دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هشدار آیت‌الله مکارم نسبت به «حرکت‌های خزنده‌» برای وابسته کردن حوزه به دولت

آیت الله مکارم‌شیرازی در جلسه درس خارج خود ضمن تأکید بر لزوم حفظ استقلال حوزه های علمیه، نسبت به برخی «تلاش‌های خزنده» که به دنبال وابسته کردن حوزه هستند، هشدار داد.
کد خبر : 20384

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری حوزوی رسا، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید، صبح امروز در درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، نکات بسیار مهمی را درباره استقلال حوزه های علمیه شیعی بیان کرد.


در محیط شیعه هیچ گاه مرجع تقلید را حکومت تعیین نمی کند
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این‌که «بین حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت تفاوت است»، گفت: حوزه‌های علمیه شیعه مستقل از حکومت‌ها حتی حکومت‌های عادله هستند، اما حوزه‌های اهل سنت وابسته به حکومت‌ها هستند. رئیس حوزه و مفتی بلد اهل سنت به وسلیه حکومت تعیین می‌شود اما در محیط شیعه هیچ‌گاه مرجع تقلید را حکومت تعیین نمی‌کند بلکه بوسیله بزرگان حوزه این کار انجام می‌شود.
این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که «حوزه‌ها و مرجعیت وابسته به دولت‌ها نیستند و این مسئله مایه افتخارشان است»، گفت: حوزه‌های علمیه از نظام و حکومت حمایت می‌کنند؛ اما وابسته نیستند.
وی اضافه کرد: وقتی آل‌سعود یک تصمیم خام، ناپخته و ظالمانه می‌گیرد که به یمن حمله کند مفتیان و علمای آنها می‌گویند تصمیمی حکیمانه است و وقتی که تصمیم به آتش‌بس بگیرند نیز چنین جملاتی را به زبان می‌رانند چراکه از خود اراده‌ای ندارند، اما در شیعه این افتخار بزرگ در سایه اهل بیت پیدا شده که مراجع و حوزه‌ها مستقل هستند.
این مرجع تقلید یادآورشد: اگر حوزه‌ها مستقل نبود امام نمی‌توانست قیام کند و انقلاب به پیروزی برسد، این استقلال حوزه بود که انقلاب را بوجود آورد، اگر وابستگی بود انقلاب به ثمر نمی‌رسید.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: الان در رأس حکومت یک روحانی مقتدر و عالم برجسته است، اینها نتیجه








بارها پیشنهادهایی به ما کرده‌اند که قدری وابستگی ایجاد شود که من نفی کردم، ما نیازی نداریم و به این مسئله افتخار می‌کنیم.

استقلال حوزه و مرجعیت و البته نعمت بزرگی است، بزرگان این دستاورد و نعمت را حفظ کرده اند و به ما رسانده‌اند ما نیز چنین رسالتی داریم و باید با تمام وجود در حفظ آن بکوشیم.
وی بیان داشت: اخیرا در گوشه و کنار دیده می‌شود برخی به سوی وابستگی حوزه به دولت پیش می‌روند این درست نیست، دولت برگزیده مردم و تنفیذ رهبری را دارد و ما نیز حمایت می کنیم اما همراه با نظارت و اگر مشکلی باشد مطرح می‌کنیم.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی تأکید کرد: این‌که شجاعت داریم و مطالب را صریحا مطرح می‌کنیم به خاطر استقلال ماست؛ همه بدانند حوزه مردمی است نه دولتی.
این مرجع تقلید افزود: من سربسته عرض می‌کنم در گوشه و کنار به صورت خزنده برخی وابستگی‌ها در حال پیدا شدن است، این کار درست نیست، افتخار ما در استقلال حوزه ماست، ما از دولت و حکومت حمایت کرده و می‌کنیم اما نظارت هم می‌کنیم، مراقب باشیم این مسئله مهم را از دست ندهیم.
وی بیان کرد: ما وقتی مسئول شورای عالی حوزه بودیم اساسنامه‌ای را برای حوزه ایجاد کردیم و به حوزه شخصیت حقوقی دادیم، از جمله مسائل مهمی که تأکید کردیم و نوشتیم این بود که حوزه مستقل است و باید مستقل بماند.
این مرجع تقلید افزود: ما همان موقع می‌دانستیم ممکن است برخی وابستگی‌هایی بوجود آوردند؛ من این جمله را عرض کردم امیدوارم در ذهن همه باشد و این افتخار بزرگ را داشته باشیم، ما وابسته به مردم هستیم نه حکومت‌ها ولو این که مورد علاقه ما هم باشد.
وی ادامه داد: بارها پیشنهادهایی به ما کرده‌اند که قدری وابستگی ایجاد شود که من نفی کردم، ما نیازی نداریم و به این مسئله افتخار می‌کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته