دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1396 - 18:25
حاشیه‌های خبرنگار آنا از دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

پیشنهاد شجاعانه یک نماینده به روحانی/ نماینده‌ای که ظریف را آقای برجام خطاب کرد!

صحن علنی مجلس در دومین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی با حواشی جالبی همراه بود.
کد خبر : 203757

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در حالی برگزار شد که حاشیه‌هایی را با خود به همراه داشت.


این حاشیه‌ها را در ادامه از نظر خواهید گذراند.


سکوت عجیب نمایندگان در خلال صحبت مخالف یکی از وزیران پیشنهادی


در خلال اظهارات علی مطهری به عنوان مخالف وزیر اطلاعات، برخلاف زمان سخنرانی رئیس‌جمهور، وزرا و مخالفان و موافقان، مجلس از تب و تاب افتاد و سکوتی بر مجلس حاکم بود و بیشتر نمایندگان با حضور در صندلی‌های خود به اظهارات مطهری گوش می‌دادند.


بروجردی و وقت اضافه


قبل از آغاز اظهارات علاءالدین بروجردیدر دفاع از وزری پیشنهادی اطلاعات، اعلام شد که بخشی از وقت وی به قربانی اختصاص داده می شود، در اثنای اظهارات بروجردی، هیئت رئیسه اعلام کرد که وقت وی تمام شده است و رئیس کمیسیون امنیت ملی با تعجب از هیئت رئیسه پرسید: وقتمان به این سرعت تمام شد! که لاریجانی پاسخ داد: وقت مال ایشان است اجازه بدهید صحبتشان را تکمیل کنند.


نماینده‌ای که از غیب خبر می‌دهد


در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد، «ولی ملکی» نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس به عنوان مخالف کرباسیان در حال بیان دیدگاه‌های خود بود که گفت: همه وزرا رای می‌آوردند و بی خوابی‌هایی که کشیدند با رای نمایندگان جبران می‌شود.


لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این صحبت گفت: ظاهرا جنابعالی رجال الغیب هستید!


پیشنهاد شجاعانه یک نماینده به روحانی


محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در حالی امروز در صحن علنی مجلس در مخالفت با محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه به ایراد نطق پرداخت که در ادامه یک پیشنهاد به رئیس‌جمهور داد.


وی گفت: بهتر بود آقای روحانی یک تیم دیپلماسی دیگری برای کابینه دوازدهم انتخاب می‌کردند که به جای یک ظریف خنده‌رو و قدم زن در کنار رودخانه، یک ابطحی شجاع و خشن انتخاب می‌شد.


البته ابطحی در ادامه فروتنی به خرج داد و با خنده گفت: من عددی نیستم ...!


آقای برجام ...!


اما این پایان حواشی نطق نماینده خمینی‌شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه نبود و وی در خلال صحبت‌‌های خود در یک نوبت ظریف را آقای برجام خطاب کرد.


ابطحی که در پایان نطق خود خنده بر لب داشت پس از پایان نطقش به سمت صندلی محمد جواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه رفت و وی را برای لحظاتی در آغوش گرفت.


وقتی قاضی پور معجزه می کند


نادر قاضی‌پورکه در دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات بخشی از زمان عزیز اکبریان را گرفت در ابتدای صحبت خود گفت: این اولین بار است که در این 10 سال می‌خواهم در موافقت با کسی صحبت کنم و این معجزه است.


وقتی زمان از زلالی می گذرد


محمدحسین قربانیزمان ارائه دیدگاه های خود در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: زلال‌ترین وزیری که آقای روحانی به مجلس معرفی کرده آقای علوی است. در همین زمان علی لاریجانینسبت به پایان وقت وی به قربانی تذکر داد و گفت: زلال بودن را هم فرمودید دیگر کفایتمی‌کند.


«دو - دو» پیش از رای‌گیری!


دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوزادهم در حالی در مجلس همچنان ادامه داشت که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد افزایش زمان فعالیت مجلس تا دو ساعت بعد از نماز مغرب و عشاء را به رای مجلس گذاشت. این درخواست در حالی بود که پیش از طرح موضوع رای‌گیری از سوی لاریجانی، صدای دو -دو (مخالفت) نمایندگان بلند شده بود که خبر از این می‌داد که نمایندگان مخالف این پیشنهاد هستند که نهایتا این پیشنهاد با مخالفت شدید نمایندگان مواجه شد.


به گفته لاریجانی در صورت تصویب این پیشنهاد پرونده بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم تا روز پنجشنبه احتمالا بسته می‌شد.


دکتر وزیر یا دکتر ظریف !


حسین رضازاده نماینده مردم کازرون در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس به نطق پرداخت.


وی که چندین بار در خلال صحبت‌های خود نام دکتر ظریف (وزیر امور خارجه) را عنوان می‌کرد در ادامه دچار پیچیدگی در تکلم شد و به جایی اینکه بگوید دکتر ظریف ناخداگاه گفت: دکتر وزیر ...!


خوش وبش پزشکیان با «حجتی»، «آخوندی» و «جهانگیری» در صحن علنی


دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در حالی در مجلس ادامه داشت که برخی نمایندگان با تجمع کنار صندلی برخی وزرا مذاکرات صحن را پیگیری می‌کردند.


این در حالی بود که مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی هم برای دقایقی از روی صندلی خود برخواست و با محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خوش و بش کرد و برای لحظاتی با این دو وزیر به صحبت پرداخت.


البته پزشکیان در ادامه این خوش‌ و بش با اسحاق جهانگیری، معاون اول ریئس جمهور هم احوالپرسی کرد و با مصافحه کرد.


دفاع سه ثانیه ای


قبل از آغاز اظهارات فریده اولاد قباد در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد اعلام شد که وی بخشی از وقت خود را به معصومه آقاپور نماینده شبستر اختصاص خواهد داد اما وی تا پایان زمان خود به صحبت پرداخت که در نهایت علی لاریجانیرئیس جلسه گفت: می خواهید دو سه ثانیه از وقت خود را به نماینده دیگر اختصاص دهید.


ظریف و مصداق ظرافت


بهرام پارسایی نماینده شیراز در بیان اظهارات خود در دفاع از با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: ظرافت تنها در دکتر ظریف دیده می شود و بس


تشنج در مجلس در زمان دفاعیات ظریف از برنامه پیشنهادی خود


در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه، عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شروع به فریاد زدن کرد و تعدادی از نمایندگان از جمله جهانبخش محبی‌نیا خود را به صندلی سامری رساندند و تلاش کردند با بیرون بردن او، جو مجلس را آرام کنند.


واکنش نخست وزیر ژاپن نسبت به پیروزی روحانی


زهرا ساعی در بیان اظهارات خود در موافقت با وزیر امور خارجه از قول سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: آقای میرزاده تعریف می‌کرد که وقتی دو ماه قبل در سفر به ژاپن مشغول دیدار با نخست‌وزیر این کشور بوده‌اند، وقتی نخست‌وزیرمتوجه پیروزی آقای روحانی در انتخابات شده، ایستاده و کف زده است.


وقتی وزیر در مورد نمایندگی انحصاری لنزها مورد سوال قرار می گیرد


احمد علیرضا بیگیدر بیان اظهارات خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: مشتاقم که بدانم نمایندگی انحصاری لنزها متلعق به چه کسی است؟ ایشان شرکت های غیردولتی مانند آواپزشک به صورت غیرقانونی تاسیس کرده است. این شرکت ها همان حیات خلوتی است که درآنها فساد صورت می گیرد. آقای وزیر، معاون غذا و داروی شما خود هم وارد کننده است ، هم فروشنده است. قول برخورد با ایشان دادید، اما چه شد؟ معلوم شد که شرکت روناک متعلق به ایشان است. نمایندگی لنزهای آمریکایی متعلق به چه کسی است؟


وقتی جهانگیری نیاز به هواخوری پیدا می کند


در زمان اظهارات صحبت‌های قاضی زاده هاشمی، رئیس مجلس از نمایندگان حلقه زده دور جهانگیری خواست که سر جای خود بنشینندو در ادامه گفت: آقای محبتی و دوستانی که دور آقای جهانگیری جمع شده اید کنار بروید که آقای جهانگیری هم کمی هوا بخورد.


مخالفان و موافقانی که اشتباه ثبت نام کرده بودند


در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برخی از نمایندگان موافقف صحبت هایی در مخالفت با وزیر پیشنهادی و برخی از نمایندگان مخالف، صحبت هایی در موافقت با وزیر ایراد می کردند که واکنش برخی نمایندگان از جمله محمد دامادی و حمید رضا فولادگر را در پی داشت.


این نمایندگان معترض گفتند: این چه نوع لابی‌گری است که یک نماینده به عنوان مخالف می‌آید و از موافقان بهتر حرف می‌زند؟رییس مجلس باید نطق را متوقف کند، به جای مخالف می‌آیند حرف موافق می‌زنند.


لاریجانیدر پاسخ گفت: آقایان اینجا که می‌آیند، اگر مخالفند واقعا مخالفت کنند.


یورش قاضی پور به جایگاه هیئت رئیسه


در جلسه نوبت عصر پس از تذکر غلامعلی جعفر زاده ایمن ابادی در خصوص سکوت هیات رییسهنسبت به اظهارات روز گذشته قاضی پور در مورد عدم التزام به ولایت فقیه آذری جهرمی، قاضی پور با فریاد خطاب به علی لاریجانی با استناد به اصل 79 آیین نامه داخلی مجلس خواستار فرصتی برای دفاع از گفته های خود شد کهلاریجانی که وی را به خونسردی دعوت کردگفت: مگر اسمی از شما برده شد که چنین درخواستی را به هیات رییسه مطرح می کنید؟


پس از این پاسخ قاضی پور برای پیگیری خواسته خود ناگهان به سوی جایگاه هیات رییسه مجلس رفت که با ممانعت امیر آبادی فراهانی روبرو شد. در همین زمان که فرج ا.. رجبی کهدر موافقت با علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعیدر حال بیان اظهارات خود بود گقت: حالا می گویند سلفی گرفتن بد است؟ این رفتار هم در مجلس هم بد است.


میزان واقعی حقوق قاضی زاده هاشمی مشخص شد


علی لاریجانی در جریان بررسی رأی اعتماد به وزرا نامه ای را از سوی آقای قاضی‌زاده هاشمیقرائت کرد که وزیر پیشنهادی بهداشت عنوان کرده در بیان اینکه گفته بودم حقوقم سه میلیون و خورده‌ای است، خوب بیان نشده و مطلب این است که این میزان حقوق از وزارت بهداشت است و علاوه بر عضویت در هیئت‌های علمی، این میزان را نیز از وزارت بهداشت دریافت می‌کنم.


وی افزود: این نامه آقای قاضی‌زاده صداقت در گفتار ایشان را بیان می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته