دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1394 - 14:49
معاون درمان وزیر بهداشت:

سالانه 8 میلیون نفر در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند

معاون درمان وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه سالانه 8 میلیون نفر از مردم در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند، یادآور شد: ثبت دقیق تشخیص بیماری‌‌ها در بیمارستان‌ها می‌تواند از حقوق مردم و نیز حقوق ارائه دهندگان خدمت محافظت و صیانت کند.
کد خبر : 20407

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر محمد آقاجانی در چهارمین همایش کشوری ارتقای مدیریت اطلاعات سلامت که صبح امروز(چهارشنبه) در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که از توسعه در عرصه سلامت صحبت می‌کنیم، همواره توجه به زیر ساخت‌ها مطرح است و سیستم اطلاعات سلامت مهم‌ترین زیر ساخت تحول در این حوزه است.


وی گفت: زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد مردم در حوزه سلامت با مشکلات و بحران‌های زیادی در عرصه دارو و درمان مواجه بودند که با توجه مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و تلاش و همت وزیر بهداشت، گام‌های موثری برای کاهش دغدغه‌های مردم در حوزه سلامت برداشته شد.


معاون درمان وزیر بهداشت، افزود: طرح تحول سلامت با حدود 6 ماه مطالعه از اردیبهشت ماه سال 93 آغاز شد و توانست با حمایت دولت، مجلس، مردم و ارائه دهندگان خدمات موفق شود بخشی از درد و آلام مردم را کم کند و این اقدام باعث افزایش اعتماد عمومی و به تبع آن ایجاد یک سرمایه اجتماعی برای دولت و حاکمیت شد.


آقاجانی با بیان اینکه همکاران ما در حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت برای برطرف کردن مشکلات ثبت اطلاعات، یک برنامه ریزی 5 ساله داشتند، افزود: خوشبختانه با عزم جهادی و جدیت در اجرای برنامه‌های طرح تحول این زمان به کمتر از یک سال کاهش پیدا کرد.


وی افزود: هنوز در برخی از بخش‌ها مشکلاتی داریم. به عنوان نمونه مشکلات سخت افزاری و نیروی انسانی به طور نسبی وجود دارد اما از نظر نرم افزاری کماکان مشکلات زیادی وجود دارد که برنامه ریزی را دشوار می‌کند.


معاون درمان وزیر بهداشت با توجه به تاریخچه تکامل سیستم اطلاعات بیمارستانی در دنیا، یادآور شد: انواع نرم افزارهای موجود عمدتا برای محاسبه خدمات صورت گرفته در بیمارستان‌ها کاربرد دارد و در آنها کمتر موضوعاتی مربوط به پرونده سلامت وجود دارد.


آقاجانی افزود: در زمینه نقص دانش فنی و نبود استانداردهای ملی می‌توان به سادگی با طراحی یک سامانه ملی برای انتقال اطلاعات، شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم.


وی با توجه به جایگاه تشکیلاتی حوزه مدارک پزشکی و نوع ارتباط آن با پرسنل، گفت: متاسفانه عمده افرادی که در بیمارستان‌ها اطلاعات را در پرونده‌های کاغذی یا سیستم اتوماسیون وارد می‌کنند، منشی بخش‌ها هستند و ارتباط آنها با حوزه مدارک پزشکی تعریف نشده است که در این زمینه نیاز به بازنگری داریم.


دکتر آقاجانی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بیمارستان‌ها را یک طرح تحول بزرگ در حوزه ساختار مدیریت دانست و بیان کرد: در این طرح مبنای درآمد، عملکرد و درآمد بخش‌هاست و وصل شدن درآمد کارکنان به درآمد بخش‌ها یعنی اینکه به ثبت خدمات نیاز جدی داریم و واحد مدارک پزشکی نقشی به مراتب تأثیرگذارتر ایفا خواهد کرد.


وی ادامه داد: یکی از حوزه‌های مدیریت اطلاعات حوزه پذیرش است و باید سعی شود به اولین برخورد با مردم؛ به نوع برخورد، سرعت و دقت ثبت اطلاعات توجه شود.


معاون درمان وزیر بهداشت برنامه ریزی در حوزه‌های ملی در زمینه مبارزه با بیماری‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: در برنامه ریزی‌های حوزه سلامت، ثبت دقیق تشخیص بیماری‌ها یک نقش محوری دارد.


وی در ادامه ضمن تشریح برنامه‌های حوزه معاونت درمان به اجرای 38 برنامه در سال جاری توسط این معاونت اشاره کرد و گفت: در تشخیص و درمان بیماری‌ها، بیش از 75 درصد علل مرگ و میر بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، سکته قلبی، حوادث ترافیکی و سرطان هستند.


آقاجانی افزود: اگر ثبت دقیق اطلاعات به خوبی انجام نشود مجبوریم برای برنامه ریزی‌ها به تخمین و محاسبات آماری روی بیاوریم که می‌تواند برنامه ریزی‌ها را با مشکل مواجه کند. بنابراین در حال اجرای یک برنامه ریزی با الگوی ملی در زمینه بیماری‌ها هستیم.


معاون درمان وزیر بهداشت در پایان با تأکید بر اینکه سالانه 8 میلیون نفر از مردم در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند، یادآور شد: اهمیت مدارک پزشکی در بیمارستان‌ها می تواند از حقوق مردم و نیز حقوق ارائه دهندگان خدمت محافظت و صیانت کند. به عبارت دیگر اهمیت مدارک پزشکی به نوعی بازوی مراجع قضایی هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته