دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1396 - 12:22
افشای گزارش محرمانه شورای امنیت

عربستان در جنگ یمن شکست خورد/ تسلط انقلابیون بر بیش از 80 درصد خاک یمن

نشریه فارین پالیسی آمریکا با انتشار بخش‌هایی از گزارش محرمانه سازمان ملل متحد اعلام کرد عربستان هیچ موفقیتی در جنگ یمن به دست نیاورد.
کد خبر : 204651

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه الجزیره، گزارش محرمانه فاش شده در نشریه فارین پالیسی نشان می‌دهد که جنگ باعث افزایش نوعی از جناح‌بندی و چنددستگی سیاسی شده است و اکنون این کشور در آستانه قحطی شدیدی قرار دارد که جان 17 میلیون نفر را تهدید می‌کند. علاوه بر این، نارضایتی مردمی در واکنش به تلفات عظیم انسانی موجب وخامت اوضاع شده است.


طبق این گزارش محرمانه که از سوی گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد صادر شده است، حملات هوایی راهبردی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در عرصه میدانی، تاثیر عملیاتی یا تاکتیکی نداشته و تنها مقاومت مدنی را تقویت کرده است.


این گزارش نشان می‌دهد که جنگ یمن به رهبری عربستان به تقویت اتحاد نظامی میان حوثی‌ها (جنبش انصارالله)، نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری برکنار شده یمن و دیگر اضلاع انقلاب کنونی در یمن کمک می‌کند. این در زمانی است که نیروهای صالح توانسته‌اند بر 13 استان از استان‌های کشور ازجمله صنعاء، پایتخت یمن تسلط داشته باشند.


فارین پالیسی می‌افزاید: «در این راستا، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری (مستعفی) یمن زمام امور را در یمن به‌طور کامل در دست ندارد و قدرت نفوذش از سوی شبه‌نظامیانی که مورد حمایت و مدیریت عربستان و امارات هستند، کاهش یافته است. به‌تازگی تعدادی از وزیران هادی مناصب خود را ترک کرده‌اند و شورای انتقالی را در جنوب یمن تشکیل داده‌اند. این شورا از حمایت کافی ارتش یمن برخوردار است و تهدید بزرگی را برای قدرت نفوذ رئیس‌جمهوری (مستعفی) یمن در مناطق جنوبی به وجود آورده است.»


طبق این گزارش، حکومتی که قانونی خوانده می‌شود اکنون ضعیف شده و در عمل هیچ توان اجرایی در نقاط مختلف یمن ندارد.


الجزیره در بخش دیگری از این گزارش می‌افزاید: «در طرف دیگر نیز به نظر می‌رسد اوضاع جندان خوب نباشد و تنش‌هایی میان عبدالملک حوثی، رهبر حوثی‌ها و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری برکنار شده یمن بر سر میزان نفوذشان در داخل ائتلاف ملی یمن وجود دارد. باوجود این، کارشناسان سازمان ملل متحد معتقدند این ائتلاف (حوثی‌ها و نیروهای صالح) در سایه بروز نیافتن هیچ‌گونه تغییری در توانزن قوا، همچنان استوار ایستاده‌ است.»


باوجود تسلط عربستان بر شهر المخاء، کارشناسان سازمان ملل متحد معتقدند ائتلاف حوثی و صالح همچنان بر بخش گسترده‌ای از خاک یمن تسلط دارد و این تسلط شامل 80 درصد از خاک یمن می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته