دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد:

امکانات برج میلاد کامل نیست/ تاکید علیرضا قربانی بر این است که مخاطب باید راضی باشد

کارگردان کنسرت علیرضا قربانی درمورد اجرای پیش رو کنسرت «فروغ» گفت: »یکی از معضلات ما کمبود زمان است.»
کد خبر : 204004

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، رضا موسوی، در خصوص روال کارشان در کنسرت پیش رو گفت: «برای کنسرت قبلی «فروغ» که در تالار وحدت برگزار شد با توجه به زمان کمی که برایش داشتیم و تغییری که در روز برگزاری کنسرت بوجود آمد، تغییراتی در روند اجرای آن ایجاد کردیم که در نهایت باعث شد کار را با ترکیبات نوری اجرا کنیم، اما این کنسرت که شهریور ماه برگزار می شود در برج میلاد است و طبیعتا امکانات تالار وحدت را به لحاظ ماشینری و نور پردازی ندارد.»


با رویکرد جدیدی وارد این کنسرت می شویم


این عکاس تئاتر در ادامه افزود: «معمولا علیرضا قربانی برای هر اجرایی که دارند، کار متفاوتی انجام می دهد و برای این اجرا هم در نظر داریم کار متفاوتی طراحی کنیم. قطعا این اجرا نسبت به برنامه قبلی تغییراتی دارد و با رویکرد جدیدی وارد این کنسرت می شویم.»


موسوی با توجه به وجود کارگردان در عرصه موسیقی بیان کرد: «به نظرم جامعه موسیقی کمی دیر به این موضوع ورود پیدا کرده است، ولی با سرعت خوبی پیش روی می کند. طبیعی است که برای مخاطب هم جذابیت داشته باشد.»


وی اظهار کرد: «گوش دادن به موسیقی نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی دنیا شکل خاصی دارد؛ شرایط در منزل و یا جایی که امکان گوش دادن به موسیقی وجود دارد و می توانیم با کیفیت خوب به آن موسیقی گوش بدهیم متفاوت با زمانی است که مردم به کنسرت می روند و مستقیما با آن اجرا روبرو هستند. شاید بیست دقیقه اول همه چیز خوب پیش می‌رود ولی بعد ازآن مخاطب ارتباط ذهنی اش را با کار از دست می دهد و برنامه به سمت تکرار می رود.»



قطعات موسیقی را علاوه بر شنیداری، دیداری می کنیم


او در ادامه اذعان کرد: «اینکه ما روی قطعات موسیقی کار می کنیم و آن ها را علاوه بر شنیداری، دیداری می کنیم طبیعتا تاثیر بیشتری روی مخاطب می گذارد. من با گروه های زیادی مثل گروه دال، رامین بهنا، آقای پورناظری و خیلی های دیگر کارکردم و در تمامی این اجراها تلاش کردیم با حرکت به سمت تصویرگرایی ارتباط تماشاگران را تا آخر کنسرت پابرجا نگه داریم. تا کنون هم با توجه به بازخوردهایی که بعد از کنسرت گرفتم؛ 99 درصد از این اتفاق راضی بوده اند.»


موسوی با تاکید بر سختی کار گفت: «این کار خیلی نوپاست و هنوز به طور کامل جا نیفتاده است به همین دلیل با مشکلات زیادی برای انجام آن روبرو بوده‌ایم. اخیرا در فرانسه هم اجرا داشتیم و دقیقا همان رفتاری را با ما داشتند که اینجا دیدیم. امکانات را یا در اختیارمان قرار نمی دادند و یا مشکل تراشی می کردند.»


وی بیان کرد: «این کار علاوه بر دردسرهای زیادی که دارد هزینه های زیادی هم دارد. در کنسرت «دخت پری وار» خواست خود آقای قربانی بود که این کار انجام شود بنابراین از خیلی منفعت های مالی خودشان زدند تا بتوانیم کار را روی صحنه ببریم که در نهایت ده شب اجرا رفت.»


وظیفه ما در قبال مخاطب ارائه کار جذاب است


کارگردان کنسرت «فروغ» تاکید کرد: «اگر قرار باشد دو شب اجرا داشته باشیم عملا نمی‌توانیم پروداکشن سنگینی برای آن اجرا متصور بود. در تئاتر هم وضعیت مشابهی وجود دارد چرا که اگر زمان اجرایشان یک‌ماه نباشد نمی توانند هزینه‌هایشان را پوشش دهند. برای همین ما در نظر داریم به سمت اجراهای با تعداد بیشتر برویم تا هم کار جذاب تری را به مخاطب ارائه دهیم و هم مبحث هزینه‌ها را حل کنیم. این وظیفه ای است که ما در قبال مخاطب داریم و آقای قربانی همیشه تاکید دارند کارمان را به گونه ای انجام دهیم که در وهله اول مخاطب راضی باشد.»


وی با اشاره به اجرای نمایش در کنسرت «فروغ» اضافه کرد: «با توجه به امکاناتی که در اختیارمان قرار داده‌اند در حال برنامه ریزی هستیم. چند طرح برای نمایش داریم ولی هنوز به طورقطعی مشخص نیست کدام را انجام می دهیم. در حال حاضر یکی از معضلات ما کمبود زمان است؛ از ساده ترین کارها تا کارهای سنگین تر برای آماده سازی و اجرا، غالبا با کمبود زمان مواجه هستیم.»


او با اشاره به سختی های اجرای این پروژه گفت: «یکی از معضلات ما برای اجرا در برج میلاد این است که اگر روز اجرا، برج برنامه ای داشته باشد باید صبر کنیم تا برنامه تمام شود. بعد از ریکاوری سالن به ما تحویل داده می‌شود و ما باید طی زمان کم، قبل از اجرا تمام کارهای فنی و کارهای دکور را انجام دهیم تا گروه بتواند حداقل یک تمرین قبل از اجرا داشته باشد.»


وی اضافه کرد: «نکته دیگر این است که ما بعد از چند اجرا تازه به بهترین کیفیت خودمان می رسیم، اما متاسفانه نهایتا یک و یا دو روز بعد از آن اجرا داریم که این مشکل بزرگی است. باید برویم به سمت اجراهای طولانی تر در سالن های مختلف. به هر حال کار سختی است و ما در این کار خیلی جوان هستیم.»


گفتنی است 16 شهریور ماه کنسرت «فروغ» با خوانندگی علیرضا قربانی در دو سانس و در برج میلاد برای علاقه‌مندان به موسیقی سنتی اجرا می رود.


انتهای پیام/

برچسب ها: علیرضا قربانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته