دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1396 - 13:51
نامور مطلق در نشست رسانه‌ای مجموعه «دست‌آفریده‌ها»:

سازمان صنایع دستی، سینماتک راه‌اندازی می‌کند

نشست رسانه ای مجموعه «دست‌آفریده‌ها» با حضور محمد جعفری جلوه رئیس شبکه دو سیما، داوود سماواتی یار مدیر اجرایی و تهیه کننده مجموعه «دست‌آفریده‌ها» و بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی برگزار شد.
کد خبر : 203675

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، در این نشست خبری اعلام شد که سری دوم مستند دست‌ آفریده‌ها در قالب 30 قسمت 20 دقیقه‌ای از 8 استان کشور از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. ساخت مجموعه در مستند نگاری رشته‌هایی که در حال فراموشی است با رویکرد آموزش آغاز شده و شامل 4 رشته از کرمانشاه، 3 رشته از همدان، 3 رشته از قم، 4 رشته از چهارمحال و بختیاری، 3 رشته از گلستان، 4 رشته از کردستان، 4 رشته از اردبیل و 5 رشته از قزوین می‌شود.


در این مجموعه 14 کارگردان هنر 4 دهه مختلف را که شامل دهه 30، 40، 50 و 60 است را در کنار هم قرار می‌دهد. این سری از مستند با سری اول به لحاظ محتوا تفاوت‌های اساسی دارد چرا که در این دوره محتوا بر روی خانواده مولد است و در آن هم هنر نسل امروز و هم نسل دیروز کنار هم نقرار می‌گیرند. ضمن اینکه در این طرح کارگروه تخصصی دقیقی انتخاب شده است. در این مجموعه حتی خیلی از فیلم‌ها در روستاها ضبط می‌شود و در قالب 4 ساختار چون مستند محض، مستند داستانی و مستند روایی خواهد بود.


در همین راستا همچنین قرار است نمایشگاه عکسی نیز برپا شود و از هر فیلم یک عکس و پوستر فارسی- انگلیسی ارائه شود. با حمایت جعفری جلوه 8 تصویربردار، 12 تدوین کننده و 5 عکاس در استان‌ها کار می‌کنند. این طرح در حال حاضر در مرحله نگارش سناریو است که تا پایان ماه به اتمام می‌رسد و از ابتدای شهریور کار پیش تولید آن آغاز می‌شود چرا که 8 استان همزمان با هم کار خواهند کرد و 10 شهریور فیلمبرداری‌ها شروع می‌شود. این پروژه مهر ماه به پایان می‌رسد و پس از آن در دسترس شبکه دو قرار می‌گیرد.


بهمن نامور مطلق گفت: «استان‌ها نسبت به هنرهایشان و سرمایه‌گذاری بر روی آن احساس مسئولیت می‌کردند بنابراین از این طرح حمایت‌های مالی و معنوی به جا آوردند. همکاری صدا و سیما با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید بیشتر شود چرا که با دو صنعت خلاق روبرو هستیم که یکی صنعت رسانه‌ای و دیگری صنایع دستی است که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.»


وی اضافه کرد: «امیدوارم ارتباط نزدیک‌تری از این پس بین سازمان میراث فرهنگی و شبکه دو سیما برقرار شود چرا که ما به رسانه و رسانه هم به ما نیاز دارد. بنابراین فعالیت ما مکمل یکدیگر است. ما می‌توانیم محتوا را ایجاد کنیم و دیگری می‌تواند آن را منتشر کند تا تصویر مناسبی از صنایع دستی ارائه شود. رسانه می‌تواند در این گفتمان سازی‌ به ما کمک کند.»


تلاش بری مصرف محور شدن مستند صنایع دستی


معاون صنایع دستی اظهار کرد:‌ «سری اول این مستند پیش از این تولید محور بوده و تولید‌کنندگان، پیشکسوتان را مورد نظر قرار می‌دادند اما ما با توجه به اینکه مشکل اصلی صنایع دستی فروش آن است سعی داریم برنامه‌های تولید محور را به مصرف محور برسانیم تا علاوه‌بر نمایش جلوه‌های تولید نسبت به مصرف صنایع دستی الگوسازی کنیم. در این زمینه هیچ چیز مثل تلویزیون نمی‌تواند به ما کمک کند.»


وی عنوان کرد: «الگوهای مصرف صنایع دستی با این روش ترویج می‌شود. ما از برنامه‌های مختلف چون مستند داستانی انتظار کمک داریم و با ارائه و استفاده صنایع دستی در برنامه‌ها می‌خواهیم الگوها را به سمت الگوهای هویتی سوق دهیم. حضور صنایعدستی در محل کار و زندگی اشخاص می‌تواند ذهن را تغییر دهد و اگر برای معماری از صنایع سنتی استفاده کنیم جامعه‌ای هویتی‌تر با تعلق خاطر بر فرهنگ خواهیم داشت.»


ارائه الگوی مصرف


وی ادامه داد: «بهترین شکل ساماندهی صنایع دستی خریداری شده از طریق الگوی مصرف و استفاده در معماری می‌تواند در قالب برنامه‌هایی چون مستندهای تلویزیونی و یا ارائه الگو در نمایشگاه صنایع دستی به مخاطب انتقال داده شود. ما از این طریق جلوه‌های زیبای مصرف را به مردم نشان می‌دهیم.»


جعفری جلوه در خصوص حمایت شبکه دو از صنایع دستی گفت: «اگر به اهمیت حفظ و تداوم هنرهای سنتی واقف باشیم معلوم می‌شود که چرا در این زمینه رسانه باید قدم بردارد. در این مسیر رسانه هم می‌تواند در جهت افزایش فروش قدم بردارد و هم تصویرگر می‌تواند شور و تلاش گسترده‌ای داشته باشد که در این حطیه حادث شود. صنایع دستی دربرگیرنده همه اقوام و قومیت‌های خرد و کلانی است که این سو و آن سوی کشور زندگی می‌کنند و در تولید آثار مشغول هستند این آثار برای تمام اقوام آمیخته با زندگی است و از این جهت برای مردم حائز اهمیت است.»


صنایع دستی هنر تجملی، تزیینی و غیر حیاتی نیست بلکه لوازم زندگی است

وی ادامه داد: «صنایع دستی هنر تجملی، تزیینی و غیر حیاتی نیست بلکه لوازم زندگی است و آنچه در منظومه صنایع دستی شکل می‌گیرد حتی در جایی که جنبه بصری آن قالب باشد برای تلطیف زندگی مفید است لذا محصولاتی در این حیطه تولید می‌شوند که زندگی را معنا می‌دهند و در امتداد دیروز ما را به فردا می‌برند بنابراین هویت‌ساز هستند.»


وی تاکید کرد: «در حوزه صنایع دستی باید بهترین شکل از قوه بالفعل در آید و به چرخه اقتصادی جدی تبدیل شود چرا که حیطه کار و تلاش مردمی و خانواده محور است و در محور خانواده شکل می‌گیرد. بخش مهمی از صنایع دستی از مشاغل خانگی محسوب می‌شود که می‌تواند در اقتصاد نقش محوری داشته باشد لذا از این جهت هم جنبه کاربردی و حیاتی برای کشور دارد.»


وی تاکید کرد: «ما از هنرهای اصیل‌مان با ساخت مستند یاد می‌کنیم و در همین راستا با هنرهای جدید و خاستگاه‌های هنرهای اصیل روبرو می‌شویم که ممکن است خاستگاه متفاوتی باشد. وقتی هنرهای سنتی در زندگی مردم اهمیت دارند رسانه باید به صحنه بیاید و با این مجموعه همراه شود.»


تصمیم داریم سینماتک صنایع دستی را راه‌‌اندازی کنیم


سماواتی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی‌بر اینکه این مجموعه مستند شامل چند دقیقه است و آیا طرح یا برنامه‌های برای همکاری با رسانه خانگی یا شبکه نمایش خانگی دارید که بتوان معرفی و الگوسازی مصرف صنایع دستی بیشتر شود، گفت: «این مجموعه مستند شامل 30 فیلم 20 دقیقه‌ای است و در بحث کار با رسانه خانگی صحبت‌هایی انجام شده تا 20 مستند سری اول و 30 مستند سری دوم در قالب یک پک ارائه شود. ما تصمیم داریم سینماتک صنایع دستی را راه‌‌اندازی کنیم و مجموعه‌ای از این مستندها را در موزه‌ها و حتی استان‌ها ارائه کنیم چرا که جا دارد این مستندها به سیستم ویدئویی آید. رسانه خانگی تا کنون این تجربه را نداشته که به حوزه صنایع دستی چه به لحاظ آموزش و چه از نظر ترویج آن وارد شود.»


بهمن نامور مطلق نیز در تکمیل این صحبت‌ها عنوان کرد: «ما از برنامه‌های تبلیغاتی از جمله کلیپ و تیزر نیز استفاده خواهیم کرد که بتوانیم در فضای مجازی نیز اطلاعات مورد نظر درباره صنایع دستی را منتشر کنیم همچنین دو زبانه کردن آن کلیپ‌ها و تیزرها باعث می‌شود که بتوانیم صنایع دستی را به کشورهای دیگر نیز بفرستیم.»


مستند صنایع دستی با نوای موسیقی محلی


سماواتی در این نشست خبری تصریح کرد: «در این سری از مستند از موسیقی محلی مناطق استفاده می‌کنیم و حتی با ساز بومیان موسیقی نواخته می‌شود. در این سری مستند داستانی است و قصه دارد و هر قسمت آن یک عنوان را در بر می‌گیرد.»


تولیدات تلویزیونی با رگه‌هایی از صنایع دستی


جعفری جلوه نیز بیان کرد: «هر چه به سریال‌ها نزدیک‌تر شویم طبیعی است که استفاده از صنایع دستی باور پذیرتر و دلپذیرتر خواهد بود بنابراین این امر باید به اشکال مختلف صورت گیرد. این طرح باید توسط فعالان رسانه دنبال شود و گسترده‌تر از قبل به آن پرداخته شود. ما تلاش می‌کنیم در تولیدات آینده رگه‌هایی از این امر را به تولیدات و آثار وارد کنیم.»


بهمن نامور مطلق تاکید کرد: «بین دو سازمان حتما جلسه‌ای برگزار خواهد شد و ما در آنجا به شبکه‌های مختلف اعلام می‌کنیم که در آثارشان بیشتر از صنایع دستی استفاده کنند.»


نقش «شهرزاد» در فروش زیورآلات


وی در ادامه به نزدیکی ژانرها اشاره کرد و افزود:‌ «ما بودجه محدودی داریم و فیلم‌های داستانی بسیار گران‌قیمت هستند، در حقیقت یکی از اشکالات ما این است که بودجه برای تبلیغات نداریم ما این موضوع را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده‌ایم تا با در نظر گرفتن بودجه تبلیغات فضای گفتمان ایجاد کنیم. در سریال شهرزاد نیز زیرور آلاتی که در فیلم استفاده شد توانست گردش مالی صنایع دستی را به وجود آورد بنابراین کاری که فیلم انجام می‌دهد بیشتر از آن چیزی است که یک نهاد می‌تواند عملیاتی کند من امیدوار هستم این امر تبدیل به گفتمان شود. ما جدیدا سفیر صنایع دستی انتخاب کرده‌ایم تا از وزارت‌های بیشتری بتوانیم در راستای فروش و استفاده از صنایع دستی بهره ببریم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته