دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نمایشگاه بین‌المللی دمشق افتتاح شد

30 شرکت بزرگ ایرانی در صف نخست تجارت آزاد با سوریه

پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی دمشق با حضور شرکت‌هایی از کشورهای مختلف جهان پنج‌شنبه ۲۶ مردادماه در پایتخت سوریه شروع به فعالیت می‌کند.
کد خبر : 204052

به گزارش گروه اقتصادی آنا، پس از وقفه 6ساله باردیگر نمایشگاه بین‌المللی دمشق فعالیت‌های خود را از سر گرفت.


در طول مدت برگزاری این نمایشگاه، 30 شرکت‌ ایرانی‌ با حضور در این نمایشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین هیات اقتصادی شناخته شدند که کشورهای چین و مصر در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند.


تعدد حضور بازرگانان ایرانی که اینبار با دعوت وزارت اقتصاد سوریه صورت گرفته،‌ می‌تواند نوید بخش ورود مستقیم بخش‌خصوصی به پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک و درآمدزایی‌های مستقیم را داشت.


باید به این نکته اشاره داشت که شباهت‌های کنونی ایران و روسیه تقریبا در یک مسیر مستقیم قرار دارد چراکه سوریه در مراحل پایانی جنگ با داعش قرار دارد و دوران پساجنگ خود را طی می کند و ایران نیز در دوران پساتحریم قرار دارد طبیعی است که سوریه در فکر ساختن زیرساخت‌های نابود شده خود و ایران نیز در تفکر ورود و سرمایه‌گذاری در کشورهای خاورمیانه است.


بر پایه اطلاعات به‌دست آمده از این نمایشگاه، هیات اقتصادی ایرانی به سرپرستی حسین سلاح‌ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران انجام شده که این خبر نوید بخش گام بلند اتاق بازرگانی ایران برای معرفی تجار بخش‌خصوصی به دیگر کشورهای هدف در منطقه است.


بر همین اساس، این امکان فرصت مناسبی برای بخش‌خصوص ایران در بازار سوریه و مشارکت در بازسازی و اجرای پروژه‌های آن فراهم شده و در این راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تشکیل ستاد توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه، در حال برنامه‌ریزی و پیگیری برای حضور قوی و مؤثر شرکت‌های ایرانی در این کشور است.


حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران، با محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه دیداری برگزار کردند که پیگیری تجارت آزاد با سوریه که طی دولت هشتم ایران در سازمان توسعه تجارت امضا شد، به مرحله اجرایی برسد تا تجار ایرانی‌ با سهولت بیشتری بتوانند در بازار این کشور حضور پیدا کنند.


سامرالخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه گفت: ما به قدمت، وزن و نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پیشبرد اقتصاد ایران واقف هستیم؛ امیدواریم این تجربه و موقعیت ویژه اتاق ایران، به کمک بخش خصوصی و حمایت از توسعه تعاملات دو کشور بیاید و بتوانیم مراودات و همکاری‌های اقتصادی را هم به تناسب روابط نزدیک و برادرانه سیاسی ارتقا دهیم.


نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از روند بوجود آمدن ثبات و امنیت در سوریه به تشکیل ستاد ویژه‌ای در اتاق برای توسعه همکاری‌های اقتصادی اشاره کرد و افزود: در صورت مشخص شدن و اعلام نیازهای تجاری فوری و لیست پروژه‌های که نیاز به بازسازی و احداث دارند، اتاق ایران با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها، اتاق‌های استانی و شرکت‌های توانمند ایرانی، حداکثر تلاش خود را در جهت تأمین این نیازمندی‌ها بعمل خواهد آورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته