی که برای ما وجود دارد این است که آن چه که از دیگری گرفتهایم به چه منظور و هدفی بوده است؟ ما دستاوردهایی را از غرب گرفته ایم، اما دلیلی برای آن نداریم. ما در شورای تحول میکوشیم تقلید کورکورانه را کنار بگذاریم، و به خود و داشتههای خود اعتماد کنیم، تا بتوانیم دستاوردهای خود را حفظ و از آنها استفاده کنیم، تا جامعهای زنده و پویا داشته باشیم.»
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در ادامه افزود: «ما در شورای تحول علوم انسانی از کار گروه های خود خواسته ایم که به بحث مفهومی در زمینه تحول و بازنگری در عملکرد خود بپردازیم، این موضوع اگرچه در کوتاه مدت به فرجام نمی رسد، اما در طول زمان و استمرار در آن، حتما نتیجه مطلوبی برای نظام پژوهشی و آموزشی ما خواهد داشت. ما در گروه هنر نیاز به تدوین یک فلسفه هنر اسلامی_ایرانی داریم که برای نظام هنری ما سخنها برای گفتن داشته باشد. در این راستا از یک سو باید هنرمند اسلامی تربیت کنیم و از سوی دیگر باید دامنه پژوهشهای خود را افزایش دهیم، یعنی همزمان در کنار کار عملی در عرصه هنر، به فعالیت های پژوهشی و تئوریک با توجه به دستاوردها و داشتههای خود بپردازیم تا از این طریق بتوانیم با اعتماد نفس از هنر خود صحبت کنیم.»
در ادامه این نشست هم چنین مجید سرسنگی رئیس کار گروه هنر شورای تحول و معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت کار گروه هنر شورای تحول در چند ماه اخیر گفت: «کار گروه هنر اگرچه در مدت زمان کوتاهی فعالیت خود را آغاز کرده است، اما تا به امروز کارنامه قابل قبولی داشه است، و توانسته است با همکاری و همفکری میان اساتید رشتههای هنری به توفیقات خوبی دست پیدا کند، امیدوارم بتوانیم با تدوین و اجرای برنامههای خود، با جدیت بیشتر در مسیر دستیابی به اهداف کار گروه هنر گام بر داریم، در این میان لازم میدانم از حمایتهای غلامعلی حداد عادل و سایر اعضای کار گروه هنر تشکر و قدردانی کنم.»
مجید سرسنگی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اعلام آمادگی برای حضور اساتید مختلف دانشکدههای هنری در جلسات کار گروه هنر گفت: «در کنار اعضا کار گروه هنر که در جلسات ما به صورت منظم حضور دارند، من اعلام آمادگی میکنم که کار گروه هنر پذیرای هریک از اساتید دانشکدههای هنری برای همکاری با ما است.»
رئیس کار گروه هنر شورای تحول در ادامه صحبتهای خود با اشاره به مشکلات مختلفی که در عرصه نظام آموزشی هنر کشور وجود دارد گفت: «متاسفانه نظام آموزشی هنر ما با مشکلات بسیار زیادی روبهرو است، در این میان هم اساتید از نظام آموزشی ما گله دارند و هم هنرمندانی که در عرصه تجربی به فعالیت مشغول هستند، نظام آموزشی هنر ما نتوانسته است تا به امروز کارکرد خوبی داشته باشد، به همین منظور اصول این نظام آموزشی نیاز به تغییر و تحول دارد تا بتواند چه در عرصه آموزش و پژوهش و چه در عرصه تربیت هنرمند عملکرد بهتری پیدا کند.»
سرسنگی در ادامه صحبتهای خود افزود: «ما در پذیرش دانشجو و جذب اساتید با مشکل روبهرو هستیم. در زمینه تالیف کتب هنری کارنامه خوبی نداشتهایم. در زمینه فعالیتهای پژوهشی، تاکنون الگو درست و تعریف شدهای نداشتهایم، از سوی دیگر اولویتهای پژوهشی خود را نیز مشخص نکردهایم، در زمینه روش تدریس مشکلات بسیار زیادی داریم، ما نتوانستیم روح دانشجویانمان را به گونهای تربیت کنیم که هریک از آنها به سطحی از فرهیختگی دست یابند که در جامعه هنری ما تبدیل به یک الگو شوند. امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک با برنامهها و طرحهای خود این مشکلات را رفع کنیم و روح تازه ای در کالبد نظام آموزشی هنر خود بدمیم.»
در بخش دیگری از این نشست نیز حسن بلخاری و بهمن نامور مطلق از اعضا کار گروه هنر درباره مبانی نظری و معرفتی ایجاد تحول در نظام آموزشی هنر به سخرانی پرداختند.
انتهای پیام/