دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1394 - 11:14

ترکیه در سودای سقوط اسد، چشم بر فعالیت داعش بسته است

خلاص شدن از دولت اسد به جای مقابله با داعش به اولویت دولت اردوغان تبدیل شده باشد و این کشور میلی به همکاری با آمریکا در زمینه مقابله با داعش ندارد. مسئله‌ای که جان مک‌کین، سناتور آمریکایی نیز به آن اشاره کرده است.
کد خبر : 20449

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری المانیتور در گزارشی در این زمینه آورده است: ارزیابی‌ها درباره کمک ترکیه به گروه‌های مخالف دولت اسد بار دیگر در پی محاکمه چند افسر امنیتی و دادستان در استانبول بر سر زبان‌ها افتاد. این افراد متهم به عضویت در سازمان "تروریستی" فتح‌الله گولن و تلاش برای سرنگونی دولت حاکم این کشور بودند.


این در شرایطی است که افراد بازداشت شده در این رابطه به دلیل توقف یک کامیون حامل سلاح در سال 2013 و سه کامیون دیگر در سال 2014 که مظنون به حمل سلاح به سمت سوریه بودند، مورد محاکمه قرار گرفتند. با وجود این دولت ترکیه همچنان اصرار دارد که این کامیون‌ها حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم سوریه بودند.


این مسئله موجب عصبانیت اردوغان شد و وی جنبش گولن را متهم به تلاش برای سرنگونی دولت کرد. در واقع وی از این وضعیت برای امتیازگیری سیاسی در داخل کشور در بحبوحه انتخابات سراسری هفت ژوئن استفاده کرده است. افراد بازداشت شده به توطئه علیه دولت متهم شدند.


با وجود این احزاب مخالف دولت ترکیه همچنان به تلاش برای زنده بودن بحث کمک تسلیحاتی ترکیه به شورشیان سوری ادامه می‌دهند. مسئله‌ای که در رسانه‌های غربی نیز به آن پرداخته می‌شود.


اما با وجود تکذیب اعضای دولت ترکیه، این سوال پیش می‌آید که چگونه به اعضای داعش اجازه دسترسی به یک پایگاه نگهداری سلاح شیمیایی در سوریه داده شده است؟ یاسین اکتای، معاون رئیس حزب توسعه و عدالت چندی پیش در سخنانی وجود سلاح در کامیون‌های اعزامی به سوریه را به طور تلویحی مورد تایید قرار داد. این در حالی است که ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان چندی بعد بار دیگر این اظهارات را تکذیب کرد. با وجود این کامل قلیچدار اوغلو، رئیس حزب مخالف خلق جمهوری ترکیه اظهارات اکتای را مورد تایید قرار داد.


این مسائل باعث ایجاد تناقض در سخنان و گزارش‌های مربوط به این مسئله شده و این در حالی است که برخی گزارش‌ها در این زمینه تکذیب نشده است. از جمله این گزارش که ترکیه، عربستان و قطر به گروه‌های شورشی در سوریه کمک تسلیحاتی می‌کنند.


اکنون به نظر می‌رسد خلاص شدن از دولت اسد به جای مقابله با داعش به اولویت دولت اردوغان تبدیل شده باشد و این کشور میلی به همکاری با آمریکا در زمینه مقابله با داعش ندارد. مسئله‌ای که جان مک‌کین، سناتور آمریکایی نیز به آن اشاره کرده است.


ارمغان کولوغلو، فرمانده بازنشسته ارتش ترکیه در این‌باره می‌گوید: داعش در حال پیشرفت در سوریه است و مسئله سقوط اسد اولویت دولت ترکیه است، از سوی دیگر مقابله با داعش اولویت آمریکا محسوب می‌شود. اگر قرار باشد بر اساس اولویت ترکیه عمل شود، بنابراین کمک به داعش باید در دستور کار قرار گیرد و اگر قرار است اولویت آمریکا مد نظر باشد، باید به دولت اسد کمک شود. این در شرایطی است که مسلح کردن مخالفان سوری می‌تواند منجر به ایجاد یک گروه افراطی در منطقه شود که خلاص شدن از آن کار آسانی نخواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه داعش سوریه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته