دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1396 - 10:36

آغاز برنامه‌ای دانشگاهی برای تلفیق علم و سیاست‌گذاری در امور دریایی و ساحلی

دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در آمریکا سه میلیون دلار از بنیاد علوم ملی این کشور دریافت می‌کند تا از طریق برنامه‌ای، به آموزش نسل جدیدی از دانشمندان علوم دریایی بپردازد.
کد خبر : 204044

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هدف این برنامه‌ که بر‌اساس الگویی جدید اجرا خواهد شد، تلفیق علم و سیاست‌گذاری در امور مربوط به دریاها و منابع دریایی است. این برنامه که از سال ۲۰۱۸ به اجرا در می‌آید، مبتنی بر کارآموزی در حیطه تحقیق است. برنامه «اقیانوس‌های بادوام: از سیاست‌گذاری تا علم و تا تصمیم‌گیری» به آموزش دانشمندانی می‌پردازد که پرسش‌های تحقیقاتی خود را با اولویت‌های مدنظر سیاست‌گذاران تطبیق خواهند داد.


طراحان این برنامه آینده‌ای را ترسیم می‌کنند که در آن، محققان، سیاست‌گذاران و آموزش‌دهندگان بدون محدودیت به ادغام و تلفیق اطلاعات طبیعی و اجتماعی اقتصادی یکدیگر می‌پردازند و مبنای علمی سیاست‌گذاری را در زمینه مدیریت منابع طبیعی سواحل اقیانوس‌ها و دریاها بهبود می‌بخشند.


جیم سانچیریکو، استاد بخش علم و سیاست‌گذاری در حیطه محیط زیست و محقق ارشد برنامه در این‌باره می‌گوید: «سیاست‌گذاران غالبا از این بابت گلایه‌مندند که چرا پرسش‌های دانشگاهیان با نیازهای سیاست‌گذاری، هماهنگی و تناسب ندارد و ما دانشگاهیان نیز غالبا ابراز تاسف می‌کنیم چرا سیاست‌گذاران در حیطه کارشان علم را نادیده می‌گیرند.»


سانچیریکو و سایر محققان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در دیویس اینک می‌خواهند به جای ادامه این دور باطل، آموزش برنامه‌ها و مدارج عالی دانشگاهی را با نیازهای علوم دریایی و سیاست‌گذاری در این حیطه متناسب و هماهنگ کنند.


پیش‌بینی می‌شود این برنامه سه میلیون دلاری در پنج سال، موفق به آموزش ۶۰ دانشجوی دکتری شامل ۳۰ کارآموز تحقیقاتی در حیطه‌های علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات در این زمینه شود. این حیطه‌ها به طور مشروح‌تر شامل اکولوژی، زیست‌شناسی با گرایش حفاظت از محیط‌زیست، اقتصاد، زمین‌شناسی، فیزیولوژی، ژئوشیمی زیستی و اقیانوس‌شناسی می‌شود.


الگوی آموزشی این برنامه به تلفیق مدارج عالی متداول (کارشناسی‌ارشد، دکتری و دوره‌های پسادکتری) در رشته‌های اصلی می‌پردازد، با تمرکز بر روند سیاست‌گذاری و امور سیاسی مرتبط با مدیریت شیلات متناسب با شرایط محیط زیست. مدیران این برنامه برای جذب کارآموزان تحقیقاتی خود، چشم به جوامع و گروه‌هایی دوخته‌اند که زندگی‌شان به شدت وابسته به منابع طبیعی دریایی و ساحلی است، از جمله جوامع قبیله‌ای و شهرهای ساحلی دورافتاده.


سانچیریکو در این باره می‌گوید: «این افراد نگاه خاص و مهمی به مدیریت منابع دریایی و ساحلی دارند، بحثی که در حال حاضر در جامعه علمی جهان پیگیری نمی‌شود.»


برنامه جدید همچنین از بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیا در دیویس دانشجو می‌پذیرد. آموزش در این برنامه مبتنی بر نقاط قوت دانشگاه کالیفرنیا در دیویس در زمینه علوم دریایی استوار شده است. از جمله نقاط قوت این دانشگاه می‌توان به موفقیت‌های تاریخی آن در این علوم و آزمایشگاه‌های متعدد آن در حاشیه اقیانوس آرام اشاره کرد که بیش از ۱۰۰ دانشمند فعال در این حیطه را با یکدیگر مرتب ساخته است.


ریک گراسبرگ، استاد تکامل و اکولوژی دانشگاه در این باره می‌گوید: «موسسه علوم ساحلی و دریایی دانشگاه کالیفرنیا در دیویس از بدو راه‌اندازی خود، کوشیده است تمام افراد مرتبط را –از اکتشافات و تحقیقات گرفته تا حوزه سیاست‌گذاری– با یکدیگر مرتب کند. اگر می‌خواهیم چالش‌های رسیدن به اقیانوس‌هایی بادوام و پایدار را پشت سر بگذاریم، باید ابتدا به نیازهای جامعه و اهل سیاست بپردازیم. این برنامه تمام حیطه‌های مرتبط را از علوم طبیعی گرفته تا علوم اجتماعی و قوانین در بر می‌گیرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته