دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اتاق ایران در انتقاد به نبود شفافیت در اقتصاد؛

خصولتی‌ها واقعیت تلخ اقتصاد هستند/ سهم بخش دولتی در اقتصاد بر خلاف شعارها افزایش یافته

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ با واگذاری اقتصاد به گروه‌های شبه دولتی چالش‌های زیادی ایجاد شده چرا که این بخش هیچ‌گاه پاسخگویی در جامعه ندارد و اقتصاد کشور را با ناهنجاری‌های زیادی روبه‌رو کرده‌است.
کد خبر : 204607

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه هیات نمایندگان این اتاق با انتقاد از عدم کاهش تصدی‌گری‌های دولتی در اقتصاد عنوان کرد: متاسفانه با چندین پدیده متناقض در اقتصاد روبه‌رو هستیم و با وجود اینکه به صورت مداوم از کوچک شدن دولت سخن به میان می‌آید اما در عمل شاهد آن هستیم که از دوره جنگ تا کنون سهم بخش دولتی در اقتصادمان افزایش یافته است.


وی ادامه داد: در عین حال از خصوصی‌سازی و واگذاری نهادهای دولتی، مردمی‌سازی اقتصاد و اصل 44 سخن به میان می‌آوریم اما ساختار جدیدی که در اقتصاد ما به نام خصولتی‌ها یا همان شرکت‌های شبه دولتی به وجود آمده هر روز نسبت به روز قبل قدرتمند‌تر می‌شود. از طرفی این بخش جدید پاسخگویی را در جامعه مورد خدشه قرار داده و موجب پیدایش ناهنجاری‌های فراوان شده است.


رئیس اتاق بازرگانی مشهد همچنین به شعارهایی که تا کنون داده شده اشاره و اظهار کرد:‌ ریشه‌کن کردن فقر و کاهش نابرابری‌ها همواره در شعارهای دولتی به گوش می‌رسد اما گذشت زمان هیچ نشانی از بهبود وضعیت اقتصادی نداشته است؛ این واژه‌ها به ظاهر بسیار زیبا هستند و دائما در برنامه‌های مختلف بیان می‌شوند اما هر روز شاهد فاصله گرفتن از اجرای این واژه‌ها در اصل اقتصاد هستیم.


شافعی همچنین با تاکید بر وظایف بخش خصوصی در این برهه حساس گفت: وجود واژه‌های به ظاهر زیبا از واقعیت‌های تلخ اقتصادی جامعه است که دیگر نمی‌توان از آن به راحتی گذشت و بخش خصوصی این مساله را باید وظیفه خود بداند که از این پس به این نوع مسائل شفاف‌تر پرداخته و درباره آنها صریح‌تر صحبت کند.


رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین با تاکید بر اینکه اشتغال جوانان، ترازنامه بانک‌ها، بدهی دولت، رکود تولیدی، بحران‌های آبی و محیط زیستی، فساد و نبود شفافیت از جمله واقعیت‌های تلخ در اقتصاد ما است، اذعان کرد:‌ مسبب تمامی این عوامل نگاه مجزا و جزیره‌ای است که تا کنون برای حل این مسائل بیان شده و در هیچ کدام از آنها بخش خصوصی به عنوان یکی از ارکان‌های اقتصادی حضور نداشته است.


شافعی با طرح این سوال مبنی‌بر آنکه چه بخشی از جامعه باید پیش قراول درک این مسائل باشد، گفت:‌ آیا بخش دولتی با چهارچوب‌های بسته خود می‌تواند از عهده تمامی این مسائل برآید یا اینکه بخش خصوصی با ساختار و شرایط فعلی و همچنین کمک دولت بخواهد در مسیر اصلی کاری خود از بهبود شرایط دفاع کند در واقع هر دو نهاد باید به وظیفه اصلی خود بازگردند تا اقتصاد به ریل اصلی خود برسد.


این عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران همچنین تاکید کرد: هدف از خصوصی‌سازی مشارکت واقعی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و اجتماعی توسط کارآفرینان و بخش‌های خصوصی بوده است نه اینکه تنها فکر کنیم با واگذاری کارخانه و ماشین‌آلات یک سری واگذاری‌ها را انجام داده‌ایم که این نوع نگاه همان تفاوت و تفسیر‌های متفاوت از قوانین است.


وی اضافه کرد: امروز زمان آن رسیده که دولت به بخش خصوصی واقعی و دانشگاه‌ها فرصت لازم را برای ورود به اقتصاد، فرهنگ و جامعه بدهد و ما نیز به عنوان بخش خصوصی باید تعهد دهیم که اگر مورد نظر کارشناسی قرار گرفتیم فارغ از مناسبات شخصی و گروهی، منافع بلند مدت جامعه را پیش بگیریم و صحبت حق را بگوییم حتی اگر به مذاق کسی خود نیاید.


شافعی با ارائه درخواست از وزرای جدید اقتصادی تاکید کرد: امیدواریم از این پس حضور ما در مراکز تصمیم‌گیری که با حضور دولت است به صورت صوری نباشد و اینکه ما در جلسات حضور داشته باشیم. البته اگر حق رأی هم نداشته باشیم، نمی‌توان گره‌ای از کارها باز کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته