دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1394 - 17:02
در جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد عنوان شد

موافقت با عضویت دانشگاه آزاد اسلامی در شورای هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور/ قدردانی از برگزارکنندگان آسایهل و جشنواره فرهیختگان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هیات رئیسه از عضویت این دانشگاه در شورای هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور خبر داد و گفت: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شخص رئیس جمهور و اعضای این شورا با عضویت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی غیردولتی در این شورا موافقت کردند.
کد خبر : 20444

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور تمامی اعضا صبح امروز برگزار شد.


میرزاده در ابتدای این جلسه مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تعیین و انتخاب روسای دانشگاه ها را یادآور شد و گفت: بر اساس قانون، تعیین روسای دانشگاه ها از اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است ولی به دلیل بروز و ظهور مشکلاتی، انتخاب روسای دانشگاه در یک سال و نیم گذشته با تاخیر و وقفه روبرو شده است که در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم مناسبی از سوی اعضا برای این موضوع گرفته شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب ماده واحده‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده واحده در جهت تسهیل فرآیند انتخاب روسای دانشگاه ها کمیته ای مرکب از دو وزیر علوم و بهداشت، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل خواهد شد و انتخاب روسای دانشگاه به این نهاد تفویض می شود.








وظیفه دانشگاه آزاد اسلامی است که برای مشکلات و معضلات کشور در کنار دیگر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برنامه و راهکار ارائه دهد و پیشنهاد من این است که در مراکز رشد و پارک های علم و فن آوری به سهم فعالیت های فرهنگی و تولید و ارائه خدمات فرهنگی توجه ویژه ای کنیم

میرزاده تاکید کرد: این موضوع که دولت برخی از وظایف خود را به شخص یا گروهی تفویض کند بر اساس قانون صحیح است و در قانون اساسی این موضوع پیش بینی شده است و تجربه سالهای گذشته نیز آن را تایید می کند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در این جلسه در رابطه با انتخاب روسای دانشگاه آزاد اسلامی نیز تصمیم گیری شد، تصریح کرد: در چارچوب اساس نامه دانشگاه روسای مراکز استان با پیشنهاد رئیس دانشگاه و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین می شود که با تصویب ماده واحده اخیر در شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیته انتخاب روسای مراکز استان دانشگاه آزاد اسلامی رئیس این دانشگاه نیز حضور خواهد یافت و روسای دیگر واحدها نیز مانند گذشته با پیشنهاد رئیس دانشگاه و تایید هیات امنای استان انتخاب خواهند شد.


میرزاده در بخش دیگری از سخنان خود از حضور دانشگاه آزاد اسلامی در شورای هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای این شورا به ویژه شخص رئیس جمهور با استدلال دانشگاه آزاد اسلامی، برای عضویت در این شورا موافقت کردند و دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان عضوی غیر دولتی در این شورا و ستادی که برای آن در نظر گرفته خواهد شد، پذیرفته شد.


معضلات فرهنگی گریبانگیر جامعه نه با ایرانیت و نه با اسلامیت تطابق دارد


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوعات فرهنگی در جامعه و معضلاتی که از این منظر گریبانگیر جامعه امروز است، گفت: متاسفانه امروز معضلاتی در جامعه نمودار شده است که نه با ایرانیت ملت ایران و نه با اسلامیت مردم سازگاری دارد و باید برای حل آنها به صورت جدی اندیشید.


وی تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری شاهد رواج ادبیات و اسامی غیر فارسی و غربی در کشور هستیم و این موضوع برای همه امری عادی شده است این در حالی است که کشورهای اروپایی به شدت به کاربرد لغات و اصطلاحات انگلیسی حساس هستند و واکنش نشان می دهند.


میرزاده با تاکید بر حساسیت مردم کشورهای اروپایی به روی زبانشان، گفت: مردم این کشورها به شدت به زبان و ادبیات خود تعصب دارند و به هیچ وجه نمی توان با زبان غیر از زبان مادریشان از مردم این کشورها سوالی پرسید برخلاف وضعیت امروز ایران که استفاده از لغات انگلیسی برای بسیاری مرسوم و حتی اعتبار بخش است.



کشوری که توانایی ارسال موجود زنده به فضا دارد نباید در بخش فرهنگ منفعل باشد


وی ادامه داد: وضعیت بخش های دیگر فرهنگی نیز به همین گونه است برای مثال وضعیت واردات محصولات فرهنگی به کشور و نقش کشور در تجارت این نوع از کالاها و خدمات بسیار ناامید کننده و اسف بار است.


میرزاده با اشاره به حجم بالای واردات لوازم التحریر به کشور، گفت: لوازم التحریر خارجی به عنوان یکی از محصولات فرهنگی اکنون بازار کشور را تسخیر کرده است و تولید داخل تنها 20 درصد نیاز کشور را تامین می کند.








در جلسه امروز هیات رئیسه تشکیل کارگروهی از معاونت پژوهش، فرهنگی و اجتماعی و سما و نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تعیین اقدامات و راهکارهای فعالیت های دانش بنیان در زمینه فرهنگی با رویکرد اقتصاد فرهنگی تصویب شد

وی اظهار کرد: کشوری که توانایی ارسال موجود زنده به فضا را دارد و یا در بسیاری از علوم مدعی پیشرفت است نباید در بخش فرهنگ این گونه منفعل باشد و این مساله به هیچ عنوان قابل قبول نیست.


دانشگاه آزاد اسلامی باید در حل مشکلات فرهنگی کشور حضور پررنگ داشته باشد


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: باید فرهیختگان و دلسوزان کشور به این مسائل و موضوعاتی از این قبیل مانند حجم بالای واردات کالاهای فرهنگی به کشور توجه کنند و تا دیر نشده برای آن راهکاری بیندیشند.


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان در این راستا باید فعالیت کند، گفت: وظیفه دانشگاه آزاد اسلامی است که برای مشکلات و معضلات کشور در کنار دیگر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برنامه و راهکار ارائه دهد و پیشنهاد من این است که در مراکز رشد و پارک های علم و فن آوری به سهم فعالیت های فرهنگی و تولید و ارائه خدمات فرهنگی توجه ویژه ای کنیم.


میرزاده ادامه داد: معاونت فرهنگی و اجتماعی به همراه معاونت پژوهشی، عمرانی و معاونت سما باید کار گروهی در این زمینه تشکیل داده تا در این رابطه برنامه ریزی کنند.


وی با بیان اینکه در سال جدید باید اقدامات مناسب و قابل قبولی در حوزه فرهنگ در دانشگاه انجام شود، گفت: شاید بهتر است به مقوله اقتصاد فرهنگی در سال جاری توجه ویژه ای کنیم تا با توجه و تاکید بر این مقوله حرکت های موثر و قابل قبولی در بخش فرهنگ اجرایی شود.


اهم مصوبات امروز جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی


در جلسه امروز هیات رئیسه تشکیل کارگروهی از معاونت پژوهش، فرهنگی و اجتماعی و سما و نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تعیین اقدامات و راهکارهای فعالیت های دانش بنیان در زمینه فرهنگی با رویکرد اقتصاد فرهنگی تصویب شد. همچنین توجه ویژه معاونت فرهنگی و اجتماعی به موضوع قرآن کریم و برگزاری مسابقات و برنامه های فرهنگی در این زمینه و تامین منابع مالی مورد نظر از دیگر تصمیمات این جلسه بود.


در این جلسه گزارشی از روند برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در روزهای 7 تا 9 خرداد از سوی معاونت سنجش و پژوهش ارائه شد و موضوع استفاده هر چه بیشتر از قابلیت های فن آوری اطلاعات در این زمینه مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان کنفرانس آسایهل در روزهای یکم الی سوم خرداد در اصفهان که با حضور نمایندگان 200 دانشگاه عضو این کنفرانس برگزار شد از دیگر موضوعات جلسه هیات رئیسه دانشگاه بود.


همچنین از برگزار کنندگان جشنواره فرهیختگان و نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه در سی و سومین سالروز تاسیس دانشگاه نیز تشکر و قدردانی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته