شهرزاد به روایت عکاسان
به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی سریال «شهرزاد»، عکسهای سریال «شهرزاد» چه در فصل اول و چه در فصل دوم و تا اینجای کار، طرفدارهای زیادی دارد. تقریبا روزی نیست که تصویر یا عکسنوشتهای از بازیگران چهره سریال در صفحات شخصی علاقمندان منتشر نشود. نظر عکاسان را درباره سریال شهرزاد جویا شدیم که در زیر میخوانید.
نیما آقاکرمی گفت: سریال شهرزاد، مجموعهای از اتفاقات خوب را مثل یک قصه و درام خوب، کارگردانی، دیالوگهای مناسب و بازیهای عالی را در خودش جمع کرده و باید در کنار اینها به موسیقی این سریال اشاره کرد که موفقیت آن را دوچندان کرده است. فصل اول سریال بسیار محکم و خوب بود اما در فصل دوم کمی سردرگمی دیده میشود. گرچه این فصل هنوز به پایان نرسیده است.
حافظ احمدی گفت: ابتدا به دلیل رفاقتی که با عوامل سریال دارم، قصه جذاب و تاریخی، ساختار زیبا، استفاده از بازیگران مطرح و ستارههایی که دارد، شسته و رفته بودن سریال، روان بودن و ساده بودن و... و دیگر اینکه از نادر سریالهایی است که ساختار و مسائل فنی آن بسیار حرفهای است و همیشه احترام بیننده را نگه داشته است. در آخر اینکه همه پلانهای سریال یک عکس زیباست.
سمیرا بختیاری نیز گفت: من از طرفدارهای شهرزاد هستم و به نظر من شهرزاد یک انقلاب عظیم در سریالسازی ایجاد کرد که هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص را همراه خود کرده است. این سریال، سطح توقع بیننده را به خوبی ارتقا داد.
وی ادامه داد: شهرزاد توانست یک میزان سنجش برای انتخاب شود و روایت عاشقانه را در بستر عوامل سیاسی زمان خودش به خوبی پیش ببرد. امیدوارم در فصل دوم هم بتواند مخاطبش را با خود همراه کند.
مهدی حیدری با بیان اینکه سریال شهرزاد یک درام خانوادگی است که پا از خانوادهها فراتر نهاده و در لایههای دیگر داستانی خود، موقعیتهایی را ایجاد میکند که اجتماع با خانواده در هم تنیده میشود، اضافه کرد: سریال وضعیتهای نمایشی را ایجاد میکند که برای بیننده قابل فهم و باور است. شخصیتهای سریال شهرزاد قوام یافتهاند و ابعاد مختلف آن باعث میشود در باور بیننده بیشتر وارد شوند و بیننده بیشتر آنها را باور کند.
وی ادامه داد: دکوپاژ و قاببندیهای کارگردانی توسط آقای حسن فتحی، موازی با ضرب آهنگ فیلمنامه است و سرعت و کندی در ریتم کارگردانی به شدت به ریتم فیلمنامه وابسته است و شاید این خود قدمی دیگر در نفوذ داستان در بیننده باشد.
حیدری همچنین گفت: رنگبندی، نورپردازی و میزانسن در هر پلان بسیار دقیق صورت گرفته است و گرمای تصاویر از گرمای شخصیتها نشأت میگیرد. در واقع کنتراست این موضوع با مضمون داستان که بسیار سرد و شکننده است، تضادی را ایجاد میکند که به شیوه موفق این سریال بیننده را درگیر میکند.
علی حمیدنژاد نیز گفت: شهرزاد اعتماد از دست رفته مخاطبان را به سینمای خانگی برگرداند، زیرا مجموعههایی نیمه کاره در این مدیوم ساخته و موجب بیاعتمادی در بین مخاطبان شده بود. شهرزاد با موفقیتی که در فصل اول کسب کرد توانست این اعتماد را برگرداند.
وی ادامه داد: شهرزاد فیلمنامه دقیق، درست و طراحی مهندسی شده دقیق و درام صحیحی داشت و در کنار شخصیتپردازی، کارگردانی خوبی داشت. همه عوامل در این مجموعه کارشان را به شکل صحیحی انجام دادند که این امر توسط کارگردان مدیریت شده است. فیلمنامه درست توانسته موفقیتی را کسب کند که قابل تحسین است.
حمیدنژاد یادآور شد: موفقیت شهرزاد نه تنها برای عوامل سریال بلکه برای عوامل سینما هم موثر بود و نشان داد که اگر اثری موفق باشد، همه مردم از آن به خوبی استقبال میکنند. ضمنا دلیل اینکه برخی فیلمها با شکست مالی مواجه میشوند، این است که خود آنها فیلمهای خوبی نبودند.
وی افزود: اینکه هر هفته مردم با اشتیاق منتظر قسمت بعدی هستند و با وجود امکان دانلود، هزینه میکنند و نشان از موفقیت اثر دارد. درباره فصل دوم اظهارنظر کمی زود است اما ای کاش از تجربیات گذشته استفاده کنیم. معمولا در ایران و در سینمای جهان وقتی اثری موفق میشود، تهیهکننده و کارگردان سراغ ساخت فصل بعدی میروند. باید توجه شود که وقتی استقبال خوبی از فصل اول یک مجموعه میشود، قطعا آن اثر بسیار خوب بوده و زمانیکه همه موارد یک فیلم خوب است، باید فکر کرد که چه کار کنیم تا سطح سلیقه مخاطب باز هم بالاتر رود تا موجب نشود در فصل دوم مخاطبان آن را پس بزند. آرزوی موفقیت برای همه عوامل دارم و امیدوارم در فصل دوم هم همانند فصل اول موفقیت کسب کند.
حسام خلوصی نیز درباره سریال شهرزاد گفت: مقوله اصلی سریال شهرزاد عشق است که حسن فتحی به خوبی از پس نمایش وجوه مختلف عشق برمیآید و در آثار قبلیاش مانند میوه ممنوعه، این موضوع را به خوبی نشان داده است.
وی ادامه داد: خلاصه فصل اول را به همراه قسمت اول فصل دوم گرفتم و دیدم. آنقدر برایم جذاب بود که من را ترغیب کرد تا هر هفته، قسمتهای جدید فصل دوم را تهیه کنم. به نظرم در فصل دوم نورپردازی، گریم و مسائل فنی کمی با عجله پرداخت شده است اما در مجموع به عوامل و گروه تولید آن خسته نباشید میگویم.
بهرنگ دزفولیزاده نیز گفت: یکی از عناصری که از زمان عمومی شدن سینما با آن همراه بوده، هنر عکاسی است. مخاطبان سینما همیشه پیش از به تماشا نشستن یک اثر سینمایی عکسهای آن را در سردر سینماها و یا در مجلات و نشریات سینمایی میبینند. در واقع آنچه موجب میشد تا فیلم به مخاطب معرفی شود و بیننده را ترغیب به دیدن فیلم میکند، عکس است که همیشه موجب شده تا عکاس فیلم از نظر اهمیت در بین عوامل، همرده فیلمبردار تلقی شود.
وی ادامه داد: به مرور با گسترش تلویزیون و سریالسازی، به خصوص در شبکه نمایش خانگی، مقوله عکس نیز به عنوان بخشی جدا ناپذیر از این محصولات قرار گرفت اما تجربه نشان داده که آن گونه که در سینما به عکس توجه میشود در سایر محصولات به خصوص سریالهای تلویزیونی به آن توجه جدی نمیشود. در اینگونه آثار عکس بیشتر جنبه اعلان و تبلیغات را داشته است اما همزمان با پخش «شهرزاد» شاهد تغییر استفاده از عکس در سریالها نیز شدیم.
دزفولی زاده یاداور شد: عکسهای «شهرزاد» نه تنها به عنوان بخش مهمی که میتواند سریال و شخصتهای آن را معرفی کند، بلکه بسیاری از این عکسها در منازل، لپتاپها، گوشیهای همراه و صفحات شخصی علاقمندان به این سریال نیز دیده شده است که با دیدن آنها، لذت تماشای سریال «شهرزاد» را یادآوری میکند. «شهرزاد» مجموعه بسیار موفقی است که عکاسی آن هم مانند سایر عوامل به خوبی درخشیده است.
وی افزود: در اکثر فیلمها و سریالها، هزینه زیادی برای لوکیشنها داده میشود درحالیکه به مقوله عکس آنطور که باید و شاید توجه نمیشود، در حالیکه در «شهرزاد» اینگونه نیست و قطعا تبلیغات خوبی داشته که تا این اندازه موفق شده است. در این راستا نیز میبینیم که در هر قسمت، کاور جدید با عکسی متفاوت رونمایی میشود که به نظرم همین موضوع یکی از دلایل ترغیب مخاطب به دیدن هر قسمت است.
محمد مهدی دلخواسته گفت: شاید وقت آن باشد که از خودمان بپرسیم از یک فیلم یا سریال چه میخواهیم؟! با وجود اینکه هر ثانیه از عمر ما میتواند زمینهساز موفقیت یا چیزهای دیگری باشد، آیا ساعتهایی که جلوی تلویزیون یا در سینماها یا... صرف دیدن فیلمی میکنیم، ارزشش را دارد؟ از نظر من شهرزاد یک شاهکار بسیار قوی در صنعت سریالسازی است و میتوان اقرار کرد، شهرت واقعا در خور آن بوده است.
وی ادامه داد: این سریال از آنجا توانست به این موفقیت برسد که با داستان زیبایی که دارد، ذهن بیننده را برای مدتی به سمت عشق سوق دهد. سمت و سویی که فقط ذرهای فکرکردن در آن میتواند هر انسانی را به سختی درگیر خود سازد. شهرزاد، به عنوان یکی از بهترین سریالهای عاشقانه تاکنون به خوبی توانسته است ضدقهرمانهای عشقی را در نهاد مخاطبش تهنشین کند و باعث امتیاز دادن او به چنین عشق نافرجامی بشود. فرهاد و شهرزاد محق هستند یا خیر؟ حتی خود قباد هم برای این پرسش جوابی ندارد و این نقطه عطف فیلم است. برای بهتر دیدن این فیلم تنها یک بار باید عشق را تجربه کرد. شهرزاد کاملاً ایرانی نیست، او متعلق به دهکده جهانی است و جهانشمول است؛ چون در حقیقت عشق متعلق به انسان است.
حسن شجاعی با بیان اینکه سریال شهرزاد یکی از استانداردترین سریالهای تاریخ رسانهای است گفت: برای اولین بار شاهد یک سریال بسیار حرفهای و مطابق با شأن و شخصیت تماشاگر در عرصه سریالسازی هستیم. این تناسب نه تنها در تمام سریال بلکه در فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه، گریم، فیلمبرداری و صدابرداری وجود داد. پرداختن به سیاست در سریال شهرزاد کاملا غیرمستقیم و در بستر داستان اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: حسن فتحی نشان داده که علاقهاش به تاریخ موجب نمیشود که از درام کوتاه بیاید و داستانش را به نفع بیان یک واقعیت تاریخی با سلیقه سیاسی خود تغییر دهد.
شجاعی همچنین گفت: اوج هوشمندی فتحی در این است که توانسته از غنای تاریخی کشور برای روایت عشق این دغدغه همیشگی خود و والاترین گوهر انسانی استفاده کند. پرداخت شخصیتها بینقص است و همه کارکترها قابل فهم و ملموس هستند. بدون شک از بازی بازیگران نیز نمیتوان گذشت؛ بازی بینظیر و درخشان استاد علی نصیریان در فصل اول، ترانه علیدوستی و بازی بینظیر شهاب حسینی.
حسن هندی نیز درباره سریال شهرزاد گفت: شهرزاد برای من تصعید کیفیت صنعت سریالسازی در ایران است. فهم درام و پیشبرد قصه با بازیهایی ماندگار، این مجموعه را به مثالی معتبر در امر ساخت سریال بدل کرده است. لذت تماشای آنچه شهرزاد است ، منِ تماشاگر را به تحسین و دنبال وا میدارد. امید دارم در فصل جدید شهرزاد جای خالی بزرگ آقا به چشم نیاید، هر چند که طعم بازی استاد نصیریان همیشه با شهرزاد عجین است.
انتهای پیام/