دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1396 - 10:38

والیبال ایران قدرتمند از همیشه/ پشتوانه سازی اولین و مهمترین اولویت

تیم ملی والیبال ایران در مسابقات انتخابی قهرمانی جهان با نمایشی مقتدارانه بدون حتی یک ست شکست، به عنوان تیم صدرنشین به مسابقات قهرمانی جهان راه پیدا کرد اما ادامه راه والیبال ایران نیاز به پشتوانه سازی و توجه به آینده دارد.
کد خبر : 204022

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، تیم ملی والیبال ایران در پایان رقابت‌های انتخابی قهرمانی جهان که به میزبانی اردبیل برگزار شد موفق شد از بین چهار تیم حاضر در گروه B منطقه آسیا با اقتدار به عنوان تیم صدرنشین و بدون شکست به مسابقات قهرمانی جهان صعود کند.


بلند قامتان ایران که پیش از این پنج دوره در این رقابت ها حضور داشته اند این بار با هدایت ایگور کولاکوویچ عملکرد خوبی را به نمایش گذاشتند. ملی پوشان ایران در رقابت‌های انتخابی قهرمانی جهان ۲۰۱۸ در منطقه آسیا با حضور مقابل تیم های کره جنوبی، چین، قزاقستان و قطر بلیت مسابقات جهانی را کسب کردند و حالا باید خودشان را برای حضور در مسابقات انتخابی قهرمانی جهان که به میزبانی بلغارستان و ایتالیا برگزار می شود آماده کنند.


عملکرد ایران در 5 دوره حضور در مسابقات قهرمانی جهان


نخستین باری که والیبال ایران به قهرمانی جهان راه پیدا کرد به سال 1970بر می گردد، ملی پوشان در آن سال به عنوانی بهتر از بیست و یکمی دست پیدا نکردند. دومین حضور ایران به سال 1998 برمی گردد؛ درست 18 سال بعد از اولین حضور ملی پوشان در مسابقات قهرمانی جهان. این رقابت ها که به میزبانی ژاپن برگزار شد عنوان نوزدهمی جهان را برای ایران به ارمغان آورد.


از سال 2003 بود که حضور ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان به صورت متوالی آغاز شد. در سال 2006 ایران در رقابت های قهرمانی جهان که به میزبانی ژاپن برگزار شده بود رودر روی حریفان خود حاضر شد اما موفقیت آن‌چنانی به دست نیاورد و بیست و یکم جهان شد.


در سال 2010 در ایتالیا تیم ایران باز هم به رقابت‌های قهرمانی جهان راه یافت اما نتوانست به عنوانی بهتر از نوزدهمی دست یابد. پنجمین حضور ایران که البته درخشان‌ترین حضورش در مسابقات قهرمانی جهان هم بود به سال 2014 برمی گردد؛ جایی که این رقابت ها به میزبانی لهستان بود و تیم ایران با نسل طلایی‌اش و مربیگری کواچ توانست در جایگاه ششمی جهان قرار بگیرد.


اقتدار ایران در اردبیل


امسال در اردبیل مجوز حضور در مسابقات قهرمانی جهان به تیم های آسیایی داده شد؛ تیم های قدرتمند چین و کره جنوبی؛ قزاقستان نایب قهرمان آسیا، قطر و ایران راهی این شهر شدند تا جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کنند؛ از بین این 5 تنها تیم ایران و چین موفق به این امر شدند. قدرتمندترین حریف ایران در این دوره از رقابت ها کشور چین بود؛ تیمی که هدایت آن را رائول لوزانو سرمربی سابق تیم ملی ایران برعهده گرفته بود. ایران در دومین بازی اش مقابل چین توانست این تیم را با اقتدار با نتیجه سه بر صفر شکست دهد. کره جنوبی هم که با یک تیم جوان به این رقابت ها اعزام شده بود حریف ایران نشد و ملی پوشان با اقتدار در هر 4 مسابقه بدون این که حتی یک ست واگذار کنند پیروز شدند.


پیروزی های اردبیل جبران ناکامی های لیگ جهانی


به طور حتم پیروزی هایی که تیم ایران در اردبیل و در مسابقات انتخابی قهرمانی جهان به دست آورد ناکامی های ایران در مسابقات لیگ جهانی را تا حدودی جبران کرد؛ پس از حضور ناموفق تیم ملی در لیگ جهانی سرمربی مونته‌نگرویی ایران تلاش کرد در انتخابی قهرمانی جهان بهترین نتیجه را کسب کند تا نتایج بد لیگ جهانی به فراموشی سپرده شود و در آن زمان که مورد هجمه های بیشماری قرار گرفته بود از زیر بار انتقادها نجات دهد.


پشتوانه سازی اصلی ترین موضوع تیم ملی


ایگور کولاکوویچ تصمیم گرفت تیم ایران را با تمام ستاره هایش برای رقابت های انتخابی جهان به میدان بفرستد و در هر مسابقه هم تنها هدفش پیروزی بود؛ اما به نظر می رسد والیبال ایران به غیر از پیروزی به موضوعی مهمتر یعنی پشتوانه سازی هم نیاز دارد. اگرچه نباید عمکرد جوانان تازه نفس ایران را زیر سوال ببریم اما تیم ایران تقریبا متکی به ستاره های خود است و نیاز است که این سرمربی مونته نگرویی بیش از بیش به امر پیشتوانه سازی بپردازد تا والیبال ایران در آینده دچار مشکل نشود؛ به عنوان مثال در پشت خط زن تیم ملی بعد از شهرام محمودی تنها امیر غفور بازیکن قدرتمند این پست است؛ در پست پاسور فاصله سعید معروف با جوانان تیم بسیار زیاد است؛ در پست سرعتی زن تیم هم محمد موسوی نقش تعیین کننده دارد؛ عادل غلامی هم که فعلا از ترکیب تیم ملی خط خورده است.


تنها نتیجه گرایی نباید در دستور کار سرمربی و فدراسیون والیبال باشد


البته که هدف زیر سوال بردن عملکرد خوب والیبالییست های ایران نبوده و نخواهد بود؛ چرا که برد مقتدارنه تیم کولاکوویچ با حضور در مسابقات انتخابی جهان نشان داد والیبال ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد و تنها با چند شکست در لیگ جهانی نباید این تیم را تنها گذاشت اما در این میان امید است که تنها نتیجه گرایی در دستور کار سرمربی و فدراسیون والیبال نباشد، هرچند که به نظر می رسد این چنین نیست و از زمانی که کولاکوویچ به والیبال ایران آمد و اصرار او برای اینکه ملی پوشان ایران لژیونر شوند؛ میلاد عبادی‌پور و محمدجواد معنوی‌نژاد را راهی لیگ لهستان و ایتالیا کرد اما این پایان کار نیست و باید فاصله جوانان تیم ملی بزرگسالان با ستاره ها روز به روز کمتر شود چرا که والیبال در این سال‌ها نشان داده می‌توانیم به موفقیت‌های تیم‌های گروهی در جهان امیدوار باشیم. البته به گفته پیمان اکبری، مربی تیم ملی والیبال ایران، این موضوع نباید به صورت ناگهانی انجام شود و تغییر نسل در والیبال ایران باید آرام آرام پیش برود که حرفی کاملا منطقی است چرا که بهترین بازیکنان جهان در حال حاضر در تیم ملی ایران هستند و نمی‌توان این ستاره‌ها را به یکباره و برای تغییر نسل کنار گذاشت اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که مردم ایران والیبال را در این سال‌های اخیر به اقتدار و پیروزی می‌شناسند، آنها والیبال را دوست دارند و درک می‌کنند از همین روی نباید رشد این رشته محبوب مقطعی شده و تنها با حضور ستاره‌ها در جهان موفقیت کسب کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته